• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214466
+
-

سامورایی‌های غایب!

غیبت چند مهره بسیار سرشناس در فهرست نهایی تیم‌ملی ژاپن، سروصدای زیادی به راه انداخته است

هاجیمه موریاسو، فهرست 26نفره تیمش برای شرکت در جام ملت‌های آسیا را اواسط هفته اعلام کرد. سامورایی‌ها مدعی اصلی قهرمانی این تورنمنت به شمار می‌روند و بدون تردید پرمهره‌ترین تیم جام نیز هستند. قرارگرفتن میتوما در فهرست موریاسو با وجود مصدومیتی که در برایتون برای این بازیکن به‌وجود آمده بود، اتفاق بسیار مهمی به‌نظر می‌رسید. به جز در اختیار داشتن ستاره‌های پرشمار اما، غیبت چند مهره بسیار سرشناس در فهرست نهایی این مربی، سروصدای زیادی به راه انداخته است. در ژاپن همه به این مربی اعتقاد دارند و این نسل طلایی از فوتبال این کشور را سزاوار بردن جام می‌دانند. ژاپن بهترین تیم آسیایی جام‌جهانی قطر نیز بود و حالا برای تاریخ‌سازی دوباره به این کشور برمی‌گردد.

  ستاره‌ها به خط شدند
5بازیکن از جی لیگ و 21لژیونر، ترکیب نهایی تیم ملی ژاپن را برای جام ملت‌ها ساخته‌اند. نخستین نکته عجیب در مورد تیم موریاسو، استفاده از 3سنگربانی است که روی هم فقط 5بازی ملی دارند. در نهایت هم به‌نظر می‌رسد مائه‌کاوا از ویسل کوبه، دروازه‌بان اول این تیم در جام ملت‌های آسیا باشد. در خط دفاعی، آنها چند ستاره بسیار مهم و باتجربه دارند؛ کو ایتاکورا برای گلادباخ در بوندس‌لیگا بازی می‌کند، هیروکی ایتو بازیکن اشتوتگارت است و یونیکاری سوگاوارا در لیگ هلند عضویت دارد. مهم‌ترین ستاره دفاعی این تیم نیز از آرسنال آرتتا به جام ملت‌ها می‌رسد. تومیاسو یکی از موردتوجه‌ترین چهره‌های این جام خواهد بود. در مرکز زمین، واتارو اندو از لیورپول بازوبند کاپیتانی تیم را می‌بندد. میتوما که گفته می‌شد جام را از دست داده، قرار است به تیم ملی ملحق شود و مشخص شده که به این جام خواهد رسید. ستاره سابق لیورپول یعنی مینامینو که این روزها برای موناکو توپ می‌زند نیز در فهرست حضور دارد. ریتسو دوآن از فرایبورگ، کوبو از سوسیه‌داد و موریتا از اسپورتینگ، دیگر هافبک‌های مهم تیم ملی ژاپن به شمار می‌روند. در خط حمله نیز آنها یوئدا را از فاینورد، آسانو را از بوخوم و مائدا را از سلتیک کنار هم قرار خواهند داد. این نسل از فوتبال ژاپن، نسل بی‌نظیری به‌نظر می‌رسد.

  از کامادا تا سردار؛ داستان یک تفاوت
سرشناس‌ترین غایب ژاپن برای جام ملت‌ها، به سری‌آ تعلق دارد. دایچی کامادا که در زمان بازی در فرانکفورت یکی از مهم‌ترین مهره‌های تیم ملی بود، تنها با سپری کردن یک فصل بد در لاتزیو، از تیم ملی کنار گذاشته شده است. جالب اینکه کامادا حتی در این فصل بد هم 3گل و 3پاس گل داشته و هر هفته به‌صورت ثابت برای تیمش به میدان رفته است. می‌توان مقایسه‌ای بین او و سردار آزمون هم انجام داد؛ 2بازیکنی که این فصل از بوندس‌لیگا به ایتالیا رفتند و هر دو ساکن یک شهر شدند. کامادا که بازیکن فیکس تیمش بود به‌خاطر در اوج نبودن از تیم ملی خط خورد اما سردار که تنها دقایقی کوتاه برای رم بازی می‌کند، با اصرار بسیار زیاد و جنجالی که در ایران به‌وجود آمد، تصمیم گرفت به تیم ملی ملحق شود. در ژاپن، آنقدر مهره‌های باکیفیت وجود دارند که سرمربی تیم ملی برای هیچ‌کس صبر نمی‌کند. او ترجیح داده کایشو سانو 23ساله را همراه خودش به جام ملت‌ها ببرد و قید استفاده از کامادا را بزند.

  خوب نباشی، شانسی نداری!
در تیم ملی ژاپن اگر واقعا در بهترین فرم ممکن نباشی، به سرعت خط خواهی خورد. کیوگو فروهاشی 28ساله این موضوع را خوب درک می‌کند. او بازیکن مهمی برای سلتیک به شمار می‌رود اما موریاسو ترجیح داده نفرات جوان‌تری را با خودش به جام ملت‌ها ببرد؛ درست برخلاف تیم ملی ایران که هنوز به مهاجم سی و چند ساله نیمکت‌نشین در تیمی مثل اومانیای قبرس، اعتقاد دارد! فوتبال ایران از یک سو به اندازه ژاپن پرستاره نیست و از سوی دیگر، تعارف در آن همیشه بین مربی و بازیکن وجود دارد. به همین‌خاطر است که سرمربی سامورایی‌ها برای داشتن یک تیم آماده به این راحتی از نام‌ها عبور می‌کند و سرمربی تیم ملی ایران هنوز بازیکنان مسنی را که عملا دوران فوتبال‌شان تمام‌شده، با خودش به جام ملت‌های آسیا می‌برد. این تفاوت خیلی زود آشکار شده و شاید در زمین مسابقه هم خودش را نشان بدهد. ژاپن نه فقط در داشتن ستاره‌ها بلکه در نحوه استفاده از آنها نیز با تیم ملی ایران کاملا متفاوت به‌نظر می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید