• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17287
+
-

کلید رونق مسکن در دست دولت

نماینده آستانه: دولت برای کاهش قیمت مسکن باید تسهیلات قابل توجهی به خریداران واقعی مسکن ارائه کند

گزارش
کلید رونق مسکن در دست دولت




وحیده اسماعیلی | رشت – خبرنگار:

رشد قیمت مسکن و در نتیجه رکود در بازار خرید آن  طی سال‌های اخیر موجب شده است که دولت سیاست‌های مختلفی درباره آن اتخاذ کند. یکی از این راهکارها اعطای وام و تسهیلات بلندمدت برای خرید مسکن به تناسب جمعیت و قیمت در شهرها بوده است. با این حال بسیاری از افراد هنوز هم قدرت خرید لازم برای خرید مسکن یا در واقع توان پرداخت اقساط بانکی را ندارند. 
این معضل در استان‌هایی چون گیلان که از استان‌های پررونق در بخش خرید و فروش ملک است هم دیده می‌شود. اغلب افراد در این استان بعد از چندین سال جا و مکان عوض می‌کنند و نیز کسانی که هنوز موفق به خرید نشده‌اند و با وضعیت کم درآمدی در گیلان ناگزیر از اجاره‌نشینی هستند. اما در مورد این معضل کارشناسان چه راهکاری ارائه می‌دهند و راهکارهای خروج مسکن از رکود چیست؟ 


حمایت از انبوه‌سازان
 
رئیس اتحادیه مشاورین املاک رشت در این زمینه بیان کرد: دولت با کمک به انبوه‌سازان و تخصیص زمین ارزان قیمت در مناطق مختلف شهری و نیز با ارائه خدمات زیر ساختی آب و برق و گاز می‌تواند دراین جهت گام بردارد. «علی حامی احمدی» افزود: اخیرا بانک مسکن حرکت خوبی شروع کرده و میزان وام مسکن را افزایش داده است، اما باید سود وام را کاهش دهد. 

حامی احمدی ادامه داد: وقتی میزان تولید و ساخت مسکن افزایش پیدا کند در نتیجه شاهد ساخت 5 هزار خانه خواهیم بود و این مساله باعث می‌شود بازار رقابتی برای خریداران ایجاد شود. درحال حاضر میزان ساخت مسکن کم است و با مراجعه به شهرداری‌ها و نگاهی به آمار صدور پروانه ساخت کاملا متوجه این نکته می‌شویم. 

وی گفت: با کاهش عوارض توسط شهرداری‌ها و کمک سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها به انبوه‌سازان می‌توان مسکن شهری ارزان قیمت تولید کرد، چراکه بسیاری از خریداران از اقشار کم درآمد جامعه هستند. انبوه سازی در مناطق مختلف شهری موجب کاهش قیمت خانه می‌شود. اما دولت هم باید نظارت و کنترل دقیقی روی قیمت مصالح ساختمانی داشته باشد تا انبوه‌سازان بتوانند با قیمت مناسب مصالح به ساخت مسکن ارزان قیمت روی بیاورند.


تسهیلات بانکی در اختیار انبوه‌سازان قرار بگیرد

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای کاهش قیمت مسکن به همشهری گفت: در هر برهه‌ای و در دولت‌های مختلف تورم اقتصادی روی یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار تاثیر منفی می‌گذارد. در حال حاضر نیز تورم دربخش مسکن بیشتر متمرکز شده است؛بخشی که در ابعاد مختلف می‌تواند برای کشور اشتغال‌زا باشد. 

«محمدحسین قربانی» ادامه داد: زمانی که در کشور کنترلی روی تورم وجود نداشته باشد تورم افسارگسیخته می‌شود. پول‌های سرگردان که یک زمان در خرید و فروش ارز و زمان دیگر در بخش خودرو و طلا وارد می‌شوند این بار متوجه مسکن شده است. لذا تا زمانی که ما نتوانیم پول‌های سرگردان را جمع‌آوری و هدایت کنیم و از سوی هم دیگر نتوانیم تدبیری برای واحدهای مسکونی خالی کشور داشته باشیم، ممکن است این پول‌های سرگردان همچنان هم وارد بخش مسکن شود. این نماینده مجلس ادامه داد: برای اینکه بتوانیم برای مستاجران مسکن ایجاد کنیم باید اعتبارات مشخص و خاصی را در نظر بگیریم، ولی آنچه که نگران‌کننده به نظر می‌رسد این است که میزان این پول‌های سرگردان 30 درصد افزایش داشته است. 

قربانی تاکید کرد: برای رفع مشکلات و ارائه برنامه برای کاهش قیمت مسکن دولت باید تسهیلات قابل توجهی به خریداران واقعی مسکن ارائه کند. در هر صورت دولت باید برای تامین مسکن نیازمندان تسهیلات حمایتی دراختیار آنها قرار دهد. تسهیلاتی که امروز بانک مسکن تعریف کرده باید به صورت انبوه‌سازی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، اما اینکار باید با نظارت کامل دولت روی قیمت مسکن ارائه شده از سوی بخش خصوصی باشد. 
 

ورود دولت و انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده 

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز با بیان اینکه قیمت مسکن در اختیار کسی نیست، به همشهری گفت: تنها کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد ورود به سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده است؛ کاری که در حال حاضر دولت روی آن تاکید دارد و همه  دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های ساخت و ساز باید به سمت بافت فرسوده بروند و ساخت مسکن ارزان قیمت را در این مناطق دنبال کنند. 

«شعبانعلی خاوری» افزود: به دلیل کمبود زمین دولت مصوب کرده که سود بانکی در قسمت احیای بافت فرسوده به 6 درصد کاهش بیابد که مسلما این کار در کاهش قیمت مسکن  تاثیرگذار است. همچنین با باز آفرینی و ارائه خدمات زیرساختی در مناطق مختلف از جمله بافت فرسوده ساخت و ساز مسکن ارتقا پیدا می‌کند. دولت اخیرا همه دستگاه‌ها را موظف کرده 30 درصد اعتبارات خود را در بافت فرسوده و پروژه‌های مسکن مهر تعریف کنند و این مورد نیز می‌تواند در کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار باشد. 

مدیر کل راه و شهرسازی استان با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها می‌توانند با افزایش صدور پروانه ساخت و کاهش عوارض ساخت و ساز به مردم کمک کنند، گفت: با افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی و روندی که در توسعه زیر ساخت‌ها صورت گرفته می‌توان انتظار داشت قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید