• یکشنبه 24 تیر 1403
  • الأحَد 7 محرم 1446
  • 2024 Jul 14
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176687
+
-

باز شدن گره مشکلات شهرها توسط شوراها

شصت‌وچهارمین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای کلانشهرها و مراکز استان به‌میزبانی تهران درخیابان بهشت برگزار شد

شورا
باز شدن گره مشکلات شهرها توسط شوراها

اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای کلانشهرها و مراکز استان به‌میزبانی تهران در خیابان بهشت برگزار شد و علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در این اجلاس ضمن تشریح ضرورت تبدیل شهرداری‌ها از نهاد صرفا خدماتی به یک مجموعه خدمتگزار اجتماعی گفت: «توجه به شوراها گره‌ بسیاری از مشکلات در کشور را باز می‌کند و در قانون و دین این نگاه وجود دارد و توقع مردم دریافت خدمات است. اعلام کردیم که مسئول همه مسائل در تهران هستیم و تلاش می‌کنیم خدمتگزار مردم باشیم و در راستای تحقق این امر با تمام دستگاه‌ها تفاهمنامه امضا کردیم و مدیریت خود را بر مبنای مشارکت با نهادها و مردم قرار داده‌ایم.»
به‌گزارش همشهری، دیروز ساختمان پارلمان شهری تهران میزبان رؤسای شوراهایی از 31کلانشهر و مراکز استان‌های کشور بود تا با انتخاب رئیس و منشی‌های اول و دوم، مجمع در دوره جدید کارش را آغاز کند.
در ابتدای جلسه پس از انتخاب کاندیداها و انجام رأی‌گیری، مهدی چمران، رئیس مجمع و رسول برگی (از تبریز) و فرهاد میمنت‌آبادی (از سنندج) هم، منشی‌های اول و دوم شدند. شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه یکی از اتفاقاتی که منجر به جهش در کشور و موجب نفع انقلاب می‌شود، توجه به شوراهاست، گفت: «عمده اقدامات خدماتی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی توسط شهرداری انجام می‌شود و اگر قرار بر ایجاد اراده‌ای برای خدمتگزاری در شهر باشد شهرداری‌ها و شوراها دارای امکانات متعددی هستند. خدمت به مردم امروز در دولت و مجلس به‌خوبی مشاهده می‌شود و یکی از دلایل جنگ ترکیبی که طی روزهای اخیر علیه کشور صورت گرفته همین تغییر ریل در جهت پیشرفت کشور بوده است.»
 علیرضا زاکانی به عملکرد قرارگاه‌های اجتماعی و مسکن هم اشاره و عنوان کرد: «قرارگاه اجتماعی را با ۱۴دستگاه برای ساماندهی معتادان متجاهر برپا کردیم و اکنون 5هزار تخت فراهم و پذیرش حدود 3هزار نفر انجام شده و متعهد به ایجاد 2500ظرفیت دیگر شده‌ایم. قرارگاه مسکن هم با هدف تسهیلگری و زمینه‌سازی برای ساخت مسکن ایجاد شده و اکنون تفاهمنامه ۳۴۰هزار واحد مسکونی منعقد و ساخت حدود ۴۰هزار واحد مسکونی آغاز شده است.»

تحقق بیش از صددرصدی بودجه
شهردار تهران در جمع خبرنگاران هم با بیان اینکه هیچ‌گونه مشکل مالی نداریم، گفت: «اگر مشکلی باشد صادقانه اعلام می‌کنم. سال قبل ۹۹درصد بودجه محقق شد و امسال بیش از ۱۰۰درصد محقق می‌شود. البته تحقق بودجه بخش غیرنقدی پایین است و در حال کارسازی است. در بخش نقدی نیز نمی‌گوییم شرایط مطلوب است و از سال قبل جلوتر هستیم.»

انتخاب شهردار تخصصی است؛ نه هیجانی
رئیس شورای شهر تهران از این اجلاس به‌عنوان فرصت برای مطرح‌کردن اصلاح تدوین قانون برای شوراها استفاده کرد و گفت که برای این کار باید با کسانی که در شوراها حضور دارند، مشورت شود.
مهدی چمران تأکید کرد: «عقب‌ماندگی در تأسیس شوراها باعث شد این نهاد از مسائل خود عقب بماند و نتوانست از قانونی که تدوین شده بود، انتقاد و از حق خود دفاع کند. برای تدوین قانون جدید شوراها هم مشورت نشد و قانون براساس آنچه به ذهن تدوینگران خطور می‌کند، تدوین می‌شود و امیدواریم مجلس این روند را اصلاح کند.»
آنطور که او عنوان کرده: «انتخاب شهرداران در مجلس مطرح شد و تعدادی از نمایندگان، طرح را امضا کردند، اما اعضای شوراها از نمایندگان خواستند که امضای خود را پس بگیرند و این اتفاق افتاد و موضوع نحوه انتخاب شهرداران در صحن علنی مجلس مطرح نشد؛ چراکه انتخاب شهردار، یک امر تخصصی است؛ نه هیجانی، پس باید توسط اعضای شوراها که افراد دارای تخصص هستند، انجام شود.»

مکث
لزوم ارتقای جایگاه شوراها درکشور

رئیس شورای‌عالی استان‌ها هم مهمان ویژه این اجلاس بود. پرویز سروری گفت: «شورا هنوز به رویکردی که باید برسد، نرسیده‌است. سبد بزرگی در جامعه شورایی وجود دارد و ۱۲۶هزار نفر که از شهرها و روستاها در هر نقطه کشور در شورا حضور دارند، معتمدین مردم هستند و جایگاه شوراها باید در کشور ارتقا یابد.» او به لایحه مردمی‌سازی حکمرانی تأکید کرد و گفت: «نگاه قانونگذار بر شورا نبوده، بلکه بر مدیریت شهری و حکمرانی محلی بوده است و قصد داشته تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در تمام حوزه‌ها به مردم واگذار شود و به‌نوعی مردم در خدمت مردم باشند و ارائه خدمات مناسب برای مردم صورت بگیرد؛ بنابراین از این لایحه گلایه داریم؛ چراکه اگر تصویب شود فاتحه شوراها و مردم‌سالاری دینی خوانده خواهد شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید