• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187859
+
-

یادبود دکتر قاسم انصاری در شهر کتاب

دریچه
یادبود دکتر قاسم انصاری در شهر کتاب

مؤسسه فرهنگی شهر کتاب قزوین در آستانه نخستین سالگرد درگذشت استاد فقید دکتر قاسم انصاری (مدرس دانشگاه، ادیب، مترجم و مصحح متون عرفانی و دین‌پژوهی) آیین یادبود او را با حضور اهالی فرهنگ، دانشگاهیان و شاگردانش برگزار می‌کند.
در این مراسم که ساعت ۱۸ تا ۲۰ پنجشنبه ۲۵ اسفندماه در شهر کتاب قزوین واقع در جنب دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برپا خواهد شد افزون بر نمایش گزیده‌ای از گفتارهای دکتر انصاری چند تن از یاران و همکاران وی سخن می‌گویند.
گفتنی‌ا‌ست دکتر قاسم انصاری ۱۲آذرماه۱۳۱۴ خورشیدی در افشاریه قزوین به دنیا آمد. فراگیری قرآن و تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در زادگاه خود و نیز در شهر قزوین گذراند. پس‌ از آن برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرد و سال۱۳۳۸ در رشته علوم تربیتی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و به استخدام آموزش‌وپرورش درآمد و برای تدریس در دبیرستان‌ها و مرکز تربیت ‌معلم شهر خمین عازم آن دیار شد.
سال۱۳۴۸ موفق به اخذ فوق‌لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد و در همان سال با کسب رتبه نخست در دوره دکتری تخصصی به تحصیل در رشته ادیان و عرفان دانشگاه تهران پرداخت. همزمان در دانشگاه‌های مختلف کشور ازجمله دانشگاه شهیدبهشتی، بین‌المللی قزوین و... تدریس کرد.
وی در سال۱۳۶۹ به عضویت هیأت‌علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی زنجان و تاکستان درآمد و استاد راهنما و مشاور دانشجویان بسیاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بود. تألیف، ترجمه و تصحیح بیش از ۵۰عنوان کتاب، نگارش مقدمه و تحشیه بر کتاب‌ها و همچنین نگارش مقالات علمی ازجمله خدمات علمی، فرهنگی این دانشمند فرهیخته به شمار می‌روند.
وی ۲۹اسفند۱۴۰۰ درگذشت و پیکر او پس از تشییع از سردر عالی‌قاپو با حضور انبوه مردم در بهشت رضوی قزوین به‌خاک سپرده شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید