• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175145
+
-

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به همشهری :

می‌توانیم تهدیدات را به سادگی دفع کنیم

گزارش 2
می‌توانیم تهدیدات را به سادگی دفع کنیم

حمیدرضا بوجاریان- روزنامه‌نگار

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: حملات دشمن روی نقاط آسیب‌پذیر کشور متمرکز شده است که باید با تقویت نقاط آسیب‌پذیر ساختارهای دفاعی و ایمنی سیستم‌های اجرایی و دستگاه‌های کشور را مقابل این تهدیدات توانمند کنیم.
سردار غلامرضا جلالی در نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره نقاط آسیب‌پذیر دستگاه‌های اجرایی که باید برای تقویت آن اقدام کرد، با بیان اینکه نقاط آسیب‌پذیر ساختار اجرایی کشور در 3دسته تقسیم بندی شده است، افزود: بسیاری از چالش‌هایی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم مربوط به تهدیدات آشکار دستگاه‌های اجرایی است. اکنون 85درصد حملات و تهدیدهایی که از این ناحیه به کشور وارد می‌شود ناشی از این ضعف است که می‌توان به سادگی آن را شناسایی و راه نفوذ به آن را بست.
وی توضیح داد: استفاده از برخی نرم‌افزارهای ناایمن در دستگاه‌های اجرایی می‌تواند آسیب‌پذیری آنها را در حملات سایبری افزایش دهد که با یک همت، دقت، پیگیری و کنترل این نواقص با کمترین هزینه قابل اصلاح است. اکنون برنامه امن‌سازی‌ اضطراری تهیه شده است که آن را به دستگاه‌های اجرایی ارائه و نیروهای مرتبط برای بهره‌برداری از این نرم‌افزار را آموزش داده‌ایم و امیدواریم در 3ماه آینده تمام دستگاه‌ها بتوانند با استفاده از این نرم‌افزار ایمنی و نفوذناپذیری خود را در حملات سایبری افزایش دهند.
جلالی گفت: بخش دیگری از ضعف‌ها مربوط به حملات هکری و نیز نصب بدافزارهایی در برخی تجهیزات خریداری شده از خارج کشور است که بعد از ورود به داخل و بهره‌برداری از آن، با یک فرمان فعال می‌شوند و به زیرساخت‌های حیاتی کشور نفوذ می‌کنند. برای کاهش این خطرپذیری نیز با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌ایم تا حدود زیادی این نوع از حملات را نیز مدیریت و با آن مقابله کنیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره اینکه چرا با وجود برخی الزامات قانونی برای ایجاد مدیران کل پدافند غیرعامل، برخی وزارتخانه‌ها چنین ساختاری را شکل نداده‌اند، گفت: اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل دستگاه‌ها را مکلف کرده که یکی از معاونت‌های خود را مسئول موضوع رسیدگی به پدافند غیرعامل کرده و مدیرکل در این حوزه ایجاد کنند اما این کار براساس اهمیت کارکرد و مخاطرات دستگاه‌هاست و حساسیت ما روی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی است که مخاطرات سطح یک آنها را تهدید می‌کند و نسبت به دیگر دستگاه‌ها که چنین مخاطراتی را ندارند حساسیت زیادی برای شکل دادن چنین ساختاری نداریم.
سردار جلالی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره تصویب دو فوریت تشکیل سازمان پدافند غیرعامل و اعتبارات مورد نیاز این سازمان برای عمل به تعهداتی که در برنامه هفتم توسعه به‌عهده آن گذاشته شده است، گفت: سال۱۴۰۱ درتعامل با دولت و مجلس یک درصد منابع دستگاه‌ها به موضوع پدافند غیرعامل اختصاص یافت. گرچه این عدد زیاد نبود اما برای انجام بخشی از ماموریت‌های پدافند غیرعامل توانست کمک خوبی باشد و با این اعتبار توانستیم اشکالات دستگاه‌ها را بررسی کنیم تا با پیش‌‌بینی اعتبار سال‌جاری بتوانیم نیازها را بهتراز گذشته تامین کنیم.
وی ادامه داد: بسیاری از نیازهای مالی پدافند غیرعامل در قالب امضای موافقتنامه‌ با وزارتخانه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی تامین می‌شود و نیاز به تخصیص بودجه به‌خود سازمان پدافند غیرعامل نیست. این موافقتنامه‌ها سند رسمی است و دستگاه‌ها باید به آن عمل کنند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه دو فوریت تشکیل سازمان پدافند غیرعامل به تصویب مجلس رسیده است، گفت: تشکیل سازمان پدافند غیرعامل براساس دستور رهبر انقلاب بود اما 40درصد احکام آن نیازمند تصویب قانون در مجلس بود تا بااستفاده از پشتوانه مقررات کشور بتوان این سازمان را فعال‌تر کرد. امیدواریم با تصویب تشکیل سازمان پدافند غیرعامل با جرم انگاری نسبت به ترک فعل از الزامات پدافند غیرعامل، مدیرانی را که نسبت به این موضوع بی‌توجهی می‌کنند تحت تعقیب قانونی قرار دهیم.
جلالی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر 2 حمله سایبری به سامانه سوخت کشور صورت گرفته که بی‌نتیجه بوده است، گفت: مسئول امنیت زیرساخت، مسئول آن دستگاه است؛ بنابراین نقش ما فقط کنترلی و نظارتی است و اگر اقدامی در جهت امنیت زیرساخت‌ها انجام نمی‌شود، ناشی از ترک فعل مسئولان مربوطه است که در مواردی با ترک‌فعل‌های انجام شده، اقداماتی صورت گرفته است.
جلالی با بیان اینکه بر اثر اهمال راهبردی در دولت گذشته سرزمین فضای مجازی و افکار عمومی کشور با هزینه از جیب مردم ایران در اشغال ارتش‌های سایبری دشمن قرار گرفت، تصریح کرد: آقایانی که برای اینستاگرام و تلگرام فرش قرمز پهن کرده‌ بودند، باید امروز پاسخگوی ضرر و زیان مردمی باشند که بخشی از کسب‌وکارشان در این فضا از دست رفت.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در مورد برنامه‌های محوری و مهم ایام نکوداشت پدافند غیرعامل در سال۱۴۰۱ نیز گفت: دیدار با مراجع عظام تقلید و ائمه جمعه سراسر کشور، حضور در نمازجمعه به‌عنوان سخنرانان پیش از دستور، برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل، رزمایش ملی دانش‌آموزی، رزمایش تست مولد برق اضطراری، رزمایش تست سیگنال‌رسانی و رزمایش سایبری، همایش‌های تخصصی در حوزه‌های پدافند زیستی و سایبری، حمل‌ونقل، انرژی، اقتصاد، زنان و حفاظت از زیرساخت‌ها و حفاظت از زیرساخت‌های حوزه نفت و برگزاری نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل ازجمله برنامه‌های مهم ایام نکوداشت ۱۴۰۱ است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید