• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170707
+
-

بازگشت بازیگر سنگین‌وزن

استقبال از «نهنگ» در هفتادو نهمین جشنواره فیلم ونیز

جهان
بازگشت بازیگر سنگین‌وزن

«نهنگ» جدیدترین فیلم دارن آرونوفسکی که برندون فریزر، بازیگر محبوب دهه90 میلادی با افزایش وزن زیادی در نقش اصلی آن حاضر شده، در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت.
این فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز تجربه کرد و با واکنش‌های بسیار مثبتی روبه‌رو شد و پس از نخستین نمایش مطبوعاتی، جمعیت حاضر به‌مدت 7دقیقه آن را تشویق کردند. این فیلم داستان معلمی منزوی و میانسال به نام چارلی (با بازی برندون فریزر) است که به مرض چاقی مبتلاست که سعی دارد رابطه‌اش را با دخترش اِله (با بازی سیدی سینک) بهبود ببخشد.
فریزر در دهه۱۹۹۰ و اوایل دهه۲۰۰۰، ستاره‌ای به‌اصطلاح روی بورس بود و فیلم‌های مطرحی همچون «مومیایی»، «جورج جنگل» و «تصادف» از او به نمایش درآمد. فریزر در دوران اوجش هم در فیلم‌های کمدی رمانتیک و هم در بلاک باستری مثل «مومیایی» بازی می‌کرد و محبوب سینماروها بود. تقریبا یک‌دهه‌ای می‌شد که او در فیلمی مهمی ظاهر نشده بود و حالا با کارگردان تحسین‌‎شده‌ای مثل دارن آرنوفسکی به صدر خبرهای سینمایی بازگشته است. البته جز تجربه همکاری با آرنوفسکی، فریزر به‌تازگی در فیلم «قاتلان ماه کامل» ساخته مارتین اسکورسیزی نیز حضور داشته است. او در کنفرانس مطبوعاتی فیلم «نهنگ» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا این فیلم را باید بازگشت او به سینما تلقی کرد، گفت: «فقط تلاش می‌کنم بمانم و مشتاقانه منتظر این هستم که چگونه این فیلم تأثیر عمیقی بر همه می‌گذارد؛ همانطور که روی من تأثیر گذاشته است.»
 افزایش وزن فریزر در این فیلم تماما بر عهده خود او نبوده است. گریم و پروتز نی در سنگین وزن جلوه دادن هیبت این بازیگر نیز نقش داشته‌اند.
آخرین فیلم آرونوفسکی، «مادر» به سال2017 بازمی‌گردد که تماشاگرانش را به 2دسته تقسیم کرد؛ عده‌ای آن را شاهکاری درباره روند خلق یک اثر هنری می‌دانستند و برخی دیگر معتقد بودند که این فیلم چیزی فراتر از یک تریلر روانشناختی معمولی نیست. با این حال نمی‌توان کتمان کرد که تقریبا همه فیلم‌های آرونوفسکی جذاب هستند و معمولا تجربه‌ای نو در عالم فیلمسازی به شمار می‌روند. کاری که آرونوفسکی در «نهنگ» با فریزر انجام داده بی‌سابقه نیست. او در فیلم «کشتی‌گیر»(2008) نیز میکی رورک را که سال‌ها بود از بازی در نقش‌های مهم فاصله گرفته بود، به‌عنوان نقش اصلی فیلمش برگزید و بار دیگر رورک را به مرکز توجهات آورد.

گلایه مدیر جشنواره ونیز
3سال پیش که مارتین اسکورسیزی به فیلم‌های مارول کنایه زد و آنها را شبیه به تِم‌پارک‌های بازی دانست، احتمالا این روزها را می‌دید که وضعیت برای سینمای جدی روزبه‌روز در حال سخت‌تر شدن است.
کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی شدیدا با هم در رقابت هستند تا هرچه بیشتر بلاک بلاسترهایی شبیه به فیلم‌های مارول بسازند و از طرف دیگر نتفلیکس و سایر پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم هم به پیچیده‌تر شدن اوضاع دامن زده‌اند. کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی هالیوودی حتی قوانین و برنامه‌های مرسوم جشنواره‌های سینمایی را نیز به چالش کشیده‌اند.
آلبرتو باربارا، مدیر جشنواره ونیز، از این کمپانی‌ها گلایه کرده که به کارگردانان و ستاره‌های سینما اجازه مصاحبه نمی‌دهند و با این کارشان جشنواره را از رونق می‌اندازند. همچنین به‌گفته باربارا، اسپانسرها نیز در ایجاد این مشکل نقش پررنگی دارند؛ چراکه به اندازه عوامل یک فیلم دست و بالشان برای صحبت درباره یک فیلم باز نیست و نماینده اسپانسرها به آنها اجازه نمی‌دهند که به‌راحتی درباره فیلم صحبت کنند.
مسئله دیگری که در جشنواره ونیز پیش آمده بالا رفتن سن تماشاگران جشنواره است. قاعدتا جوانان علاقه‌مند به جهان سینمایی مارول کمتر به فیلم‌های جدی و هنری روی خوش نشان می‌دهند و در نتیجه افراد مسن‌تر و بالغ‌تر به تماشاگران اصلی جشنواره تبدیل شده‌اند.

« بی‌رؤیا» امروز در ونیز 
در برنامه نمایش 25فیلمی که امروز در هفتمین روز هفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درمی‌آید، نخستین نمایش فیلم‌های ایرانی حاضر در این جشنواره رقم خواهد خورد.
به گزارش همشهری، فیلم «بی‌رویا» ساخته آرین وزیر دفتری به تهیه‌کنندگی هومن سیدی، نخستین فیلم ایرانی است که قرار است امروز در ساعت ۲۱ به وقت محلی در سالن Sala Giardino نمایش داده شود.در این فیلم، طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم رودی، رضا داوودنژاد، مائده طهماسبی، فرانک کلانتر و مجتبی فلاحی ایفای نقش می‌کنند.
در این روز همچنین آخرین فیلم‌های جاناتان هاگ، مارتین مک دونالد و جانی آمیلو به نمایش درمی‌آید. که «دختر ابدی»، «بنشی‌های اینیشرین« و »ارباب مورچه‌ها» نام دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید