• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172839
+
-

بررسی برخی مطالبات شهروندان ناشنوا به بهانه روز جهانی ناشنوایان

خواسته‌هایی که با سکوت بیان می‌شود

گزارش 2
خواسته‌هایی که با سکوت بیان می‌شود

ناشنوایان صدای شهر و شهروندان را نمی‌شنوند، اما مطالبه‌شان شنیده‌شدن صدایشان است. سهند سلیمان‌فلاح، نویسنده و کارگردان جوان ناشنوا، این مطلب را بیان کرد و به‌عنوان نماینده از سوی جامعه ناشنوایان گفت که معلولان از کمترین حق‌وحقوق شهروندی برخوردار هستند. او در آخرین اثر خود مستندی به نام «فریاد منو بشنو» تلاش کرده علاوه بر بیان موفقیت ناشنوایان، خواسته‌ها و مطالباتشان را مطرح کند. این هنرمند جوان ناشنوا تأکید کرده: «تلاش می‌کنم همواره خواسته ناشنوایان را فریاد بزنم تا شاید صدایمان در شهر شنیده شود.»
به گزارش همشهری، مشکلاتی که معلولان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در مناسبت‌ها و به بهانه‌های مختلف مطرح شده و می‌شود، اما در این میان شاید به حق‌وحقوق ناشنوایان کمتر پرداخته شده است؛ کسانی که در سکوت خواسته‌شان را فریاد می‌زنند، اما گوشی برای شنیدن نمی‌یابند. در ادوار گذشته مدیریت شهری به‌عنوان نهاد خدماتی قول داده بود با استقرار مترجم در بخش‌های مختلف زمینه برقراری ارتباط اجتماعی آنها را فراهم کند که این وعده جز در برخی از برنامه‌های مناسبتی در سایر بخش‌ها محقق نشد. همچنین قرار بود تدابیری برای استفاده ناشنوایان از فوریت‌های 110، 115و 127و حتی 137فراهم شود، اما به‌گفته اکرم سلیمی، دبیر جمعیت ناشنوایان هنوز اقدامی صورت نگرفته و همه موارد ذکر شده بیانگر آن است که تهران صدای ناشنوایان را نمی‌شنود و حق‌وحقوق این قشر همچنان نادیده گرفته می‌شود.

آسیب شنوایی 11تا 15درصد کودکان مدرسه‌رو
کم‌شنوایی شایع‌ترین معلولیت اعصاب حسی محسوب می‌شود که متأسفانه شیوع آن در حال افزایش است و سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند تا سال 2050میلادی بیش از 900میلیون نفر از مردم جهان به کم‌شنوایی ناتوان‌کننده مبتلا شوند. آزاده صفایی، کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت بهداشتی دانشگاه شهیدبهشتی عنوان کرد: «عواملی چون عفونت‌های مربوط به بیماری سرخک و سرخجه، استفاده نابجا از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، عوامل ژنتیک، قرارگرفتن در معرض اصوات بلند، استفاده بی‌رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی، استعمال مواد‌مخدر صنعتی و روانگردان‌ها و... آسیب‌های جدی به شنوایی افراد می‌رسانند.» به‌گفته او، حدود 2.5درصد کودکان در بدو ورود به مدرسه و 11تا 15درصد کودکان مدرسه‌رو نشانه‌هایی از آسیب شنوایی را دارند. ایمن‌سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص و درمان به‌موقع کم‌شنوایی و درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش ازجمله روش‌های مؤثر در کاهش اختلالات شنوایی است. در همین راستا توصیه صفایی به والدین این است که با ارزیابی و غربالگری به‌موقع شنوایی در دوره نوزادی (3تا 5روزگی) و همچنین در سنین 3تا 5سالگی از بروز اختلالات شنوایی در کودکان پیشگیری کنند.موضوعی که در مراکز درمانی شهرداری تهران (شهرسالم) انجام می‌گیرد.

گواهینامه پایه3 برای ناشنوایان
ناشنوایان هم دوست دارند با وسایل نقلیه شخصی رانندگی کنند یا سوار موتورسیکلت شوند و در برخی از مواقع هم دوچرخه‌سوار شوند و رکاب بزنند؛ درست مانند سایر شهروندان. به‌گفته سرهنگ عین‌الله جهانی، کارشناس ارشد آموزش و ترافیک، براساس قوانین و مقررات، افراد ناشنوا و کم‌شنوا می‌توانند برای دریافت گواهینامه سواری‌های شخصی اقدام و با رعایت نکات و یادگیری موارد مربوطه گواهینامه پایه ۳ (رانندگی با سواری شخصی) دریافت کنند. او تأکید کرد که دریافت گواهینامه پایه یک و موتورسیکلت برای این افراد مقدور نیست.

ناشنوایان حق رانندگی با تاکسی را ندارند
ناشنوایان یا کم‌شنوایان، پس از اعلام نظر کمیسیون پزشکی بهداری فراجا و تأیید آنها اجازه دارند گواهینامه پایه ۳ دریافت کنند و در گواهینامه این افراد کد «12» ثبت می‌شود که مشخص می‌کند آنها حق رانندگی با خودروی سواری شخصی را دارند. سرهنگ جهانی در تکمیل این موضوع گفت که ناشنوایان نمی‌توانند راننده خودروهای حمل‌ونقل عمومی مثل تاکسی باشند. براساس گفته‌های کارشناس ارشد ترافیک در قسمت عقب خودروی افراد ناشنوا باید آرمی چسبانده شود که بیانگر ناشنوایی یا کم‌شنوایی راننده باشد تا از این طریق سایر رانندگان عبوری نسبت به وضعیت او آگاه شوند و ملاحظاتی را مدنظر قرار دهند. سبقت گرفتن با استفاده از چراغ یکی از ملاحظات است که با این روش فرد ناشنوا متوجه می‌شود و مسیر را برای سبقت سایر خودروها باز می‌کند.

ایجاد جای پارک برای ناشنوایان
نبود جای پارک خودرو هم یکی از مشکلات ناشنوایان است که معاون پیشین اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا با تأیید این موضوع گفت: «جای پارک ویژه برای معلولان جسمی و حرکتی وجود دارد، اما چنین امکانی برای ناشنوایان در دسترس نیست. علم در حال پیشرفت است و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و مطالعه و بهره‌گرفتن از مطالعات تطبیقی موفق سایر کشورها، می‌توان برخی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل ناشنوایان را برطرف کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید