• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 17 شهریور 1401
کد مطلب : 171007
+
-

تفاهمنامه همکاری مشترک شهرداری تهران با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران امضا شد

پارک فناوری بین‌المللی در تهران

مدیریت
پارک فناوری بین‌المللی در تهران

دیروز آیین تبادل تفاهمنامه همکاری مشترک شهرداری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در خیابان بهشت برگزار شد و علیرضا زاکانی، سکاندار پایتخت گفت که برای حل انباشتگی مشکلات شهر تهران نیازمند استفاده از ظرفیت دانشگاهی هستیم و تحول سه‌گانه (کالبدی، روحی و فناورانه) با تکیه ‌بر علم و دانش محقق می‌شود.
به‌گزارش همشهری، براساس تفاهم انجام شده به استادان و دانشجویان فرصت مطالعاتی از واحدها و حوزه‌های مختلف شهرداری تهران داده می‌شود و به‌ازای آن موضوع پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشجویان و استادان در راستای نیازهای شهرداری و شهر خواهد بود. درواقع طرفین تفاهمنامه (شهرداری و وزارت علوم) معتقدند با یک همکاری دوجانبه شهر تهران به شهری هوشمند و زنده تبدیل می‌شود. شهردار پایتخت با بیان اینکه کلانشهر تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه دانشی کشور در حوزه دانشگاه ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: «قطعا با استفاده از این ظرفیت علمی زمینه به‌گونه‌ای فراهم می‌شود تا زودتر به مقصد (تحول شهر) برسیم و شورای ششم و مدیریت شهری برآمده از آن افتخار خود می‌داند در خدمت علم و عالم باشد و از سرریز این خدمت افق‌ها و شرایطی ایجاد شود تا عموم مردم از مواهب این پیوستگی بهره‌مند شوند.» علیرضا زاکانی در ادامه به تحول سه‌گانه شهر اشاره و عنوان کرد: «تحول کالبدی به مقوله نوسازی شهر بر محور حمل‌ونقل و هویت‌بخشی می‌پردازد و در نهایت منجر به شهر الگو می‌شود. تحول روحی یا نرم که همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی و اجتماعی و... را در برمی‌گیرد و نتیجه آن شهروند الگو خواهد بود و تحول فناورانه هم مربوط به شهر هوشمند است. در حال پیگیری هستیم تا تحولات سه‌گانه به‌ویژه تحول فناورانه با مشارکت و همکاری نظام آموزش عالی و استفاده از ظرفیت دانشگاهی محقق شود.» او همچنین گفت که قطعا بن‌بستی در حل مسائل شهر وجود ندارد، اما برای تسریع عبور از شرایط فعلی و رسیدن به خواسته‌های متعالی که رفاه شهروندان است نیاز به مشارکت و همکاری استادان است؛ بنابراین باید توجه بیشتری به دانشگاه داشته باشیم تا از طریق هم‌افزایی و تعامل دوجانبه در راستای اهداف گام‌ برداریم.

ایجاد یکپارچگی در دانشگاه خواجه‌نصیر
رفع مشکل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی محور اصلی تفاهمنامه بود که شهردار تهران در این‌ خصوص گفت: «شهرداری به همه دانشگاه‌های تهران توجه دارد، اما در این تفاهمنامه ایجاد پردیس واحد با یکپارچه کردن مراکز آموزشی دانشگاه خواجه‌نصیر هدف‌گذاری شده است. این دانشگاه در 19نقطه فضای آموزشی دارد و این پراکندگی مشکلاتی چون افزایش هزینه دانشجویان و... را به همراه دارد.» طبق این تفاهمنامه تصمیماتی درخصوص تغییر کاربری املاک دانشگاه اتخاذ می‌شود و به‌گفته زاکانی موضوع مسکن استادان و خوابگاه دانشجویان و... موارد دیگر تفاهم‌شده هستند.

طرح کلی توسعه دانشگاه تهران تغییر کرد
توسعه دانشگاه تهران که از آن با عنوان مادر دانشگاه‌ها یاد می‌شود، چند سالی است که مطرح شده؛ اما هنوز به وضعیت مشخصی نرسیده است. شهردار تهران در مراسم دیروز با بیان اینکه طرح توسعه دانشگاه تهران موضوعی است که توسط دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می‌شود گفت: «باتوجه‌ به کارکردی که این پروژه دارد طرح کلی آن تغییر کرده تا از ظرفیت‌ها استفاده بهینه شود. به‌هرحال ایجاد پیوستگی در میان عناصر سبب برخورداری دانشگاه‌ها از ظرفیت‌ها می‌شود و خدمات بهتری می‌توان به استادان و دانشجویان داد.»

هویت شهر بر مدار علم و فناوری
در ادامه مراسم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران با بیان اینکه شهردار تهران از جامعه فرهیخته دانشگاهی است، گفت: «از شهرداری که استاد دانشگاه است، انتظار می‌رود در نگاه مدیریتی و راهبردی برای علم و فناوری ارزش ویژه قائل باشد و امضا این تفاهمنامه بیانگر همین رویکرد و نگرش است.» آنطور که محمدعلی زلفی گل عنوان کرده هدف از این تفاهمنامه آشنا شدن با ظرفیت‌های اثربخش و تعامل هم‌افزای طرفین است. او عنوان کرد: «شهردار تهران تصمیم دارد هویت شهر را بر مدار علم و فناوری قرار دهد و باتوجه‌به ظرفیت دانشگاهی قطعا وزارت علوم می‌تواند همکاری مطلوبی داشته باشد.» این مقام مسئول در پایان صحبت‌هایش از تأسیس پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران در تهران خبر داد و گفت که هویت شهر تهران، علم و فناوری و نوآوری است.

مکث
پارکی به‌نام مفاخر ایران

طبق تفاهمنامه امضا شده قرار است یکی از پارک‌های تهران به «پارک مفاخر ایران» نام‌گذاری و در آن موزه‌ای ایجاد شود تا سوابق و تندیس افراد سرآمد علمی و شاخص کشور نگهداری شده و در معرض دید عموم قرار گیرد. آنطور که شهردار تهران به همشهری گفته بیش از 2300بوستان در تهران وجود دارد و اینکه کدام بوستان برای این کار انتخاب و با چه الگویی طراحی شود باید مورد تفاهم شهرداری تهران و وزارت علوم باشد؛ اما ما اعتقاد داریم باید بهترین جا را به این کار اختصاص دهیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید