• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170706
+
-

چه‌کسی مدیرعامل جامعه اصناف سینمایی کشور می‌شود؟

عسگرپور؛ جدی‌ترین گزینه مدیرعاملی خانه سینما

سینما
عسگرپور؛ جدی‌ترین گزینه مدیرعاملی خانه سینما

مسعود پویا  _ روزنامه‌نگار

 با گذشت نزدیک به یک هفته از برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و انتخاب اعضای هیأت مدیره، هنوز خبری از مدیرعامل منتخب نیست. طبق روال معمول هیأت مدیره خانه سینما باید تشکیل جلسه دهد و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل خانه سینما را برگزیند. نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که گاهی بلافاصله بعد از پایان رأی‌گیری، اعضای هیأت مدیره تشکیل جلسه داده و مدیرعامل را انتخاب می‌کردند. اتفاقی که مثلا سال۱۳۸۹ و در دوره دوازدهم رخ داد و هیأت مدیره در کمتر از یک ساعت پس از پایان رأی‌گیری، محمدمهدی عسگرپور را به‌عنوان مدیرعامل انتخاب کرد. این همان دوره‌ای بود که اختلافات سازمان سینمایی و خانه سینما اوج گرفته بود و با توجه به اینکه عسگرپور نامزد عضویت در هیأت مدیره نشده بود، به‌نظر می‌رسید او از مدیرعاملی کنار خواهد رفت. جمله معروف جواد شمقدری، رئیس وقت سازمان سینمایی در ماه‌های آخر فعالیت هیأت مدیره دوره یازدهم در یادها ماند: «ما با هیأت مدیره جدید کار خواهیم کرد.» هیأت مدیره‌ای که مدیرعامل خانه سینما نامزد عضویت در آن نشده بود ولی هیأت مدیره جدید رأی بر تمدید مأموریت او داد. آنچه پس از آن رخ داد را همه می‌دانند. اختلافات شمقدری و عسگرپور چنان اوج گرفت که وزارت ارشاد حکم به انحلال خانه سینما داد. حالا زمان زیادی از آن روزها گذشته است. در فاصله بازگشایی خانه سینما در سال۱۳۹۲ تا همین یک ماه پیش، بنای جامعه اصناف سینمایی کشور، همراهی با وزارت ارشاد بوده است. یکی از انتقادات جدی‌ای هم که برخی از سینماگران از طیف‌های مختلف به مدیریت خانه سینما وارد می‌کردند انفعال و سکونت مدیران خانه بود. خانه سینمایی که نه با مدیران سینمایی دولت‌های یازدهم و دوازدهم وارد چالش شد و نه واکنشی به آنچه در یک سال اخیر توسط مدیران سینمایی دولت سیزدهم رقم خورد نشان داد. یکی از جدی‌ترین منتقدان عملکرد مدیریت خانه سینما هم محمدمهدی عسگرپور بود که چند روز پیش از برگزاری مجمع عمومی چنین گفت: «پرسش من این است که اساسا نهاد صنفی چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا باید صرفا نقش تسهیل‌کننده اجرای اوامر وزارت ارشاد را داشته باشد؟ گاهی اوقات این موقعیت خطا را با سکوت یا با بی‌عملی یا حتی با انفعال تسهیل می‌کنیم. اگر قرار است این نقش را داشته باشیم، بی‌شک باید منتظر این هم باشیم که ضلع سوم که خود هنرمندان هستند، برای دفاع از کیانشان وارد ماجرا شوند. این فرمولی نیست که من آن را کشف کرده باشم. سیر طبیعی امر است که اگر ضلع اول کار خودش را درست انجام ندهد و ضلع دوم دچار انفعال باشد، ضلع سوم کارش را خودش انجام می‌دهد، حالا هرکسی به طریق خودش؛ یعنی یکی با نوشتن نامه، دیگری با رفتن یا نرفتن به جشنواره داخلی یا خارجی.» حالا منتقد بی‌عملی مدیران سابق خانه سینما، عضو هیأت مدیره‌ جدید است و گفته می‌شود با این نیت وارد عرصه شده تا دوباره مدیرعامل شود. مدیرعامل فعلی خانه هنرمندان، شاید به‌زودی از سمتش استعفا دهد تا برای سومین بار مدیرعامل خانه سینما شود.

ترکیب متوازن هیأت مدیره
نگاهی به اعضای هیأت مدیره جدید خانه سینما نشان می‌دهد ترکیب اعضا، متوازن و معقول است. محمدمهدی عسگرپور به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان به عضویت هیأت مدیره درآمده است. علی لقمانی از انجمن فیلمبرداران سینمای ایران که بالاترین رأی را هم در انتخابات آورد، تاکنون عضو هیأت مدیره خانه سینما نبوده است.رسول صدرعاملی که نماینده کانون کارگردانان سینما در انتخابات بود؛ برای نخستین بار تجربه حضور در هیأت مدیره خانه سینما را خواهد داشت. کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم» در سابقه صنفی‌اش، 10 سال قبل ریاست اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع فیلم ایران را برعهده داشت.علیرضا حسینی از انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند و مسعود امیری تیرانی از انجمن فیلم کوتاه ایران دیگر نامزدهای انتخاب بودند که به‌عنوان هیأت مدیره رأی آوردند، این دو سینماگر نیز سابقه حضور در هیأت مدیره خانه سینما را نداشتند. علی دهکردی از انجمن بازیگران سینمای ایران که در دوره شانزدهم به‌عنوان عضوی از هیأت مدیره انتخاب شده است، سابقه حضور در هیأت مدیره انجمن بازیگران را دارد و حبیب اسماعیلی از انجمن صنفی مؤسسات پخش فیلم نیز برای نخستین بار تجربه هیأت مدیره خانه سینما را پشت سر خواهد گذاشت.

چه‌کسی مدیرعامل می‌شود؟ 
از بین اعضای هیأت مدیره خانه سینما، عسگرپور جدی‌ترین گزینه است و پس از او می‌توان به رسول صدرعاملی اشاره کرد که گفته می‌شود احتمالا به‌عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب خواهد شد.
این همه در حالی است که ظاهرا سازمان سینمایی با توجه به سابقه تاریخی عسگرپور، تمایلی به حضور او در کرسی مدیرعاملی خانه سینما ندارد. محمد خزاعی و همکارانش در یک سال اخیر، صدای مخالفی از خانه سینما نشنیدند‌. تنها در روزهای اخیر که خبر استعفای منوچهر شاهسواری از مدیرعاملی خانه سینما رسانه‌ای شد و پس از آن محمدعلی نجفی از سمت ریاست هیأت مدیره کناره‌گیری کرد، حاشیه‌هایی به‌وجود آمد. شاهسواری هیچ توضیحی درباره دلیل یا دلایل استعفایش ارائه نکرد ولی نجفی در نامه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد نسبت به موضوع تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات هیأت مدیره و دخالت سازمان سینمایی در این رابطه انتقاد کرد. نامه‌ای که با سکوت سازمان سینمایی مواجه شد. مشخص بود محمد خزاعی و همکارانش دلیلی برای ورود به حاشیه در آستانه برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما نمی‌بینند. حالا این هیأت مدیره انتخاب شده و ممکن است خروجی‌اش برای مدیرعاملی گزینه‌ای باشد که سازمان سینمایی موافقش نیست. طبیعی است که در این روزها مذاکرات و لابی‌هایی با برخی اعضای هیأت مدیره صورت گرفته باشد و در محافل سینمایی گفته می‌شود از طرف سازمان سینمایی تماس‌هایی با چند عضو هیأت مدیره‌ گرفته شده تا فردی جز محمدمهدی عسگرپور به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شود. آیا قرار است ۱۲ سال پس از دو قطبی شمقدری - عسگرپور، شاهد دوقطبی تازه‌ای میان خزاعی - عسگرپور باشیم؟ در این فاصله البته اتفاقات زیادی رخ داده و شاید این بار (اگر عسگرپور برای سومین بار مدیرعامل خانه سینما شود) جمله معروف کارل مارکس مصداق بیابد که تاریخ 2 بار تکرار می‌شود بار اول به‌صورت تراژدی و بار دوم به‌صورت کمدی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید