• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 12 شهریور 1401
کد مطلب : 170446
+
-

ترور مولوی انصاری؛ انگشت اتهام به سمت داعش

روحانی برجسته طرفدار طالبان در حمله انتحاری به نمازجمعه شهر هرات کشته شد

آسیا
ترور مولوی انصاری؛ انگشت اتهام به سمت داعش

چند روز پس از آنکه نیروهای طالبان در خیابان‌های پایتخت رژه سالگرد پیروزی برگزار کردند، یک انفجار مهیب شهر هرات در شمال افغانستان را به لرزه در آورد؛ رویدادی که نشان می‌دهد برقراری امنیت برای طالبان به یک معمای پیچیده تبدیل شده است. 
انفجار ظهر دیروز در نزدیکی  مسجد جامع «گذرگاه» هرات رخ داد که در جریان آن مولوی مجیب الرحمن انصاری، خطیب مسجد و شماری از همراهان و نمازگزاران کشته و زخمی شدند. پلیس هرات، تعداد قربانیان را 18 کشته و بیش از 20 زخمی اعلام کرده است. 
وب سایت الجزیره به نقل از محمود رسولی، سخنگوی پلیس هرات نوشته است: «مجیب رحمان انصاری با تعدادی از محافظان و مردم در مسیر حرکت به سمت مسجد کشته شده است.» به گفته او، عامل حمله جلیقه انفجاری خود را هنگام بوسیدن دستان مولوی انصاری منفجر کرده است. گفته می‌شود مولوی انصاری بعد از ترک نشستی کشته شده که در آن ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان نیز حضور داشته است. 
مجیب رحمان انصاری، یکی از مهم‌ترین حامیان طالبان در شمال افغانستان بود. او حدود 2 ماه قبل در یک گردهمایی بزرگ متشکل از هزاران نفر از علما و بزرگان افغانستان در دفاع از طالبان سخنرانی پرشوری داشت و همه کسانی که در برابر حکومت طالبان ایستادگی می‌کنند را محکوم کرد. او در نشست علمای افغانستان که از سوی طالبان سازماندهی شده بود گفت: « به این فتوا همه باید صدا بلند کنند، کسی که در مقابل حکومت اسلامی ما قد علم می‌کند باید سر زده (بریده) شود و از بین برود.» انصاری، دومین روحانی برجسته دینی طرفدار طالبان است که در کمتر از یک ماه اخیر در حمله انتحاری کشته شده است. پیش از او، رحیم الله حقانی در یک حمله در مدرسه اش در کابل کشته شد. حقانی به خاطر سخنرانی‌های پرشور خود علیه گروه تروریستی داعش شهرت داشت. 
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که عاملان این بمب گذاری مجازات خواهند شد. مسئولیت ترور مولوی انصاری را هیچ گروهی به عهده نگرفته اما انگشت اتهام به سمت داعش است. گروه داعش مسئولیت ترور رحیم‌الله حقانی را هم بر عهده گرفت. این گروه طی یک سال گذشته چندین حمله تروریستی علیه مساجد شیعیان و اهل تسنن در افغانستان انجام داده است؛ حملاتی که با کشته شدن شمار زیادی از نمازگزاران و مردم عادی همراه بوده است. 
طالبان مدعی است که از زمان به قدرت رسیدن، یعنی طی یک سال گذشته، امنیت را در افغانستان بهبود بخشیده است، اما ادامه انفجارها در اماکن عمومی و مساجد نشان می‌دهد که این گروه در تقابل با داعش و تامین امنیت مردم هنوز مشکلات اساسی دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید