• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 24 آبان 1401
کد مطلب : 177076
+
-

در بازدید از 2پایگاه مدیریت بحران شهر تهران مشخص شد

اصلاح تصورات غلط درباره سوله‌های بحران

نصیری: برای جبران کمبود 38پایگاه مدیریت بحران، با تعامل و همکاری دولت و شهرداری، هر سال باید10پایگاه جدید در تهران احداث شود

گزارش
اصلاح تصورات غلط درباره سوله‌های بحران

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

تصورات اشتباهی درباره سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران وجود دارد؛ برخی فکر می‌کنند که این سوله‌ها(پایگاه‌های مدیریت بحران) فضاهایی هستند که پس از زلزله یا هر بحرانی دیگر، شهروندان می‌توانند در آنها اسکان اضطراری داشته باشند؛ برخی دیگر هم از آنها به‌عنوان فضاهایی برای نگهداری مواد غذایی –ولو برای استفاده در شرایط بحرانی- یاد می‌کنند؛ عده‌ای هم سوله‌ها را با محلی برای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و درآمدزایی اشتباه گرفته‌اند. اما واقعیت این است که اساس پایگاه‌های مدیریت بحران شهر برای نگهداری تجهیزات تخصصی امدادرسانی شکل گرفته است؛ اگرچه شاید در مواقع عادی بخشی از فضای آنها به باشگاه‌های ورزشی تغییر کاربری پیدا کند اما اصل همان آمادگی در برابر بحران خواهد بود. البته ممکن است که سوله‌ها در زمان بحران‌های بزرگ هم بتوانند به اسکان موقت شهروندان کمک کنند؛ با این حال کاربری اولیه و مهم آنها نگهداری از تجهیزات است.
در این بین طی روز‌های اخیر، تقریبا همزمان با بهره‌برداری از تازه‌ترین دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، صحبت‌ها و گزارش‌هایی درباره وضعیت پایگاه‌ها و سوله‌های بحران شهر تهران مطرح شد که ازجمله آنها وجود مواد خوراکی و غذایی تاریخ مصرف گذشته در این مراکز بود. به‌نظر می‌رسد که نوع گزارش‌ها هدفی جز کوچک نشان دادن اقدام مدیریت شهری تهران نداشته‌اند. با توجه به این موضوع به پایگاه‌های مدیریت بحران مناطق 6 و 11پایتخت واقع در بوستان لاله و میدان حسن‌آباد رفتیم تا از نزدیک در جریان واقعیت قرار بگیریم؛ بازدیدی که علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز ما را همراهی می‌کرد.

نگهداری از تجهیزات؛ نه مواد غذایی
آنچه در سوله‌های مورد بازدید دیده شد، یکسری تجهیزات و چند اتاق با داشتن میزهای بحران بود. همراه با ادواتی ازجمله بیل، کلنگ، کلاهخود، چادرهای صحرایی، چراغ‌قوه، لباس‌های مخصوص، کیف‌هایی با تجهیزات فنی و امدادی و حتی امکاناتی مانند سرویس‌های بهداشتی سیار و....
 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این بین با اشاره به الگوبرداری از فرایند ساخت سوله‌ها و پایگاه‌های مدیریت بحران گفت: «کسانی که از گذشته اقدام به احداث سوله‌ها و یا پایگاه‌های مدیریت بحران در شهر تهران کرده‌اند، هیچ بنایی برای اسکان افراد در زمان بحران در این پایگاه‌ها نداشته‌اند. در واقع تصمیمی اتخاذ شده است تا قبل از ورود سازمان‌های امداد و نجات و ادوات و تجهیزات مورد نیاز امدادی، در زمان وقوع بحران افراد بتوانند از این تجهیزات و امکانات برای نجات و امدادرسانی استفاده کنند.» نصیری با رد هرگونه ادعایی مبنی‌بر انبار مواد غذایی در سوله‌های بحران گفت: «از زمان شکل‌گیری پایگاه‌های مدیریت بحران، به هیچ عنوان قرار نبوده تا مواد غذایی در این مراکز نگهداری و انبار شود و در واقع این سوله‌ها اصلا برای نگهداری مواد غذایی تعبیه نشده است.»

سوله‌ها محل اسکان اضطراری نیست
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تأکید بر این موضوع که قرار نیست مردم در داخل این سوله‌ها اسکان داده شوند و برای این منظور فضاهای دیگری مانند بوستان‌ها، مدارس و... درنظر گرفته و تعریف شده است، گفت: «کاملا مشخص است که این پایگاه‌ها ظرفیت اسکان شهروندان تهرانی را ندارند و تنها تجهیزات و امکانات و ادوات در این پایگاه‌ها نگهداری می‌شود.» در مجاورت سوله‌های مدیریت بحران یک پد بالگرد و دکل‌های مخابراتی ایستا هم وجود دارد. از قرار معلوم کارکرد دکل‌ها به‌گونه‌ای است که در زمان بحران سقوط نخواهند کرد.

کمبود سوله بحران در تهران؛ دلایل و راهکارها
در جریان بازدید دیروز، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از افزایش سوله‌های بحران با همکاری بین دولت و شهرداری تهران خبر داد و گفت: «براساس نخستین جلسه‌ شورای‌عالی مدیریت بحران که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده  قرار است با تعامل و همکاری دولت و شهرداری تهران هر ساله 10سوله بحران در شهر تهران احداث شود. هزینه احداث و تجهیز هر پایگاه حدود 60میلیارد تومان محاسبه شده است. همچنین ما در برخی از نواحی مناطق تهران مشکلاتی جهت احداث سوله بحران داریم ازجمله این مناطق می‌توان به مناطق 7، 3و یک اشاره کرد که در آنها زمین مناسبی برای احداث پایگاه بحران وجود ندارد.»

مکث
آماری از سوله‌های تهران

124 ناحیه در تهران وجود دارد.
۱۰۵ سوله مدیریت بحران در تهران وجود دارد.
۳۸ ناحیه شهر تهران سوله ندارد.
۴۵ میلیارد تومان هزینه ساخت سوله و 15میلیارد تومان نیز هزینه تجهیز آن است.
۵۲ سوله بحران تحت کنترل سازمان ورزش شهرداری تهران قرار دارد.
ساخت سوله‌های بحران 30درصد از سوله‌های گران معمولی گران‌تر است .
ظرفیت پایگاه‌های بحران شهر تهران در مجموع 28هزار نفر است.
مناطق ۷، ۳ و یک در فقر سوله‌ قرار دارند و مشکل آنها کمبود زمین مناسب است.
طبق قانون اسکان اضطراری و مدیریت بحران کشور، سازمان هلال‌احمر حدود ۴۶هزار مترمربع امکان دپو تجهیزات در ۶۲ انبار بزرگ را دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید