• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
یکشنبه 13 شهریور 1401
کد مطلب : 170531
+
-

روند معکوس در رکود مسکن

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری

 تذکر مقام معظم رهبری در حوزه مسکن برای مدیران اجرایی تذکر سنگینی است که باید به آن پرداخته شود. از سیاست‌های تحولی شهردار تهران این است که فاصله طبقاتی تهران کم شود. امیدواریم تا سال آینده بخش‌هایی از پروژه‌هایی را که برای این منظور طراحی شده، به‌ویژه در حوزه احداث زیرساخت‌های شهری به بهره‌برداری برسانیم. البته برای این منظور و پیشبرد کارها به‌ویژه نفرآباد باید بخش خصوصی نیز وارد عمل شود. تجربه دهه‌های اخیر نشان می‌داد که باید در حوزه نوسازی تغییر رویکرد مدیریتی ایجاد شود. شهردار تهران ۷ دیدگاه جدید را در این حوزه اجرایی کرد؛ نخستین دیدگاه توسعه‌گری بود؛ دومین دیدگاه، مسکن استطاعت‌پذیر بود؛ چراکه برخی از اقشار توانی برای خرید مسکن ندارند. بحث TOD(توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی)، ایجاد بانک زمین و نیز تجدید نسل در شهر تهران ازجمله رویکردهای تحولی این دوره مدیریت شهری در حوزه نوسازی است. نکته مهم اینکه گاهی اوقات ماموریت برخی از سازمان‌های متولی در این زمینه سد کردن راه سایر سازمان‌هاست. با وجود این اما، در شهریورماه بعد از رکود مسکن در سال‌های اخیر این روند معکوس شده است؛ چنان‌که در ۶ماهه اخیر ۱۶ طرح موضعی در کمیسیون ماده۵ تصویب شده که اقدام خوبی به‌حساب می‌آید.

عمران و آبادانی در اطراف حرم
 
حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
باتوجه به اینکه در حکم مقام معظم رهبری آمده است که باید توسعه و ادامه عمران و آبادی اطراف حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و تسهیل امور زائران انجام شود، تعدادی پروژه برای این منظور درنظر گرفته شده است. دیروز (شنبه) نخستین پروژه آغاز شد تا به‌زودی به سرانجام برسد. برای ساخت پارکینگ طبقاتی حرم با بنیان مسکن رایزنی‌هایی انجام شده است و شهردار و فرماندار تهران تلاش‌های بسیاری برای به سرانجام رسیدن آن انجام داده‌اند.

محرومیت‌زدایی از محله‌ها با نوسازی

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی 
در تهران بیش از ۱۰۰هزار بنای ناپایدار وجود دارد که به‌شدت ناایمن هستند و امیدواریم که نوسازی شوند. بازآفرینی شهری در بستر محرومیت‌زدایی از محله‌ها‌ انجام می‌گیرد. در این بین قرار است صندوق مستقلی برای بافت پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ایجاد شود. خواهش ما این است معبر خاکی ، دیگر در منطقه وجود نداشته باشد. این آمادگی وجود دارد تا با همکاری یکدیگر (وزارت راه و شهرسازی و شهرداری) شرایط مناسب‌تری برای تهران ایجاد کنیم و اگر بتوانیم موانع را از سر راه مردم و بخش خصوصی برداریم.

تامین پارکینگ برای حرم
 
جعفر شربیانی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران
در خصوص مشکل تامین مسکن، موضوع اول این است که هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار چقدر است. در ایران آمار از سال ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۰ از ۳۳.۵ درصد تا ۶۰ درصد نوسان داشته است. قطعا با اوضاعی که در جریان هستیم این عدد در سال ۱۴۰۱ نیز بیشتر شده، اما آیا این ۶۰ تا ۷۰ درصد با واقعیت جامعه هماهنگی دارد؟ قطعا با یک حساب سرانگشتی در اجاره یا خرید خانه می‌بینیم در برخی از مناطق بیش از یک و نیم برابر درآمد خانواده‌ها هزینه مسکن می‌شود. مقام معظم رهبری اعلام کردند که مردم در حوزه مسکن دارای مشکل هستند و آمار کاملا گویاست. موضوع دوم این است که هزینه مسکن در شرایط کنونی در تقاضای مسکن تأثیرگذار است. تأکید مقام معظم رهبری در دیدار هفته گذشته هیأت دولت با ایشان این بود که در حوزه مسکن مولفه‌های خارجی زیاد درگیر نیست؛ چراکه زمین و مصالح در اختیار خودمان است. پس چرا نمی‌توان قیمت را کنترل کرد؟ اثر مولفه‌های اقتصاد کلان در حوزه مسکن باعث شده تا مسکن امروز از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌‌ای تبدیل شود. شهرداری تهران در دوره جدید براساس بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به این مسئله مهم ورود کرده و به کمک دولت آمده و در یک سال گذشته با تشکیل قرارگاه جهادی این اقدام جدید حوزه مسکن را تسهیل کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید