• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172812
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGk7r
+
-

بالاخره طلسم شکست

رضا اطری پس از گرفتن مدال نقره جهان، از فشار‌هایی می‌گوید که پیش از بازی‌ها تحمل کرده است

بالاخره طلسم شکست

رضا اطری 3‌سال پیاپی در مسابقات جهانی ملی‌پوش ایران در وزن 57‌کیلوگرم بود و در همین وزن به مسابقات المپیک توکیو هم اعزام شد. با وجود این او هیچ دستاوردی در این 4‌تورنمنت نداشت. اطری در عین شایستگی هربار که راهی مسابقات جهانی و المپیک شد از رسیدن به مدال باز می‌ماند. آخرین حضور اطری به‌عنوان ملی‌پوش ایران هم المپیک توکیو بود که با شکست نزدیک در ماقبل فینال در مقابل حریف روس به دیدار رده‌بندی رفت و در رده‌بندی هم مغلوب گیلمان آمریکایی شد تا دست خالی به کشور برگردد. او مدال طلای قهرمانی آسیا و مدال برنز بازی‌های آسیایی جاکارتا را در وزن نخست در کارنامه خود دارد و پس از سر وزن نرسیدنش در مسابقات کشوری سال گذشته درنهایت تصمیم گرفت در وزن 61‌کیلوگرم کشتی بگیرد. او علاوه بر ملی‌پوش شدن در وزن جدید توانست نخستین مدال جهانی خودش را هم کسب کند. او در گفت‌و‌گو با همشهری بیشتر درخصوص شرایطی که داشته صحبت می‌کند.

    بعداز 3‌دوره حضور در مسابقات جهانی و یک دوره المپیک که بارها تا یکقدمی مدال پیش رفتی و موفق نبودی، بالاخره در جهانی صربستان توانستی نخستین مدال جهانی خودت را بگیری. از مسابقات جهانی بلگراد برایمان بگو؟
بالاخره طلسم شکست. اول از همه این را بگویم سال‌های پیش هم تمام تلاشم را می‌کردم و هرچه داشتم می‌گذاشتم ولی خیلی وقت‌ها بدشانسی و اشتباه خودم باعث می‌شد دستم به مدال نرسد. همین مسئله باعث شد استرس و فشار زیادی را قبل از اعزام تحمل کنم. خدا را شکر این ماجرا پایان خوبی داشت البته می‌شد که بهتر باشد ولی باز هم خدا را شکر که نقره گرفتم. کسی برای باختن به مسابقات نمی‌رود ولی یک اتفاق همه‌‌چیز را عوض می‌کند، این اتفاق می‌تواند اشتباه خودت یا داور باشد یا یک مریضی یا بد سر وزن رسیدن، همه این اتفاقات می‌تواند شما را از مدال جهان دور کند و زحمات یک‌سال را بر باد بدهد.

   به‌نظر می‌رسد تغییر وزنی که دادی مؤثر بود. نظر خودت چیست؟
واقعا عذاب می‌کشیدم. در روز دوم مسابقات قهرمانی کشور که به فینال رسیدم، هرکاری می‌کردم وزنم پایین نمی‌آمد. نمی‌دانید چه بر من گذشت، تا ساعت 4صبح در حال وزن کم کردن بودم. هرکاری که فکرش را بکنید کردم که سر وزن برسم آخر هم نشد. البته الان که فکر می‌کنم می‌بینم خواست خدا بود و قسمت این بود که به یک‌وزن بالاتر بیایم.

   در 61‌کیلوگرم هم خیلی سخت ملی‌پوش شدی، از مسابقات کشوری کشتی گرفتی تا مرحله نهایی انتخابی تیم ملی. از آن شرایط برایمان بگو؟
طبق چرخه انتخابی باید در 57‌کیلوگرم کارم را از مسابقات کشوری شروع می‌کردم. اتفاقا فینالیست هم شدم که روز دوم سر وزن نرسیدم و دوباره برگشتم سرخط. در انتخابی جام تختی در 61‌کیلوگرم به رتبه اول رسیدم و بعد از آن در جام تختی کشتی گرفتم که در آنجا هم قهرمان شدم. در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی هم که در آزادی برگزار شد کشتی گرفتم و خدا را شکر آنجا هم حریفم را شکست دادم و توانستم ملی‌پوش شوم. مسیر سخت و البته طولانی بود، از 57‌کیلوگرم شروع کردم تا درنهایت در 61‌کیلوگرم ملی‌پوش شدم.

   در مسابقات جهانی خیلی سرحال‌تر از زمانی بودی که در 57‌کیلوگرم کشتی می‌گرفتی. این موضوع را قبول داری؟
در 57‌کیلوگرم مخصوصا این اواخر خیلی سخت سر وزن می‌رسیدم و همیشه در کشتی‌های اول و دوم خیلی اذیت می‌شدم. در صربستان طبق برنامه سر وزن رسیدم و کشتی به کشتی پیش رفتم و اصلا با چیزی کار نداشتم که مثلا بگویم اگر بردم دور بعد به فلان حریف خواهم خورد. فقط متمرکز روی کشتی خودم با حریفم بودم. کادر فنی هم در این مدت واقعا برایم زحمت کشید. آنها خیلی سعی می‌کردند جو خوبی ایجاد کنند تا فشار از روی بچه‌ها برداشته شود که درنهایت هم دیدید که از 9‌کشتی‌گیری که روی تشک رفتند، 7نفر مدال گرفتند که واقعا نتیجه قابل‌قبولی است.

   با وجود این بعضی‌ها از نتایج کشتی انتقاد می‌کنند نظرت چیست؟
همین جواب ساده برایشان کافی است؛ 9‌کشتی‌گیر روی تشک رفتند که 7‌مدال گرفتیم. سال‌هایی بوده که کل تیم با تک‌مدال کارش تمام می‌شد. حالا به‌نظرشما باید از تیم ما انتقاد شود؟ 5‌فینالیست در مسابقات جهانی داشتن چیز کمی نیست.

   در مسابقه نهایی در مقابل حریف ژاپنی خیلی دور از انتظار ظاهر شدی. نظر خودت چیست؟
درست است. واقعا در حد و اندازه خودم نبودم و عملکرد ضعیفی داشتم. این واقعیت است که خودم قبول دارم باید خیلی بهتر در فینال کشتی می‌گرفتم. غافلگیر شدم و درنهایت کشتی از دستم در رفت و شکست خوردم. به‌نظرم یکی از دلایل شکستم در فینال این بود که به نقره قانع شده بودم.

  با توجه به اینکه در وزن غیرالمپیکی کشتی می‌گیری، برای المپیک چه برنامه‌ای داری؟
فعلا هیچ برنامه‌‎ای برای تغییر وزن ندارم و کشتی گیر 61‌کیلوگرم هستم و تمام تلاشم را خواهم کرد در آینده مدالم را خوش‌رنگ‌تر کنم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید