• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173228
+
-

سامورایی‌تر از ژاپن!

شاگردان شمسایی، در آماده‌ترین شکل ممکن خودشان را آماده سیزدهمین قهرمانی فوتسال در آسیا کرده‌اند

آخرین مسابقه تیم ملی فوتسال ایران در جام ملت‌ها امروز برگزار خواهد شد. تیمی که رقبا را یک به یک از دم تیغ گذرانده و با قدرت خودش را به دیدار فینال رسانده است. ایران در طول جام، با اختلاف فاحشی بهترین تیم مسابقات بوده و رقبا را به‌شدت آزار داده است. تیم شمسایی در نخستین مسابقه، 8بار دروازه اندونزی را باز کرد و از همان ابتدا خودش را یک‌مدعی جدی نشان داد. ایران در مسابقه دوم، 10‌گل به چین تایپه زد و در نبرد سوم با وجود تشریفاتی بودن دیدار با لبنان، به 9‌گل رسید تا با 24گل زده و تفاضل گل مثبت 23، به‌عنوان سرگروه راهی مرحله حذفی شود. در دور حذفی هم رقبا چالشی برای تیم ملی نبودند. ایران در مسابقه یک‌چهارم نهایی، 8‌بار دروازه ویتنام را باز کرد و در نیمه نهایی نیز توانست بدون خوردن گل، 5‌بار توپ را از خط دروازه تایلند عبور بدهد. 5‌پیروزی مقتدرانه در 5‌بازی، تیم ملی را در اوج شایستگی به فینال آسیا رسانده است. در مقابل اما اوضاع برای ژاپن مثل همیشه نبوده و آنها در این جام، تیم فوق‌العاده‌ای نشان نداده‌اند. سامورایی‌ها جام را با شکست 2بر یک در مقابل عربستان شروع کردند. نتیجه‌ای که یک‌شوک بزرگ برای این تیم به شمار می‌رفت. آنها با زدن 6‌گل به کره، به جام برگشتند و در مسابقه سوم نیز ویتنام را شکست دادند تا در یک رقابت میلی‌متری، به‌عنوان سرگروه راهی مرحله بعدی شوند. نمایش ژاپن در یک‌چهارم نهایی روبه‌روی اندونزی نیز ایده آل نبود و این تیم به سختی و در لحظات پایانی حریف را شکست داد. ژاپن در نیمه نهایی نیز گل اول را از ازبکستان خورد و در نیمه دوم، این شکست را به یک‌پیروزی خفیف تبدیل کرد.
فینال ایران و ژاپن، تکراری‌ترین مسابقه در جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود. 2‌تیم بارها در چنین موقعیتی روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و تجربه این نبرد را دارند. نخستین حضور مشترک 2‌تیم در دیدار نهایی جام ملت‌ها، در چهارمین دوره رقابت‌ها اتفاق افتاد. جایی که تیم ملی توانست در مسابقه نهایی، 6‌بار دروازه ژاپن را باز کند و قهرمانی این رقابت‌ها را جشن بگیرد. یک‌سال بعد، تیم ملی این‌بار در خانه به فینال آسیا رسید و با درخشش ستاره‌هایی مثل حیدریان، شمسایی و کشاورز، حریف را با نتیجه 6 بر 4 شکست داد. یک‌سال بعد 2‌تیم باز هم در دیدار نهایی جام ملت‌ها با هم روبه‌رو شدند و این بار ایران با نتیجه 5 بر 3 از سد حریف گذشت تا سومین برد متوالی‌اش در فینال آسیا روبه‌روی این تیم را جشن بگیرد. سال2005 در ویتنام، 2‌تیم برای چهارمین بار در فینال آسیا با هم برخورد کردند و این‌بار تیم ملی ایران با نتیجه 2 بر صفر برنده شد تا بزرگ‌ترین کابوس را برای سامورایی‌ها بسازد. بهترین برد تیم ملی فوتسال ژاپن روبه‌روی ایران در سال2006 به‌دست آمد. جایی که ژاپنی‌ها با نتیجه 5 بر یک در نیمه نهایی برنده شدند و اجازه ندادند تیم ملی به فینال جام راه پیدا کند. یک‌سال بعد اما ایران با بردن ژاپن در فینال با 4‌گل از این تیم انتقام گرفت. بعد از آن ایران و ژاپن 2‌بار دیگر در فینال آسیا با هم مسابقه دادند. فینال اول سال2014 با بردن ژاپن در پنالتی‌ها تمام شد و فینال دوم در سال2018 با برتری 4 بر صفر تیم ملی به پایان رسید. ایران و ژاپن تا امروز 7‌بار در فینال آسیا با هم روبه‌رو شده‌اند و سهم تیم ملی، 6‌برد بوده است. ژاپن تا امروز هرگز موفق نشده در وقت‌های قانونی دیدار فینال، ایران را شکست بدهد. در مجموع نیز تیم ملی ایران با 12‌قهرمانی پرافتخارترین تیم قاره به‌حساب می‌آید و ژاپن فقط در 3‌دوره جام را بالای سر برده است. ژاپنی‌ها البته با 6‌نایب قهرمانی در این رقابت‌ها، از حیث باختن در فینال رکورددار هستند.
روی کاغذ، همه‌‌چیز کاملا به سود تیم ملی ایران به‌نظر می‌رسد. تیم شمسایی به‌شدت قدرتمندتر از رقیب ظاهر شده و تورنمنت فوق‌العاده‌ای داشته است. با این حال پسران شمسایی باید مراقب باشند که روبه‌روی حریف غافلگیر نشوند چرا که ژاپن در دفاع، تیم خوبی به‌نظر می‌رسد و با یک استراتژی کاملا دفاعی روبه‌روی ایران قرار خواهد گرفت. شمسایی در جایگاه بهترین گلزن تاریخ فوتسال در قاره آسیا، 8‌بار برنده جام ملت‌ها شده و حالا به‌دنبال نخستین قهرمانی به‌عنوان یک‌سرمربی است. هدایت تیم ملی ژاپن نیز برعهده چهره سرشناس فوتبال این کشور کنچیرو کوگوره است؛ بازیکنی که سابقه حضور در فوتسال اسپانیا را داشته است. او به‌عنوان بازیکن هرگز قهرمان جام ملت‌ها نشده است. ژاپنی‌ها مثل همیشه روی درخشش بازیکنان متولد شده در خارج از ژاپن حساب باز کرده‌اند. از هیگور پیروس روی خط دروازه تا آرتور اولیرا، آنتونیو هیراتا و وینیسوس کریپالدی که اصالتی برزیلی دارند. همه‌‌چیز برای برگزاری یک‌نبرد تماشایی آماده به‌نظر می‌رسد و تیم ملی، خودش را مهیای سیزدهمین قهرمانی در این جام می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید