• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172347
+
-

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات :

محدودیت‌های مقطعی داریم، قطع اینترنت نه

اینترنت
محدودیت‌های مقطعی داریم، قطع اینترنت نه

عمادالدین قاسمی‌پناه _ روزنامه‌نگار

برخی کاربران طی روزهای گذشته، اختلالات و قطعی‌های متعدد و در عین حال مقطعی را تجربه کردند. این اختلالات بیشتر در هنگام عصر آغاز می‌شود و تا پایان شب ادامه دارد. در این میان، هم مردم و هم کسب‌وکارهای مجازی به‌خاطر این اختلالات دچار مشکل می‌شوند. روز گذشته برخی رسانه‌ها از قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردند، این قطعی‌ها به دلایل امنیتی طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت که نگرانی مردم و کسب‌وکارها را در پی داشت. ساعتی بعد اما روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقل قول منتشر شده از وزیر در حاشیه هئیت دولت را تکذیب کرد. وزارت ارتباطات در بیانیه خود که در سایت این وزارتخانه منتشر شده به صراحت قطع و محدودیت اینترنت را در «روزها و ساعات آینده» تکذیب کرده است. ساعتی بعد وزیر ارتباطات هم شخصا هر نوع برنامه برای قطعی و محدودیت اینترنت را رد کرد. وزیر ارتباطات حتی اعلام کرده که در روزهای اخیر در برخی نقاط و برخی ساعات محدودیت‌های مقطعی وجود داشته که برطرف شده و هم‌اکنون شبکه ارتباطی هیچ مشکلی از منظر سرعت و کیفیت ارتباطی ندارد. ناآرامی‌های اخیر باعث شده بار دیگر شایعه احتمال قطع اینترنت مانند آنچه در سال‌های گذشته رقم خورد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. این مسئله باعث نگرانی شدید استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی شده بود.
عیسی زارع‌پور برخی اختلال‌ها و محدودیت‌ها طی روزهای گذشته را تأیید کرده اما تأکید می‌کند در روزهای اخیر پهنای باند اینترنت کاهش پیدا نکرده است.

خسارت به مردم
رضا الفت نسب، عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی درباره مشکلاتی که با ایجاد اختلال و قطعی اینترنت برای کسب‌وکارهای مجازی ایجاد می‌شود، با اشاره به اینکه این تجربه را طی سال‌های گذشته هم داشته‌ایم، می‌گوید: «با این حال، هرچقدر که پیش می‌رویم با توجه به استفاده بیشتر و گسترده‌تر مردم از اینترنت، اختلال یا قطعی اینترنت خسارات سنگینی را هم به مردم و هم به کسب‌وکارها وارد می‌کند.»
الفت نسب از تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان نمونه‌ای نام می‌برد که مورد استفاده بخش قابل توجهی از مردم است. به‌گفته او «علاوه بر مسافران، راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی هم که از این طریق ارتزاق می‌کنند و به مردم سرویس می‌دهند، با مشکل روبه‌رو می‌شوند.»
عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی همچنین به شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند که تبدیل به بستری برای کسب‌وکارهای خرد و کلان شده‌اند و از این وضعیت متضرر می‌شوند.
الفت نسب ادامه دار بودن این شرایط را نگران‌کننده توصیف و به تجربه‌خود در مورد اختلال اینترنت طی دو سه روز اخیر از هنگام عصر تا پاسی از شب اشاره می‌کند.او با بیان اینکه دولت و حاکمیت درباره این موضوع باید تصمیم درستی بگیرند، می‌گوید: «مسائل امنیتی مهم است، اما موضوع کسب‌وکارهای اینترنتی و معاش مردم را هم باید درنظر گرفت.»
عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی به استفاده گسترده مردم به اینترنت در زمان حاضر اشاره می‌کند و می‌گوید: «باید به این نکته توجه کنیم که زمانه تغییر یافته و اکنون وابستگی به اینترنت بسیار زیادشده است.» 
الفت نسب همچنین کسب‌وکارهای خرد را مورد توجه قرار می‌دهد و معتقد است که کسب‌وکارهای بزرگ شاید بتوانند این موضوعات رابا بعضی از روش‌ها کنترل کنند، اما کسب‌وکارهای خرد که مأمنی ندارند تا پیگیر این موضوعات شوند، در این میان خسارت‌های جبران ناپذیری می‌بینند.
به‌گفته او «این وضعیت ممکن است باعث شود که کسب‌وکارهای خرد تصمیمات دیگری بگیرند و درنهایت شاید کسب‌وکار خود را تعطیل کنند.»

مکث
حمله سایبری به سامانه‌های دولتی

سایت‌های dolat.ir و iran.gov.ir مورد حمله سایبری قرار گرفته است. گروه حمله‌کننده اعلام کرده هدف بعدی آنها «بزرگ‌ترین رسانه ایرانی» است؛ اما نامی از آن نبرده است. گروه هکری Anonymous، شامگاه سه‌شنبه گذشته از آغاز این حملات گفته بود. از همان زمان تا ظهر روز گذشته چندین و چندبار دسترسی کاربران به این دو درگاه قطع و وصل شده است. با این حال، سایت dolat.ir و درگاه ملی دولت هوشمند ساعاتی بعد به حالت عادی بازگشت. همچنین درحالی‌که برخی اخبار از حملات سایبری گروه Anonymous به بانک مرکزی ایران حکایت داشت، سخنگوی این بانک اعلام کرد که سایت بانک مرکزی صرفا مدت کوتاهی از دسترس خارج شد. «مصطفی قمری وفا» در توییتر نوشت: در این نوع حملات موسوم به DDos پهنای باند شبکه با ترافیک جعلی پر می‌شود تا کاربران واقعی از دسترسی محروم بمانند. با قطع دسترسی خارجی در شبکه زیرساخت، این اختلال برطرف شده و سایت بانک مرکزی بدون هرگونه مشکلی، اکنون در دسترس است. بنابراین هرگونه ادعا مبنی بر هک شدن سایت بانک مرکزی تکذیب می‌شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید