• یکشنبه 24 تیر 1403
  • الأحَد 7 محرم 1446
  • 2024 Jul 14
شنبه 30 مهر 1401
کد مطلب : 174644
+
-

مشهد؛ میزبان یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور بود

مدیریت یکپارچه، گره‌گشای مشکلات شهرها

قالیباف: مشکلات کلانشهرها با هماهنگی قابل حل است؛ نه فقط با پول/ زاکانی: باید مدیریت واحدی برای اداره امور کلانشهرها ایجاد شود

گزارش
مدیریت یکپارچه، گره‌گشای مشکلات شهرها

در 25سال گذشته کلانشهر‌ها دچار مشکلات مشابهی شده‌اند. تغییرات ساختمان‌سازی، معضل‌های ترافیکی و آلودگی هوا و همینطور تحولات اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از آنها با یکدیگر مشترک است و تجربیات مدیران شهری در یافتن راه‌حل برای هریک از آنها می‌تواند برای دیگر مدیران نیز مفید باشد.
به‌گزارش همشهری، رئیس مجلس در یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور با اشاره به مشکلاتی که شهرداران کلانشهرها طی ۲۵سال گذشته با آن مواجه بوده‌اند و حل نشده است، گفت: این به‌دلیل آن است که در این موضوعات قدرت حل مسئله را از دست داده‌ایم و درصورت داشتن قدرت حل مسئله برخی مشکلات کلانشهرها حتی بدون دریافت بودجه نیز قابل حل است. درواقع چون تصمیم‌گیری نمی‌کنیم و هماهنگی وجود ندارد اگر پول هم بدهند هدر می‌رود و مشکل حل نمی‌شود.
محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه از 25سال قبل تاکنون، حرف‌های شهرداران کلانشهرها به‌صورت مستمر تکرار شده است، گفت: در سال1368 که در مازندران بودم، زباله به‌عنوان بحران در ساری مطرح بود و اکنون نیز این بحران وجود دارد. امروز به‌عنوان یک نظر کارشناسی تأکید می‌کنم برای حل بحران زباله حاشیه دریای خزر یک ریال پول هم لازم نیست و هرکس بگوید چون پول نداریم حل نمی‌شود، من نمی‌پذیرم؛ زیرا برای رفع آن نیاز به تصمیم‌گیری و هماهنگی است. وی افزود: اگر ظرفیت شهرداری‌ها را بشناسیم، سرمایه‌های اجتماعی که از دست رفته و به‌خصوص اعتماد مردم که مهم‌ترین این سرمایه است می‌تواند توسط شهرداری‌ها احیا شود.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه احیای توسعه کشور مبتنی بر خدمات است؛ لذا این نهاد عمومی می‌تواند مشکلات را حل و فصل کند، افزود: قانون شهرداری‌ها در سال 1363-1362 تصویب شد و قرار بود آیین‌نامه آن طی 6ماه به مجلس ارائه شود، اما این امر محقق نشد؛ به همین دلیل شاهد مشکلاتی هستیم که امروزه شهرداران به آن اشاره می‌کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به‌عنوان مثال عمر متوسط مدیریت تهران 19ماه است؛ بنابراین شهری به این بزرگی نمی‌تواند به سمت توسعه حرکت کند؛ زیرا برای تصمیم‌گیری و اجرا کردن این تصمیمات نیاز به زمان است. وی اضافه کرد: در ۱۲سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم، بسیاری از اتفاقات از سال هفتم یا هشتم رخ داد؛ زیرا سیستم بوروکراسی در مقابل تصمیم‌سازی‌‌ها و تصمیم‌گیران مقاومت و مخالفت می‌کند. این در حالی است که راه‌اندازی 110 در نیروی انتظامی با آن پیچیدگی فقط 11ماه زمان برد، اما برای هوشمندسازی در شهرداری 7سال زمان صرف شد. قالیباف با اشاره به اظهارات شهرداران درباره موضوع ماده100 (مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی) گفت: شهرداری‌ها را همیشه بابت ماده100 محکوم می‌کنند؛ درحالی‌که قانونگذار، مجلس است و شهرداری، دبیر جلسه و 3عضو دیگر مربوط به مجموعه‌های متفاوت در آن حضور دارند؛ بنابراین اصلاح ماده۱۰۰ می‌تواند خیلی از نابسامانی‌ها را برطرف کند.


اراده‌ هماهنگی بین کلانشهرها
شهردار تهران در یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور، گفت: باید مدیریت واحدی برای اداره امور کلانشهرها ایجاد شود.
علیرضا زاکانی ادامه داد: ما در یک 3گانه شهر، شهروند و مدیریت شهری در شرایطی به سر می‌بریم که حال شهر مناسب نیست و شهرها از فرسودگی، ترافیک، آلودگی هوا، ایمنی در ساخت، شرایط مسکن، زیرساخت‌های آسیب‌خورده و... رنج می‌برند. امروز بیش از ۷۵درصد مردم در شهرها سکونت دارند و بیش از ۸۰درصد مردم در کلانشهرها زندگی می‌کنند که نزدیک‌ترین سطح ارائه خدمات و رضایتمندی در شهرداری‌ها را ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه می‌رسیم که با ابلاغیه‌ها و ایجاد تنگناها نه‌تنها برای مردم راه را باز نکرده‌ایم، بلکه شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که قیمت مسکن سرسام‌آور شده است؛ لذا از شما آقای قالیباف و رئیس قوه قضاییه درخواست می‌کنم تدبیری بیندیشید؛ زیرا اگر به برخی مسائل پرداخته نشود، به بحران تبدیل می‌شود.
شهردار تهران گفت: ۲۰کلانشهر با بیش از ۵۰۰هزار نفر جمعیت وجود دارد و برای رونق کمیسیون مسکن، ضرورت دارد که اهتمام ویژه‌ای صورت بگیرد تا بتوانیم حرکتی درجهت رفاه مردم داشته باشیم و لبیکی به رهبر عزیزتر از جانمان بگوییم.

مکث
صرفه‌جویی به‌جای قرض‌گرفتن از بانک‌

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد با اشاره به جلسه صحن علنی قوه مقننه درباره صرفه‌جویی سوخت، تأکید کرد که اگر برای این کار فقط به‌دنبال قرض گرفتن از بانک‌ها باشیم،  تنها نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و قدرت شهرداری‌ها کمتر می‌شود. وی با اشاره به آمار به دست آمده از صرفه جویی سوخت،   نکات زیر را بیان کرد:
۱۳سنت صرفه‌جویی مصرف سوخت به‌ازای هر مسافری که به جای خودرو از مترو استفاده می‌کند.
9 تا10دقیقه فاصله زمانی حرکت متروی تهران است؛ درحالی‌که می‌تواند به 2دقیقه کاهش یابد.
2میلیون‌و320هزار مسافر روزانه در متروی تهران جابه‌جا می‌شوند؛ درحالی‌که مترو می‌تواند 9میلیون مسافر را جابه‌جا کند.
یک واگن را می‌توان به‌ازای 2روز صرفه‌جویی ایجادشده ناشی از 9میلیون سفر در مترو خرید و به شهر اضافه کرد.
4هزار واگن اکنون برای مترو نیاز است و این واگن‌ها هر 5سال نیاز به بهینه‌سازی‌ دارند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید