• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176438
+
-

مدارس شبانه‌روزی، دولتی و رایگان است

سن ورود به این مدارس، فرقی با مدارس عادی ندارد و حداقل سن متوسطه اول ۱۲سال است

آموزش
مدارس شبانه‌روزی، دولتی و رایگان است

 «سن ورود به مدارس شبانه‌روزی فرقی با مدارس عادی ندارد و از همان قوانین سن ورود به مدارس عادی تبعیت می‌کند. البته این مدارس هم دولتی و رایگان هستند.» محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان این مطلب درباره کارکرد مدارس شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: «در مورد روش‌ها و ابزارهای ما برای بازماندگان از تحصیل، یک بخشی مربوط به پیشگیری از بازماندگی و بخش دیگر دسترسی به آموزش است که دسترسی به آموزش یا از طریق مدارس شبانه‌روزی یا از طریق مدارس روستای مرکزی می‌تواند محقق شود. راه‌حل‌های دیگری مثل مدارس مجازی و آموزش از راه دور هم برای این افراد وجود دارد که می‌تواند به جذب بازماندگان از تحصیل کمک کند.» کاظمی با تأکید بر اینکه آموزش حضوری، آموزش مطلوب و دارای اولویت است، تأکید کرد: «از لحاظ آموزشی و تربیتی اولویت اول، جذب همه دانش‌آموزان در مدارس عادی است و بعد از آن مدارس شبانه‌روزی و روستای مرکزی برای بچه‌ها وجود دارد.» او درباره اینکه چه گروه از دانش‌آموزان در مدارس شبانه درس می‌خوانند، بیان کرد: «یک‌سری از دانش‌آموزانی که در مدارس شبانه‌روزی درس می‌خوانند، تا ظهر در این مدارس هستند و در واقع در همان محدوده سکونت دارند و فاصله‌ای با مدرسه ندارد یا فاصله‌شان کم و در حدی است که روزانه تردد می‌کنند. در واقع در مدارس شبانه‌روزی یک عده دانش‌آموز شبانه‌روزی و مستقر وجود دارند و علاوه بر آنها دانش‌آموزان عادی هم هستند.»
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد: «هم‌اکنون چیزی تحت عنوان شبانه نداریم و آن چیزی که قدیم‌ها بود تحت عنوان مدارس بزرگسالان کار می‌کند و برای دانش‌آموزانی است که درس خوانده‌اند، اما هنوز دیپلم نگرفته‌اند و در سن واجب التعلیم هم نیستند.» کاظمی همچنین درباره امکانات مدارس شبانه‌روزی و هزینه تحصیل در این مدارس گفت:« این مدارس، دولتی و رایگان و برنامه آموزشی آن هم مشخص است، اما یکسری فعالیت فرهنگی، آموزشی و مهارتی هم دارند که معمولا در این مدارس برگزار می‌شود. بخشی از آن در طول زمان آموزشی اتفاق می‌افتد و بخشی دیگر بعد از زمان آموزش و ساعت ۲عصر به بعد ارائه می‌شود.» معاون آموزش متوسطه تأکید کرد: «بحث‌های فرهنگی و کارگاه‌های خوداتکایی در راستای آموزش مهارت به دانش‌آموزان از برنامه‌های این مدارس است. همچنین امکاناتی مانند خوابگاه، سلف، کتابخانه، احیانا آزمایشگاه و کارگاه‌هایی برای بچه‌ها وجود دارد. همچنین غذای این دانش‌آموزان نیز تامین می‌شود و مبلغی برای این امکانات و خدمات توسط دانش‌آموزان این مدارس پرداخت نمی‌شود.»
کاظمی در مورد گروه سنی در این مدارس گفت: «سن ورود به مدارس شبانه‌روزی فرقی با مدارس عادی ندارد و از همان قوانین تبعیت می‌کند؛ حداقل سن ورود دانش‌آموز برای ورود به متوسطه اول ۱۲سال است که این سن ورودی برای ورود به مقطع متوسطه اول تا 2سال قابل افزایش است. همچنین برای ورود به متوسطه دوم نیز شرایط مطابق آیین‌نامه آموزشی و اجرایی مدارس و مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش و همانند شرایط سنی ورود مدارس عادی است.»
او با بیان اینکه حداکثر سن ورود به مدارس متوسطه اول در مناطق شهری ۱۵سال و در مناطق روستایی ۱۶سال است، بیان کرد: «قانون سن ورود به مدارس عادی، در مدارس شبانه‌روزی هم حاکم است و در مقطع متوسطه دوم یعنی پایه دهم نیز حداکثر سن ورود به مدارس ۱۸سال است.» کاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا دانش‌آموزان اتباع هم می‌توانند به مدارس شبانه‌روزی بروند، گفت: «منعی برای آنها وجود ندارد. دانش‌آموزان اتباعی که شرایطشان در کشور قانونی است می‌توانند به این مدارس بیایند. در شهرستان‌های اطراف تهران مانند رباط کریم، دماوند، ورامین و ... مدارس شبانه‌روزی در دوره متوسطه اول و دوم وجود دارد. البته باید یادآوری کرد که مدارس شبانه‌روزی صرفا برای مقاطع متوسطه است و دوره ابتدایی، مدرسه شبانه‌روزی ندارد. دانش‌آموز دوره ابتدایی به لحاظ شرایط سنی و بحث‌های تربیتی باید کنار خانواده باشد و هیچ جای دنیا برای مقاطع ابتدایی مدارس شبانه‌روزی نداریم و معمولا مدرسه شبانه‌روزی مربوط به دوره‌های متوسطه است.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید