• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187317
+
-

محدودیت بازیکن داریم

فاطمه رشیدی، سرمربی جدید تیم ملی می‌گوید والیبال بازیکن کم ندارد اما هنوز هم تعدادی از زنان به‌خاطر شرایط خانوادگی و کاری نمی‌توانند در اردوهای بلندمدت شرکت کنند

محدودیت بازیکن داریم

 درست در روزی که فینال لیگ برتر مردان برگزار می‌شود، تیم ملی والیبال زنان هم تمریناتش را آغاز می‌کند. تیم امسال، تفاوت عمده‌ای با تیم سال پیش دارد. کمپدلی، سرمربی ایتالیایی رفته و جایش را به فاطمه رشیدی داده است. رشیدی با پیکان قهرمان لیگ شد و حالا هم باید پیکان را برای جام باشگاه‌های آسیا آماده کند و هم تیم ملی را برای قهرمان آسیا و بازی‌های آسیایی آماده کند. مشکل او کمبود بازیکن است.

  هر چند تیم ملی با کمپدلی نتایج خوبی نگرفت اما شما جایگزین سرمربی خارجی شده‌اید و توقعات شاید بالا باشد.
کار سخت است، چه با سرمربی ایرانی چه با سرمربی خارجی. به هر حال فدراسیون به من اعتماد کرده و امیدوارم که بتوانیم نتایج  خوبی بگیریم. من بازیکن تیم ملی بوده‌ام و توقعات بیشتر هم هست. اما باید نگاه منطقی داشته باشیم. من همه تلاش خودم را می‌کنم اما پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی می‌افتد، حرفه‌ای نیست. فقط امیدوارم نتایجی بگیریم که سربلند شویم. درست است خانم کمپدلی رفته و من مسئولیت سنگینی دارم اما برنامه‌ریزی کرده‌ام و سعی می‌کنیم نقاط ضعف سال‌های گذشته را برطرف کنیم. ما در کنار نتیجه باید بازیکنان جوان را پرورش بدهیم که این کار هزینه‌بر است. از سال پیش این کار آغاز شده است. فدراسیون تیم‌های زنان را در 3رده به مسابقات تدارکاتی اعزام کرد.

  چند سالی است که والیبال می‌تواند در مسابقات برون‌مرزی شرکت کند اما کیفیت بازیکنان آنطور که باید رشد نمی‌کند.
قبول دارم سرعت رشد بازیکنان کند است. بازیکن خوب زیاد داریم ولی کسانی که بتوانند در اردوها حاضر شوند، زیاد نیستند. مسئله این است که شرایط خانوادگی و کاری‌شان اجازه نمی‌دهد که در اردوها باشند. آنها مثل مردان نیستند که راحت بتوانند در اردوها شرکت کنند. در تیم مردان در 2-3گروه می‌شود بازیکن به اردو دعوت کرد اما ما فقط با یک گروه اردو می‌گذاریم. بازیکنان یا متاهل هستند و یا درگیر کارند و شرایط ماندن در اردو را ندارند. در تیم‌های نوجوانان و جوانان این مشکل را نداریم و بازیکنان از طرف خانواده حمایت می‌شوند اما در تیم بزرگسالان اینطور نیست، خود بازیکنان مسئولیت زندگی‌شان را به ‌عهده دارند.

  راه‌حلی برای این مشکل نیست؟
در کل با محدودیت بازیکن مواجهیم. سال پیش چند بازیکن خداحافظی کردند و چند نفر آسیب‌دیده هم داریم. به هر حال از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و امیدوارم بازیکنان جوان باانگیزه در کنار باتجربه‌ها بتوانند خوب نتیجه بگیرند. ما به بازیکن قدبلند باکیفیت نیاز داریم. البته قد و فیزیک مناسب مهم است اما کیفیت هم اهمیت دارد. این درست نیست که بازیکن جوان را به تیم ملی دعوت کنیم و روی او کار کنیم. جوانان باید در باشگاه‌ها ساخته شوند. اما تعداد بازیکنان جوانی که باشگاه‌ها می‌توانند داشته باشند محدود است. از طرف دیگر برای باشگاه‌ها نتیجه مهم است و ترجیح می‌دهند از بازیکنانی استفاده کنند که تجربه دارند. از نظر من بهتر است نوجوانان و جوانان مستعد در تیم جداگانه‌ای در لیگ شرکت کنند.

  شما هم سرمربی تیم ملی هستید و هم سرمربی پیکان. در تیم مردان هم همین شرایط هست. شاید این شائبه پیش بیاید که شما در تیم ملی به بازیکنان پیکان بیشتر بها بدهید.
بیشتر بازیکنان تیم ملی در 4تیم اول لیگ تقسیم شده‌اند. ما آنها را دعوت کرده‌ایم. من حتی در تیم باشگاهی‌ام هم به اسم‌ها توجه نمی‌کردم و بازیکنانی که از نظر فنی خوب بودند در اولویت بودند. الان هم پیکان نگاه ملی دارد. ما اردیبهشت‌ماه جام باشگاه‌های آسیا را داریم و اردوی پیکان و تیم ملی با هم برگزار می‌شود. این به نفع 2 تیم است و حتی می‌توانیم بازی تدارکاتی بین 2 تیم برگزار کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید