• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 شهریور 1401
کد مطلب : 170291
+
-

بوستان گفتگو، میزبان زنان توانمند

نمایشگاه زنان و تولید ملی تا 19شهریور با حضور 4562بانوی توانمند در مجموعه نمایشگاهی شهرداری تهران دایر است

گزارش2
بوستان گفتگو، میزبان زنان توانمند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

هفدهمین نمایشگاه تولید ملی، توسط 4هزار و 652زن توانمند در بوستان گفتگو دایر شده است. برای عرضه دستاوردهای این بانوان 310غرفه در سالن‌های گلستان، پردیس، تهران، مهستان و 4چادر نمایشگاهی فضای بیرونی پیش‌بینی شده است. عرضه مستقیم کالا توسط تولیدکننده، کیفیت مطلوب و قیمت مقرون‌به‌صرفه، ویژگی‌هایی هستند که غرفه‌داران را به استقبال مردم از نمایشگاه امیدوار می‌کند.
در ساعت 10 صبح، ایستگاه متروی بوستان گفتگو (خط7) برخلاف سایر روزها مسافران زیادی در ایستگاه پیاده می‌شوند و مسیر رسیدن به بوستان گفتگو (محل برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی) را در پیش می‌گیرند. همراه با آنها در امتداد بوته‌های گل رز سفید حرکت می‌کنم و با عبور از طریق پل هوایی داخل پارکینگ به سالن گلستان می‌رسم. اکثر غرفه‌ها دایر شده‌اند اما برخی از غرفه‌داران همچنان مشغول چیدمان و جابه‌جایی اجناس هستند و تعدادی هرچند اندک غرفه خالی هم دیده می‌شود. حضور برندهای مطرح در حوزه پوشاک در کنار غرفه‌های مراکز کوثر و مشاغل خانگی سبب جذابیت بیشتر نمایشگاه شده است. مسئولان اداره کل امور بانوان شهرداری تهران که متولیان برگزاری این نمایشگاه هستند، درباره علت حضور برندها می‌گویند: «معیار انتخاب این برندها سهم 50درصدی بانوان در تولیدات آنها بوده است. همچنین با این کار تلاش کردیم از یک‌سو فضای رقابتی سالم بین عرضه‌کنندگان ایجاد شود و از سوی دیگر خریداران فرصت مقایسه و انتخاب بهترین‌ها را داشته باشند.»

رنگ‌های خیره‌کننده
نمایشگاه مختص یک گروه یا محصول خاص نیست. از انواع پوشاک گرفته تا کیف و کفش چرم، کالای خواب، صنایع‌دستی و حتی لوازم‌التحریر و... در غرفه‌ها عرضه می‌شود. همین تنوع محصولات سبب تنوع رنگ هم شده است. رنگ‌های زیبایی که چشم‌ها را نوازش می‌دهند و بازدیدکنندگان (زن و مرد، کودک و نوجوان) برای تماشا مجبور به توقف هستند. زیبایی خیره‌کننده محصولات، تلاش تولیدکنندگانی است که درصدد جلب رضایت خریداران هستند.

فرصتی برای معرفی
برخی از تولیدکنندگان با وجود تولید محصولات مرغوب، در بازار کالا شناخته‌شده نیستند و به همین دلیل حضور در چنین نمایشگاه‌هایی را فرصتی برای معرفی خود در بازار کسب‌وکار می‌دانند. مریم رحیمی یکی از همین تولیدکنندگان است که در ساخت انواع عروسک‌های ایرانی فعالیت می‌کند اما به‌گفته خودش برای ورود به بازار تولیدکنندگان بزرگ نیاز به معرفی و شناخته‌شدن دارد. او می‌گوید: «کسب‌وکارهای موفق زیادی وجود دارد که فرصت معرفی برایشان فراهم نشده و برپایی چنین نمایشگاهی قطعاً می‌تواند یک فرصت طلایی برای دیده‌شدن و ورود به بازار تولید و عرضه باشد.»

اولین حضور و استقبال خوب خریداران
غرفه کیف کودک یکی از جذاب‌ترین و شلوغ‌ترین بخش‌های نمایشگاه است. طراحی منحصربه‌فرد و استفاده از رنگ‌های شاد و البته بی‌ضرر برای خردسالان، سبب استقبال از محصولات این غرفه شده است. ملیحه ماشینی تولیدکننده این کیف‌ها با لبخند رضایت می‌گوید: «این محصول برای نخستین‌بار است که معرفی و عرضه می‌شود و خوشحالم با چنین استقبالی از سوی مردم مواجه شده است.» مادر سپند ۳ساله درحالی‌که یکی از کیف‌ها را به‌دست دارد کیفیت خوب و قیمت مناسب اجناس را تأیید می‌کند و می‌گوید که در مقایسه با سایر نمایشگاه‌ها، کیفیت و قیمت اجناس بسیار خوب است. انواع شمع، زیورآلات، سفال و... محصولاتی هستند که بانوان در بخشی از خانه یا در کارگاه خیلی کوچک تولید می‌کنند و این محصولات در بخش غرفه‌های مشاغل خانگی عرضه شده بود. غرفه‌داران این بخش ضمن ابراز رضایت از برپایی این نمایشگاه، آن را بهترین فرصت برای عرضه محصولات می‌دانند و خواستار تداوم آن در طول سال هستند. مینو احمدی، تولیدکننده ظروف سفالی می‌گوید: «اگر سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری تهران از کسب‌وکارهای خرد و خانگی حمایت کنند، قطعاً محصولات با حذف واسطه و قیمت مناسب به‌دست خریداران می‌رسد، چرا که مهم‌ترین نیاز تولیدکنندگان در این بخش، بازار عرضه است و منجر به سود توأمان خریدار و فروشنده می‌شود.»

90غرفه در چادرهای نمایشگاهی
در محوطه بیرونی 4چادر نمایشگاهی نصب و حدود 90غرفه در آنها دایر شده که روی تمام غرفه‌ها تابلویی با عبارت «دست‌آفریده‌های زنان شهر تهران» نصب شده است. بخش زیادی از این غرفه‌ها به زنان سرپرست خانوار اختصاص‌ داده‌ شده تا دستاوردهای خود را اعم از انواع عرقیات گیاهی، عروسک‌های کاموایی، بدلیجات، مانتو و... عرضه کنند. چادرهای نمایشگاهی تهویه مناسبی مانند سالن‌های گلستان و پردیس و... ندارند و شاید به‌دلیل گرمای داخل این چادرهاست که خریداران زیادی در آنها دیده نمی‌شود. غرفه‌داران هم به این وضعیت گلایه دارند اما به وعده مسئولان که قول داده‌اند سیستم سرمایشی و تهویه مناسب نصب کنند، امیدوارند.

مکث
شناسایی بانوان توانمند با اجرای طرح ریحان‌شهر

سوده نجفی، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران: برای شناسایی استعداد بانوان طرح‌هایی مانند« ریحان‌شهر» و «قهرمان‌شهر» راه‌اندازی شده که پس از شناسایی بانوان توانمند نسبت به آموزش آنان نیز اقدام خواهد شد. یکی از مواردی که موجب گسترش ‌شیوع بزه می‌شود، عدم اشتغال و بیکاری است و درصورتی‌که شرایط برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی فراهم شود، تا حدودی این معضلات کاهش خواهد یافت؛ چراکه بسیاری از افراد به‌واسطه بیکاری به بزه تمایل پیدا می‌کنند که سعی شده در این دوره از مدیریت شهری به کارآفرینی اجتماعی توجه ویژه‌ای شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید