• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172823
+
-

گام‌های معکوس آمریکا در مسیر احیای برجام

در شرایطی که در روزهای اخیر آمریکایی‌ها با انتقال پیام‌هایی به تهران، از اراده خود برای دستیابی به توافق از مذاکرات برجامی صحبت به میان آورده‌اند، اما شواهد موجود حکایت از آن دارد که واشنگتن همچنان درمسیر کارشکنی گام برمی‌دارد و قصد ندارد از موانع خودساخته عبور کند.
به‌گزارش همشهری، برهمین اساس هم بود که اخیرا نماینده آمریکا در امور ایران با وجود اذعان به اینکه تهران هم‌اکنون هیچ تصمیمی برای دستیابی به سلاح اتمی ندارد، اظهارکرد اگر رئیس‌جمهور آینده آمریکا بخواهد یکجانبه از توافق خارج شود، نمی‌توان کاری انجام داد.
رابرت مالی درباره سرنوشت مذاکرات وین نیز مدعی شد: «مذاکره با کشوری که از گفت‌وگو با ما امتناع می‌ورزد، دشوار است؛ موضوعی که همه‌چیز را دشوارتر، زمان‌بر و مستعد سوءتفاهم کرده‌است. ما آماده گفت‌وگوی مستقیم هستیم، اما آنها نیستند.»
وی درباره تضمینی که مقام‌های ایرانی مبنی بر عدم‌خروج رئیس‌جمهور آینده آمریکا از هر توافقی با تهران می‌خواهند، عنوان کرد که «اگر یک رئیس‌جمهور آینده در آمریکا بار دیگر بی‌پروا تصمیم بگیرد به‌صورت یکجانبه از توافق خارج شود، آن‌هم در زمانی که توافق موفقیت‌آمیز بود، هیچ‌کاری نمی‌توان برای جلوگیری از آن انجام داد».

آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم‌های جدید 
ادعاهای رابرت مالی در شرایطی است که واشنگتن بار دیگر در روزهای اخیر با دخالت آشکار در امور داخلی ایران، تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرد که به‌وضوح از بی‌ارادگی آمریکا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها حکایت دارد.
اخیرا وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه شرکت‌های واقع در چین و امارات خبرداد که «متهم به‌ دست‌داشتن در صادرات نفت ایران هستند».
اعمال این تحریم‌ها درحالی‌است که مشاور امنیت‌ملی کاخ سفید نیز در ادامه سیاست‌های خصمانه واشنگتن در قبال جمهوری‌اسلامی، اعلام کرد که کشورش همچنان به‌دنبال اهدافی برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران است. جیک سالیوان در جریان نشست‌خبری اخیر خود همچنین درباره این ادعا که ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده تا از آنها در جنگ اوکراین استفاده کند، با تکیه بر این ادعا تصریح کرد: تحریم‌هایی را در رابطه با پهپادهای ایران وضع کرده‌ایم و به‌علاوه به‌دنبال روش‌های اضافی برای کاهش ظرفیت ایران برای تولید و سپس فروش این نوع سیستم‌ها به روسیه هستیم؛ ما به‌کار روی آن ادامه خواهیم داد.
با وجود این، اما در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به مجمع‌عمومی سازمان ملل، سیدابراهیم رئیسی و همچنین وزیر امورخارجه ایران، در دیدارها و رایزنی‌های فشرده خود با مقام‌های مختلف جهان، از اراده و آمادگی جمهوری‌اسلامی برای دستیابی به توافق خبر دادند؛ رویکردی که به نتیجه رسیدن آن، بیش‌از هر چیز مستلزم برداشتن گام‌های واقع‌‌بینانه و عمل‌گرایانه ازسوی طرف آمریکایی است. با توجه به این موضوع هم بود که حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری دولتی ایرنا، بار دیگر بر جدیت جمهوری‌اسلامی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تأکید و اظهارکرد تهران برای رسیدن به توافق جدی است و از تلاش برای تحقق توافقی «خوب»، «قوی» و «پایدار» دریغ نمی‌کند.
وی همچنین از انتقال پیام‌هایی از سوی واشنگتن به ایران خبرداد و اعلام کرد وزرای امورخارجه برخی کشورها تلاش کردند در ماه‌های گذشته پیام‌هایی را از طرف آمریکا به ایران منتقل کنند و بالعکس؛ «فواد حسین، وزیر امورخارجه عراق حامل پیام آمریکا بود». اشاره‌های ضمنی وزیر امورخارجه دراین گفت‌وگو حکایت از آن دارد که آمریکایی‌ها در پیامی که به‌وسیله وزیر امورخارجه عراق ارسال کرده‌اند، اظهار داشته‌اند که «توافق» و «امنیت منطقه‌ای» 2موضوع مهم مدنظر واشنگتن است. امیرعبداللهیان به طرح موضوع‌های برجامی در جریان دیدار روسای‌جمهور ایران و فرانسه در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان‌ملل در نیویورک نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از دیدار رئیسی و مکرون به توافق و مذاکره برای لغو تحریم‌ها مربوط می‌شد. دو رئیس‌جمهور در یک‌سال گذشته بارها با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

ادعای رسانه آمریکایی درباره بن‌بست در مذاکرات
پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن در گزارشی به نقل از برخی افراد حاضر در نشست محرمانه مقام‌های دولت بایدن با اعضای کنگره آمریکا که 2هفته پیش برگزار شده مدعی شد، مقام‌های دولت آمریکا در یک جلسه محرمانه اعلام کرده‌‌اند مذاکرات هسته‌ای با ایران به بن‌بست رسیده‌ است.
دارل ایسا، نماینده جمهوریخواه کنگره در گفت‌وگو با این پایگاه خبری تلاش کرد ایران را برای آنچه به بن‌بست رسیدن مذاکرات برجامی عنوان کرد، مقصر نشان دهد و گفت: 2هفته پیش آنها (دولت بایدن) تصور می‌کردند توافقی وجود دارد، اما اکنون می‌دانند که توافقی در میان نیست و درباره چگونگی رسیدن به یک توافق نیز دچار مشکل شده‌اند، زیرا درباره همه‌چیز مذاکره کرده‌اند و در پایان، ایران توافقی را که مورد مذاکره قرار گرفت، نمی‌خواهد. فری‌بیکن همچنین به نقل از مقام‌های دیگری نیز ادعا کرد که دولت آمریکا نسبت به حصول یک توافق جدید با جمهوری‌اسلامی خوش‌‌بین نیست. این پایگاه‌ خبری در ادامه گزارش خود آورده‌است که مقام‌های جمهوری‌اسلامی تأکید دارند پیشنهادهای آمریکا برای حصول توافق جدید به اندازه کافی موجب رفع تحریم‌ها علیه تهران نمی‌شود و عدم‌خروج مجدد واشنگتن از توافق احتمالی را تضمین نمی‌کند.


 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید