• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17728
+
-

پای چینی‌ها به متروی قم باز می‌شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر: استفاده از ظرفیت مطالبات دولت از چینی‌ها فرصت خوبی برای خرید واگن‌هاست

شهری
پای چینی‌ها به متروی قم باز می‌شود




زینب حیدری| قم- خبرنگار:

مدیریت شهری تلاش می‌کند مترو در سال 98 به بهره‌برداری برسد. برای این که تجربه تلخ پروژه منوریل در مورد مترو تکرار نشود، قراردادها و اجرای پروژه با حساسیت زیاد دنبال می‌شود. بنابراین اخذ مجوز تفاهم‌نامه بین شهرداری قم و شرکت نورینکو چین برای خرید تجهیزات و ساخت پروژه‌های عمرانی شهر، پربحث‌ترین لایحه چهل‌ونهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر بود که اعضای شورا باید برای ورود چینی‌ها به پروژه مترو قم رأی می‌دادند. 

رئیس شورای اسلامی شهر تصمیم برای این لایحه را تصمیم بزرگ شورایی‌ها دانست و اظهار کرد: رقم این قرارداد جالب توجه است. روش پیشنهادشده برای این پروژه یکی از 3 راهکاری است که در کشور برای تامین واگن انجام می‎شود. 
 «عبدالله جلالی» با بیان این که این روش اولویت نخست مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری برای تامین واگن‌ها نیست، افزود: در صورتی که راهکارهای دیگر به نتیجه نرسد ناچار به تامین تجهیزات از این مسیر هستیم. 


اعضای شورا ریسک‌پذیر باشند

 «علیرضا احمدی»، دیگر عضو شورای اسلامی شهر، اجرای این لایحه را ریسک‌پذیری برای شهر دانست و گفت: برای انجام کارهای بزرگ باید روحیه ریسک‌پذیری هم وجود داشته باشد. اگر هدف بهره‌مندی شهر از امکانات قطار شهری است نباید از ریسک ترس داشته باشیم. 
وی بیان کرد: مطالبات دولت از چینی‌ها به حدی است که در صورت ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات می‌توان از سوی دولت این تعهدات را پاسخ داد. از دیگر سو باید از این که سرنوشت مترو به سرنوشت منوریل دچار شود برحذر باشیم. 
به گفته وی تدبیر مجموعه مدیریت شهری و موافقت اعضای شورای اسلامی شهر با این موضوع مسیر پروژه‌های اساسی شهر مانند مترو را هموار می‌کند. 


ریسک‌پذیری اصل کافی برای این اقدام نیست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری نیز ادامه پروژه مترو را نیازمند بهره‌گیری از فاینانس کشورهای خارجی دانست و افزود: خرید 3 رام قطار و عملیات عمرانی خط یک مترو در دوره 4 ساله معادل 50 میلیون یورو با کارمزد 16 درصد در این قرارداد تعریف شده است. 
 «مجید اخوان» بازپرداخت این اقساط را در دوره‌های زمانی 6 ماهه و در 8 قسط اعلام کرد و ادامه داد: این فاینانس برای خط یک مترو ضروری است تا در آینده این پروژه با مشکل مواجه نشود. البته گفتن این نکته ضروری است که برای قراردادهای بین‌المللی باید توجیه اقتصادی نیز تعریف شود و این که فقط ریسک کنیم اکتفا نمی‌کند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم نیز در این باره گفت: استفاده از ظرفیت مطالبات دولت از چینی‌ها فرصت خوبی برای خرید واگن‌هاست. واگن باید از کشورهای خارجی تامین شود و با توجه به این که شهر قم در موضوع قطار شهری از دیگر کلانشهرها چند سال عقب است باید در نظر داشته باشیم که بهره‌برداری از این پروژه مطالبات اجتماعی برای توسعه این پروژه را افزایش می‌دهد. 
 «روح‌الله امراللهی» استفاده قم از سهم «بوژن» را منوط به راه‌اندازی خط فعال مترو در باشگاه کلانشهری‌های قطار شهری دانست و گفت: بوژن فرصتی است که کلانشهرهای دیگر بسیاری از اعتبارات خود را از این مسیر تامین کرده‌اند و قم در این موضوع توفیقی نداشته است. 


تلاش برای تکمیل مترو تا سال 98

شهردار قم نیز در این جلسه با اشاره به تامین تجهیزات مترو از محل فاینانس خارجی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های در حال پیگیری برای تامین تجهیزات کشور چین است. البته اولویت اصلی استفاده از ظرفیت بوژن است از همین رو اگر این موضوع محقق شود حضور چینی‌ها در این پروژه منتفی خواهد شد. 
 «سیدمرتضی سقائیان‌نژاد» تاکید کرد: بیشتر منابع از طریق فاینانس یا اوراق است اما قرارداد با چینی‌ها برای احتیاط در تامین تجهیزات است. 

وی افزود: در شرایطی که دیگر کلانشهرها برای دریافت فاینانس رقابت می‌کنند در قم این موضوع با احتیاط دنبال می‌شود. در این موضوع تفاهم‌نامه با چینی‌ها راهی برای جلوگیری از مسدودشدن مسیر تامین منابع است. به شهردار در این تفاهم‌نامه دولت دخالت ندارد و همه منابع باید از محل شهرداری تامین شود. سقائیان‌نژاد تاکید کرد: فاینانس مورد بحث فقط برای تامین تجهیزات است که به عنوان بخشی از برنامه پیگیری می‌شود. وی با بیان این که تلاش می‌شود تکمیل مترو برای سال 98 به تعویق نیفتد، گفت: این راه نخستین راهکار برای تامین منابع مورد نیاز نیست. این لایحه در پایان با اکثریت آرای اعضای شورای اسلامی شهر به تصویب رسید. 


قرارداد پنهانی نداریم

معاون فنی و عمرانی شهردار قم در این جلسه با بیان جزئیات این لایحه اظهار کرد: شرکت مورد بحث یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه مترو است که اگرچه برای خط 2 مترو در حال رایزنی هستیم اما می‌توان بخشی از خط یک را به آن‌ها سپرد.  «علیرضا قاری‌قرآن» توانایی مالی شرکت نورینکو را یکی دیگر از دلایل انتخاب آن در این پروژه ذکر کرد و گفت: واحد حقوقی شهرداری این قرارداد را به طور کامل مورد بررسی قرار داده تا مورد ابهام و پنهانی در آن نباشد. پیش از این نیز با شرکتی روسی مذاکره شد که به نتیجه نرسید. 
وی مشخصات فنی پروژه را منطبق با اسناد خط یک دانست و اظهار کرد: این فرصت می‌تواند برای پروژه‌های عمرانی مورد نظر قرار گیرد که می‌توان تجهیزاتی که به صورت ریالی قادر به تامین آن نیستیم را دریافت کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید