• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189186
+
-

پیش‌پرداخت لازم برای قرارداد ساخت واگن تأمین شد

واگن‌های چینی – ایرانی در مسیر متروی تهران

در سال‌های گذشته تصمیم گرفته شد که تعدادی از واگن‌های متروی تهران با مشارکت چینی‌ها تولید شود اما این کار نیازمند مقدمات طولانی برای بستن قرارداد، پیش‌پرداخت و جزئیات اجرایی بود. مرتضی مقدمی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران در مورد آخرین وضعیت قرارداد تولید واگن با مشارکت چینی‌ها توضیح می‌دهد.

ساخت واگن‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
خوشبختانه این اواخر کارهای مربوط به تامین مبلغ پیش پرداخت قرارداد به خوبی پیش رفت و پیگیری‌های تمام ارکان ذیربط و ازجمله شرکت متروی تهران باعث شد این اقدام زیرساختی وارد مراحل عملیاتی شود. شرکت واگن‌سازی‌ و شرکت سی‌آرسی چین که بخشی از سهام شرکت واگن‌سازی‌ را در اختیار دارد، کنسرسیوم هستند و این پیش‌پرداخت به کنسرسیوم تعلق می‌گیرد که خوشبختانه پرداخت 15درصد پیش پرداخت در مراحل نهایی بود است
تعداد واگن‌ها در طرح نهایی چقدر است؟
قرارداد تامین 630دستگاه واگن از محل مصوبه شورای اقتصاد در سال1395 است که طی آن قرار شده بود 2000دستگاه واگن برای متروی کلانشهرها تزریق شود. از این میان، سهم تهران 630دستگاه واگن بود که به‌عنوان نخستین پکیج برای مناقصه آماده شد. حدودا 12شرکت بین‌المللی در مناقصه این 630دستگاه واگن شرکت کردند.
واگن‌ها در کدام کشور ساخته می‌شوند؟
از این 630دستگاه واگن کلا 56واگن آماده از چین می‌آید و مابقی واگن‌ها یعنی 574دستگاه واگن در کارخانه واگن‌سازی‌ تهران ساخته می‌شود. این قرارداد ابعاد متنوع، گوناگون و مهم دیگری دارد ازجمله آنکه در نتیجه ساخت این 630دستگاه واگن در چین و در تهران، کارشناسان شرکت واگن‌سازی‌ تهران به چین رفته و در جریان ساخت 56واگنی که قرار است آماده از چین به تهران بیاید، قرار می‌گیرند. بعد از آن، این کارشناسان به تهران آمده و از روی همان مدل 574دستگاه واگن را در تهران خواهیم ساخت.البته داخلی‌سازی‌ قطعات در قالب قرارداد 630دستگاه واگن و یک همکاری مشترک صورت می‌پذیرد، یا مبحث طراحی و احداث قطار ملی مترو که عمق داخلی‌سازی‌ آن 85درصد است، تفاوت دارد. به محض ساخت هر قطار و انجام تست‌های فنی و مهندسی، واگن‌ها وارد ناوگان متروی تهران می‌شوند و امیدواریم با تامین بموقع منابع مالی، کل 630واگن ظرف مدت 5 سال به ناوگان متروی پایتخت اضافه شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید