• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176387
+
-

درخواست از رئیس‌جمهور برای رفع محدودیت‌های اینترنت

اینترنت
درخواست از رئیس‌جمهور برای رفع محدودیت‌های اینترنت

بیش از ۱۲۰۰‌نفر از مدیران کسب‌وکارهای حوزه فناوری در قالب ۱۳‌تشکل و نهاد صنفی طی نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری خواستارپایان‌محدودیت‌ های اینترنتی شده‌اند.
امضاکنندگان این نامه از ریاست‌جمهوری خواسته‌اند تا از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و از ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت جلوگیری کند. آنها به وعده ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات اشاره کردند و تأکید داشتند که «دسترسی به اینترنت بدون محدودیت» از شعارها‌ و وعده‌های او بوده است. در این نامه اعلام شده که دسترسی به اینترنت برای 50میلیون از مردم ایران مترادف با دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها‌ست و معیشت میلیون‌ها فرد به این ابزارها گره خورده است. در این نامه آمده: طبیعی است که هرگونه فیلترینگ یا ایجاد اختلال و محدودیت در این دسترسی منجر به نارضایتی آحاد شهروندان شده و نارضایتی‌های جدی ایجاد کند.
به گزارش همشهری، نویسندگان این نامه به تأثیر مثبت صنعت آی‌تی روی رشد اقتصاد کشور نیز تأکید کردند و گفتند که در سالیان گذشته هزاران شرکت کوچک و بزرگ دانش‌بنیان به‌وجود آمده که ده‌ها هزار نفر در آنها مشغول به‌کار هستند و حالا با وجود این اختلالات اینترنتی، صنعت آنها با مشکل مواجه شده است. در این نامه آمده است که «اقتصاد دیجیتال بدون وجود زیرساخت اینترنت امن، پایدار و به‌صرفه معنا ندارد.»
هر‌چند وزارت ارتباطات اعلام کرده که وضعیت اینترنت به غیر از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ به حالت عادی بازگشته اما شرکت‌های فعال در حوزه فناوری می‌گویند هنوز با اختلالات گسترده‌ای در شبکه ارتباطی کشور مواجه هستند. به‌گفته این فعالان هم‌اکنون از تکنیک سیاهچاله (BlackHole) به‌صورت گسترده استفاده می‌شود که ورای فیلترینگ است. ‌مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه خدمات ابری در این رابطه به همشهری می‌گوید: استفاده گسترده از این تکنیک باعث می‌شود تنها به یک لیست مورد تأیید از سرویس‌دهنده‌‌های جهانی اجازه دسترسی به شبکه داخلی ایران را بدهد. در واقع تکنیک سیاهچاله به روترها دستور می‌دهد یکسری از آدرس‌ها از روترها خارج نشوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید