• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 18 مهر 1401
کد مطلب : 173448
+
-

اصولِ شکست!

وقتی تیم ملی فوتسال از نظر آقای سخنگو قهرمان آسیا شد

دست تیم ملی فوتسال ایران از جام قهرمانی آسیا کوتاه ماند تا ژاپنی‌ها روبه‌روی نگاه بهت‌زده ستاره‌های ایرانی فاتح جام‌ملت‌ها شوند. این نتیجه، یک شکست بزرگ و باورنکردنی برای فوتسال ایران به شمار می‌رفت؛ چراکه ایران نسبت به ژاپن، تیم بهتری بود اما نتوانست این برتری را در دیدار فینال به حریف تحمیل کند. تیم ملی از نظر همه هوادارانش، به سختی شکست خورده و باید به‌دنبال راهی برای جبران این ناکامی باشد. در چنین شرایطی، فقط یک مدیر مثل «احسان اصولی» می‌تواند سینه سپر کند و با اعتماد‌به‌نفس بگوید: «تیم ملی از نظر ما قهرمان شده است!». دلیل این صحبت عجیب آن‌هم درست بعد از یک شکست بزرگ و اعصاب‌خرد‌کن از نگاه سخنگوی فدراسیون فوتبال، جوانگرایی در تیم ملی بوده است. اصولی طوری از این جوانگرایی حرف می‌زند که انگار تیم ملی امید ایران در این رقابت‌ها حاضر بوده است. جوانگرایی وقتی به توجیه یک شکست بدل می‌شود که یک نسل کاملا تغییر کرده باشند.
نه زمانی که 3‌نفر از 5‌نفر اصلی تیم ملی ایران بیشتر از 32‌سال‌ داشته باشند! دوران ملی برخی ستاره‌ها حتی قبل از آمدن وحید شمسایی نیز تمام‌شده بود. فوتسال ایران با بهترین داشته‌های فعلی و ترکیبی پرتجربه که 3‌بازیکن‌اش در سطح یک اسپانیا بازی می‌کنند، راهی جام ملت‌ها شد اما به‌خاطر چند اشتباه فردی و البته کم‌تجربگی کادر فنی به‌خصوص در مسابقه فینال، نتوانست قهرمانی را به‌دست بیاورد. هر کسی که این نایب قهرمانی را یک دستاورد ویژه برای ایران بداند، اصلا فوتسال را نمی‌شناسد. قاره آسیا اساسا تنها 2‌تیم مطرح دارد و به جز این 2کشور، هیچ تیمی تا امروز فاتح جام ملت‌ها نشده است. بین این 2‌تیم هم، ایران همیشه به شکل واضحی نسبت به حریف برتر بوده است. اینکه تیمی با 13‌قهرمانی در آسیا در دیدار فینال روبه‌روی تیمی با 3‌قهرمانی شکست می‌خورد، یک‌فاجعه بزرگ است. اینکه تیم ملی برای «اولین‌بار» در وقت‌های قانونی فینال آسیا به ژاپن می‌بازد، تلخ و نگران‌کننده است. البته احسان اصولی به‌شدت از وحید شمسایی حمایت کرده و از ماندن او در تیم ملی خبر داده است. وحید البته باید کاملا نگران این حمایت باشد؛ چرا‌که نفر قبلی تحت حمایت سخنگوی فدراسیون فوتبال، دراگان اسکوچیچ بود. او که از قول اصولی سرمربی «صد‌درصدی» ایران در جام جهانی قطر به شمار می‌رفت، شغل‌اش را از دست داد و بعید نیست این سرنوشت در انتظار شمسایی نیز باشد.

هت‌تریک؛ از نوع دوم!
فینال آسیا می‌توانست برای حسین طیبی، فرصت رقم زدن 2 هت‌تریک باشد. ستاره شماره 10 تیم ملی می‌توانست در این مسابقه برای سومین بار قهرمانی قاره آسیا را به‌دست بیاورد و برای سومین بار آقای گل جام ملت‌ها شود اما از بین این 2 هت‌تریک، فقط یکی برای طیبی اتفاق افتاد. حسین و هم‌تیمی‌ها به شکل ناباورانه‌ای روبه‌روی ژاپن شکست خوردند و با اشک از زمین مسابقه جدا شدند. با وجود این لحظات بعد از مسابقه اصرار ستاره‌های حریف به عکس گرفتن با طیبی، نشان می‌داد که او چه چهره بزرگی در فوتسال آسیا به شمار می‌رود. طیبی در سال‌های گذشته، بهترین و ماجراجوترین فوتسالیست آسیا بوده است. ستاره‌ای که در لباس بنفیکا در فوتبال پرتغال درخشید و سپس راهی لیگ فوتسال اسپانیا شد تا برای باشگاه مدعی پالما به زمین برود. جایزه بهترین بازیکن این جام در نهایت به مسلم اولادقباد از تیم ملی ایران رسید اما طیبی تنها بازیکنی بود که توانست تعداد گل‌های زده‌اش را در این تورنمنت 10 رقمی کند. طیبی با اختلاف قابل توجه، آقای گل این دوره لقب گرفت و در دیدار فینال نیز تلاش زیادی انجام داد تا تیم ملی را از شکست جدا کند. اتفاقی که در نهایت رخ نداد تا شاید نمایش خوب و گل‌های زیاد این ستاره برای تیم ملی دیگر چندان به چشم نیاید. آقای گل ‌شدن در جام ملت‌ها، دستاورد مهمی است که نباید در سایه شکست تیم ملی محو شود. هر چند که بدون شک بازیکن جاه‌طلبی مثل طیبی، با این جایزه فردی به جای یک عنوان تیمی راضی نخواهد شد. این آخرین تجربه حضور او در تیم ملی نیست و یکی از بهترین گلزنان تاریخ این تیم، باید خودش را برای جام جهانی آماده کند. او سابقه ایستادن روی سکوی سوم این جام را دارد و این بار برای خلق یک نتیجه خیره‌کننده در آخرین جام جهانی دوران ورزشی‌اش، دست به هر کاری خواهد زد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید