• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 شهریور 1401
کد مطلب : 170527
+
-

کلنگ ساخت 5هزار واحد مسکونی در 5منطقه پایتخت در سومین شنبه «افتخار و امید» به زمین خورد

آغاز نبرد با غول مسکن

گزارش
آغاز نبرد با غول مسکن

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

نفرآباد محله‌ای به قدمت 400سال در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، پس از 3دهه انتظار سرانجام جان می‌گیرد. چند دهه بی‌توجهی و برنامه‌ریزی‌های نادرست و عقیم مانده باعث شده تا از این محله آباد و با اصالت دیروز، امروز چهره‌ای با شمایل مخروبه‌ و آسیب‌دیده باقی بماند. خانه‌های خشتی و آجری زخم‌خورده و خرابه‌هایی که ته‌مانده‌هایشان نشان می‌دهد روزگاری خانه خانواده‌ای بوده‌اند، ثمره و یادگار بیش از 20سال بلاتکلیفی نفرآبادی است که دیگر هیچ نشان و شباهتی با اسم و رسمش ندارد. بالغ بر 200خانه مخروبه و متروکه در این محله هیچ تناسبی با شهرری به‌عنوان نماد تاریخی تهران و ایران و البته حرم مطهرش ندارد. بر این اساس مدیریت جدید شهر تهران، برخلاف سیاست و سلوک پیشین در 30سال گذشته، با توجه ویژه به‌دنبال آبادانی نفرآباد و خارج کردن این محله از بن‌بست است تا الگویی برای نوسازی بافت‌فرسوده شهر تهران شود. به همین‌خاطر دیروز، سومین شنبه «افتخار و امید»، به نفرآباد اختصاص داشت تا در آنجا آیین احداث 5هزار واحد مسکونی برگزار شود؛ خانه‌هایی که قرار است با تسهیل‌گری شهرداری و همکاری نهادهایی مثل بنیاد ملی مسکن با قیمت مناسب ساخته شوند. این تعداد خانه در قالب پروژه ساخت 180هزار واحد مسکونی شهرداری تهران بنا خواهند شد.

تهران یک میلیون مسکن کم دارد
آیین آغاز ساخت 5 هزار واحد مسکونی در شهر تهران توسط قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران صبح روز شنبه در شهرری و در جوار حرم عبدالعظیم حسنی(ع) با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مهدی چمران و جعفر شربیانی رئیس و عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا صارمی، معاون ‌شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مدیران شهری و مسئولان محلی شهرری برگزار شد. علاوه بر ۵ هزار واحد از پروژه‌های قرارگاه مسکن، ساخت دو مجموعه رفاهی شامل زورخانه و زائرسرا در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز کلنگ‌زنی شد. شهردار تهران در این آیین با بیان اینکه در کشور بن‌بست نداریم و اگر برهم‌انباشتگی مشکلات وجود دارد این گره‌ها به دستان مسئولان باز می‌شود، گفت: «امروز افتخار می‌کنم که در کنار ملجأ شریف حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و امامزادگان همجوار ایشان، یکی‌ از شنبه‌های خودمان را در مورد توسعه خدمتگزاری درخصوص قرارگاه جهادی مسکن سپری می‌کنیم. سال گذشته که قرارگاه جهادی مسکن رقم خورد سؤال این بود که شهرداری چرا وارد این حوزه می‌شود. جواب بنده این بود که یکی از ویژگی‌های انقلاب و تأکیدات آن این بوده که «ما می‌توانیم» را در ابعاد مختلف به اثبات برسانیم. واقعیت این است که اگر تک‌تک ما در کنار هم برای تحقق این مسئله نباشیم شعار «ما می‌توانیم»، شدنی نیست. یعنی باید من‌ها تبدیل به ما شود، بنابراین قرارگاه جهادی معطوف به توجه قطعی به مسکن بود.» علیرضا زاکانی با اشاره به کمبود مسکن در شهر تهران گفت: «سال‌ها در تهران این مسئله مطرح بود که تهران به شیوه‌ای گران بدون پاسخ به نیاز مردم اداره می‌شود و امروز حاصلش این شده که در تهران یک میلیون مسکن کم داریم؛ این مهم باعث حاشیه‌نشینی و مشکل تهیه مسکن چه در حوزه تملک و چه حوزه استیجاری شده است. این متفاوت از رویکرد انقلاب است زیرا طبق رویکرد انقلاب باید گره از زندگی مردم باز کرد. مفتخریم امروز گام دیگری از خدمتگزاری را با مسئولان ری مشترکا پیش می‌بریم و در کنار مناطق ۲ ، ۱۶ و ۲۰ حرکت جهادی در تأمین مسکن را اجرا می‌کنیم. هیچ مسئولی پاسخ شایسته‌ای در این‌باره ندارد که چرا باید قریب به دو سوم پول و درآمد فردی در خانواده صرف سرپناه شود.»  شهردار با اشاره به اینکه پس از ده‌ها سال امروز به نقطه‌ای رسیدیم که برای حل مشکلات سد بزرگی به نام مسکن وجود دارد، گفت: «در ازدواج، فرزندآوری و نرخ پایین جمعیت، بحث مشکل مسکن مطرح است.»

گره‌گشایی از نفرآباد
شهردار تهران درخصوص امضای سند همکاری با تولیت حضرت عبدالعظیم(ع) هم گفت: «نیاز به یک طبقه اضافی درمحله نفرآباد، به دولت جهادی و انقلابی منعکس شد و با همکاری آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، این مهم محقق و باعث گره‌گشایی از کار مردم محله نفرآباد می‌شود. بدین‌ترتیب امیدواریم بتوانیم امروز به 3 دهه اذیت و آزار مردم خاتمه دهیم.»

چمران:باید همه کمک کنند
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در حاشیه این مراسم گفت:  «در این پروژه باید ساختمان‌های جدید از معماری معمولی و رایج کشور که شاهد آن هستیم خارج شود تا محله نفرآباد از نظر معماری جایگاه بالاتری پیدا کند و براساس معماری اسلامی- ایرانی شکل بگیرد. تا آنجایی که بنده خبر دارم طراحی برهمین اساس معماری اسلامی- ایرانی شکل گرفته است. مردمی هم که قصد ساخت دارند باید همین روش را پیگیری کنند تا محله‌ای خاص و نمونه پس از سال‌ها در جوار حرم شکل گیرد. باید محله نفرآباد به محله‌ای تبدیل شود که علاوه بر سکونت صحیح، شرف جوار حرم بودن را هم حفظ کند. حتی می‌توان این خانه‌ها را به‌صورت ویلایی ساخت و اصراری برای ساخت خانه‌های بلند نیست.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید