• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 شهریور 1401
کد مطلب : 171335
+
-

عراق سنگ‌تمام گذاشت

سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق می‌گوید: مردم و دولت این کشور از همه ظرفیت‌شان برای پذیرایی از زوار استفاده کردند

گزارش
عراق سنگ‌تمام گذاشت

 سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق و رایزن فرهنگی ایران در این کشور گفت که دولت و مردم عراق در پذیرایی و خدمات‌رسانی از زائران اربعین سنگ‌تمام گذاشته‌اند و اگر نقصی هم وجود دارد به‌خاطر این است که ظرفیت بیشتری برای میزبانی از زوار وجود ندارد.
 حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، سخنگوی ستاد اربعین عراق و رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری با اشاره به مشکلات پیش‌ آمده در اربعین امسال گفت: عراقی‌ها تا جای ممکن تمام ظرفیت‌ها و امکانات را برای پذیرایی از زوار اربعین به‌کار گرفته‌اند. همکاری‌های گسترده‌ای هم با دولت ایران برای خدمات‌رسانی بهتر به ایرانی‌ها داشته‌اند، اما اگر مشکلاتی به‌وجود آمده به این دلیل است که ظرفیت خدمات‌رسانی بیشتر از این در عراق وجود ندارد.
اباذری با اشاره به همکاری‌های مهم دولت عراق در زمینه روادید مسافران اربعین افزود: چندین ماه همراه با سفیر جمهوری‌اسلامی در عراق با مسئولان عراقی و حتی نخست‌وزیر این کشور رایزنی کردیم تا داشتن روادید برای مسافران اربعین نیاز نباشد. عراقی‌ها این درخواست را قبول کردند و در مرحله بعد خواسته شد گذرنامه‌هایی که کمتر از 6‌ماه اعتبار دارند نیز مورد قبول طرف عراقی قرار گیرد که باز هم موافقت کردند.
وی ادامه داد: حتی ما از طرف دولت ایران مذاکره کردیم که به‌جای گذرنامه، یک برگه از اتباع افغانستانی، پاکستانی و کشورهای دیگر که ساکن ایران هستند، قبول کنند که طرف عراقی، این را هم پذیرفت. در حقیقت عراقی‌ها همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه با ما داشتند تا ایرانی‌ها بدون دردسر راهی این سفر معنوی شوند.

افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی
سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق با اشاره به افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق برای عبور زائران گفت: امسال اقلیم کردستان عراق همکاری بسیار زیادی با ما داشت و توانستیم علاوه بر مرز عربی، از مرز کردی هم برای عبور زائران استفاده کنیم. درخصوص عبور کامیون‌ها نیز کمک بسیار زیادی شد و هزاران دستگاه کامیون که حامل وسایل موردنیاز موکب‌های اربعین بود، از مرزها عبور کرد و وارد کشور عراق شد. همه اینها در شرایطی اتفاق افتاد که وضعیت سیاسی عراق هم چندان خوب نبود و تا همین چند هفته قبل، درگیری‌های مسلحانه‌ای در بغداد صورت می‌گرفت.
اباذری با اشاره به بسته شدن مرزهای زمینی ایران و عراق ‌روی زائران در روزهای اخیر گفت: شهرهای کربلا و نجف تقریبا پر شد و دیگر ظرفیتی برای پذیرایی از زوار نداشت؛ به‌همین دلیل تصمیم گرفته شد که ورودی‌ها محدود شود تا اتفاق‌های ناگوار دیگری رخ ندهد. ما حتی در داخل کشور خودمان هم به اندازه کافی، ظرفیت برای جابه‌جایی این تعداد زائر نداریم. چالش اصلی در عراق هم حمل‌ونقل زائران است و به همین دلیل محدودیت‌ها برقرار شد.
اباذری با بیان اینکه باید زبان ما، زبان شکرگزاری از عراقی‌ها باشد، ادامه داد: مقام‌معظم‌رهبری نیز بارها گفته‌اند که ما باید شکرگزار مردم و دولت عراق در برگزاری مراسم اربعین باشیم. مردم، دولت و عتبه‌های مقدس شهرهای مختلف عراق، با همه توان و ظرفیت پای کار آمده‌اند تا از زوار پذیرایی کنند. اگر مشکلی وجود دارد مربوط به ناتوانی یا نخواستن عراقی‌ها نیست، بلکه ظرفیت بیشتری وجود ندارد.
سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق، تعداد زوار را حدود ۱۵میلیون نفر اعلام کرد و افزود: فرض کنید اگر این ۱۵میلیون نفر روزی ۳وعده غذا بخورند، نیاز به ۴۵میلیون وعده غذای روزانه در عراق است. اگر مراسم اربعین حسینی را ۱۰روز درنظر بگیریم، ۴۵۰میلیون وعده غذایی نیاز است.
اباذری اضافه‌ کرد: موکب‌های ایرانی درنهایت ۴۰میلیون وعده غذایی در عراق آماده می‌کنند و بقیه آن باید ازسوی خود عراقی‌ها آماده شود. درحقیقت اصل مراسم اربعین و میزبانی آن دست مردم و دولت عراق است.

اعزام زائران جدید براساس سهمیه 
وزیر کشور با اشاره به ازدحام زائران در مرز شلمچه گفت: زائران اتباع خارجی باید به‌تدریج و با توجه به هماهنگی صورت‌گرفته با دولت عراق به عتبات اعزام شوند.احمد وحیدی درباره آخرین وضعیت مرزها در گفت‌وگویی عنوان کرد: با توجه به بازدیدی که از مرز تمرچین داشتیم، شاهد بودیم که یک اتفاق خوبی در آنجا رخ داده و یک فضای معنوی بسیار عالی در آنجا حاکم بود و اهالی اهل سنت درحال خدمتگزاری به زائران بودند و هیچ مشکلی هم در این مرز نداشتیم.وی افزود: این کاری بود که برای نخستین‌بار با همت استاندار و از آن مهم‌تر، همکاری اقلیم کردستان صورت گرفت و موجب شد شرایط خوبی در این مرز فراهم شود.وزیر کشور درباره وضعیت خروج زائران از کشور نیز گفت: عزیمت به مرزها وضعیت متفاوتی دارد؛ در مرز تمرچین این آمادگی وجود دارد که حدود چند ده هزار زائر را به عراق راهی کنیم اما باید حساب شده و کنترل‌شده باشد.
وحیدی با بیان اینکه اعزام زائران از مرزها درحال حاضر روان است، ادامه داد: مرز شلمچه با ازدحام مواجه است و زائران اتباع خارجی باید به‌تدریج و با توجه به هماهنگی صورت‌گرفته با دولت عراق به عتبات اعزام شوند.وزیر کشور درباره تعداد زائرانی که به کشور بازگشتند، گفت: براساس آخرین آمارها، تاکنون 5/2میلیون نفر به عتبات‌عالیات اعزام شده‌اند که قریب به 700هزارنفر از آنها به کشور بازگشته‌اند.
وحیدی در تشریح اقدام‌های انجام شده جهت بازگشت زائران عنوان کرد: یک چهارم عزیزانی که اعزام شده بودند، به کشور برگشته‌اند و این روند ادامه دارد؛ عزیزان ما در وزارت راه پیش‌بینی‌های لازم جهت بازگشت زائران را صورت داده‌اند.
وی گفت: در پایانه‌های مرزی اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه پیش‌بینی شده و قطارهایی هم درنظر گرفته شده است تا از خطوط ریلی زائران را به نزدیک‌ترین شهرها راهی کنند و از آنجا به شهرهای دیگر توزیع شوند.
وزیر کشور درباره پذیرش مرزهای 6گانه هم توضیح داد: در همه مرزها عبور و مرور برقرار است، اما باید کنترل شده باشد و زائران به‌تدریج به عتبات اعزام شوند؛ مسئله خروج زائران باید با برنامه‌ریزی صورت بگیرد.
وی تصریح‌ کرد: اعزام‌های جدید به‌تدریج و براساس سهمیه آغاز می‌شود، اگر مجددا هجوم جمعیت به مرزها صورت بگیرد قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که ‌‌ظرفیت‌های عراق پاسخگو نیست ولی مردم مطمئن باشند با اطلاع‌رسانی ‌و طبق سهمیه اقدام خواهیم کرد.

خدمت‌رسانی سپاه و ارتش
ازسوی دیگر اوج‌گیری سفر زائران اربعین و نیاز به تامین امکانات مورد نیاز آنها به‌خصوص در مرزها، سپاه و ارتش را برآن داشت که برای رفع بخشی از این نیازها و خدمت‌رسانی به مردم با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر مناطق مرزی با همکاری دولت ورود کنند.
ارائه خدمات پزشکی به هزار و ۹۰۰نفر از زائران، استقرار بیمارستان صحرایی و کانکس‌های آب در مسیرهای نجف به کربلا و انتقال زوار از مرزهای شلمچه و چذابه به خرمشهر و اهواز از اقدامات ارتش و سپاه در خدمت‌رسانی به زائران اربعین بوده ‌است.
در کنار این اقدام‌ها، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در روزهای گذشته طی بازدیدی از مرز مهران، با بیان اینکه همه ‌امکانات سپاه‌های‌ استانی در خوزستان، کرمانشاه، ایلام و قم برای ارائه خدمات مطلوب به زائران به‌کار گرفته شده است، هدف از این اقدامات را تسهیل سفر زائران اربعین اعلام کرد.
همچنین در موضوع امنیت به‌خصوص در زمینه نقل و انتقال زائران، نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس از سپاه کار جابه‌جایی زائران را در داخل خاک ایران انجام می‌دهند تا مشکلی در این زمینه نباشد.

مکث
راهپیمایان اربعین در آرامش و امنیت 

کنترل‌های بیشتر دولت بر مدیریت ظرفیت و سفر زائران اربعین حسینی از مبدأ حرکت تا گذرگاه‌‌های مرزی و عتبات عراق، نظم نسبی را به آمدوشد زائران بازگردانده است. جمعیت انبوه مسافران کربلا طی 2روز گذشته با کنترل جاده‌ها، توقف حجم مازاد خودروهای سواری و افزایش کمک‌‌های ارسالی به زائران حاضر در مرزهای ایران و عراق شرایط مناسب‌تری پیدا کرده‌اند. با وجود محدودیت‌ها و مشکلات پشتیبانی از حجم انبوه زوار، بیش از 3 میلیون زائر روانه مرزها تا کربلا شده‌اند. پایدار‌شدن شرایط مرزها، تردد زائران در خاک عراق را نیز تسهیل کرده است. دولت مجوز حرکت اتوبوس‌های ایران در داخل خاک عراق را دریافت کرده است و بنا به گزارش‌‌های متعدد صدها دستگاه اتوبوس وارد خاک عراق شده‌اند. همزمان تدارکات و پذیرایی از زائران اربعین نیز به‌دنبال برخی گزارش‌های انتقادی در شرایط بهتری صورت می‌گیرد و آب و غذا با پشتیبانی نیروهای موظف ستاد اربعین تدریجا در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز در ارزیابی خود از تغییر شرایط مرزها گفته: «وضعیت مرزها مطلوب و بسیار خوب است و ورود و خروج با سهولت انجام می‌شود و توازنی بین خروج و ورود زائران ایجاد شده است.» او تصریح داشته: «ما مانع خروج هیچ زائری نشدیم. هر زائری را که در جاده‌ها یا پایانه‌های مرزی بود، عبور دادیم.» نیروهای سپاه و ارتش نیز با ارائه خدمات پزشکی، استقرار بیمارستان صحرایی و برپایی کانکس‌‌های آب در مسیرهای نجف به کربلا و انتقال زوار از مرزهای شلمچه و چذابه به خرمشهر و اهواز خدمات‌رسانی به زائران را برعهده گرفته‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید