
گفتگو میزبان زنان کارآفرین
از محصولات خانگی تا پوشاک باکیفیت را میتوانید در بیستوسومین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» تهیه کنید

مهدیه تقویراد | روزنامهنگار
این روزها بوستان گفتگو میزبان خانوادههایی است که در روزهای پایانی شهریور برای خرید اقلام مورد نیازشان به نمایشگاه زنان و تولید ملی مراجعه کردهاند. در این نمایشگاه که هر سال در 2بازه زمانی یعنی شهریور و اسفند برگزار میشود، علاه بر البسه زنانه، مردانه و بچگانه، دستآفریدههای زنان صاحب مشاغل خانگی و زنان شاغل در مراکز توانمندسازی کوثر و صاحبان کسبوکارهای خرد در مناطق 22گانه شهرداری تهران عرضه میشود. در یکی از روزهای برپایی این نمایشگاه در آن گشت زدیم.
ازدحام جمعیت در سالن تهران
خودروهای پارکشده در پارکینگ محل نمایشگاه از بدو ورود نشان از شلوغی داخل مجموعه میدهد. شهروندانی که با خودرو آمدهاند یا از محدوده ایستگاه متروی بوستان گفتگو خارج میشوند، پلههای آهنی را یکییکی بالا میروند تا به سالنهای گلستان و تهران برسند. در محوطه باز نمایشگاه عدهای در غرفههای خوراکی، عرقیجات و بوفه مشغول کارند و با واردشدن به سالن تهران ازدحام جمعیت بیش از همه جلب توجه میکند.
تنوع، عامل حضور چندباره
بسیاری از شهروندان خانوادگی آمدهاند. خانم و آقای احمدی همراه دختر و 2پسر خردسالشان ازجمله این افرادند. خانواده احمدی برای پنجمین سال متوالی است که برای خرید به نمایشگاه میآیند. پدر خانواده میگوید: یکی از مزیتهای این نمایشگاه عرضه محصولات دستساز و انواع پوشاک در یک مکان است. همین موضوع باعث میشود که در سالهای مختلف علاقهمند به حضور در این محل باشیم.
خرید از هنرهای زیبا
دستباف ها و دستسازههای زنان هم در تعداد زیادی از غرفهها دیده میشود، غرفههایی با رنگولعاب دیدنی و البته شلوغ. در این غرفهها از کیفهای دستدوز، مکرومهبافی، زینتآلات دستساز، انواع شمع، محصولات چرمی، لوازم آشپزخانه و کالای خواب و... دیده میشود. سهیلا دباغزاده که مشغول خرید یک آباژور چوبی است، میگوید: اول قصد خرید نداشتیم، اما با دیدن دستسازهها ترغیب شدیم، چون کارهای هنری جالبی تولید کردهاند. نمونهاش هم کیف مکرومهبافی، تعدادی شمع تزیینی و 2بسته شیرینی خانگی است که خریدهایم.
دانشآموزان بینصیبب نیستند
بین غرفههای دستسازههای بانوان و تولیدکنندگان البسه و... چند غرفه هم به فروش لوازمالتحریر و... اختصاص دارد. خانوادههایی که هنوز لوازمالتحریر فرزندانشان را تهیه نکردهاند، مشتریان پروپاقرص این غرفهها هستند. قیمت روی این اجناس به نسبت مغازههای سطح شهر 30 تا 40درصد ارزانتر است و همین باعث شده که استقبال از محصولات این غرفهها زیاد شود، بهگونهای که غرفهداران برخی از اقلام مانند لوازمالتحریر، مدادرنگی، ماژیک وایتبرد و... را بارها و بارها شارژ میکنند.
مأموریت ما توانمندسازی بانوان است
مریم اردبیلی، رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران: فعالیتهای مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران در نمایشگاه زنان و تولید ملی در 3حیطه اصلی متمرکز است. حوزه اول، مشاغل خانگی: شامل آموزش، کمک به تولید و اتصال به بازار و فضاهای فروش است. در این بخش بانوانی که در دورههای آموزشی-مهارتی شرکت کردهاند با حمایت مرکز و همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مسیر ورود به بازار کار را طی میکنند. حوزه دوم، مراکز توانمندسازی: این مراکز در 22منطقه شهرداری تهران فعالند. کارآفرینان و تولیدکنندگان این مراکز موظف به آموزش، اشتغال و بیمه بانوان هستند. همچنین بانوان سرپرست خانوار به بنگاههای اقتصادی معرفی میشوند تا فرصتهای شغلی مناسبی پیدا کنند. توانمندسازی بانوان کمبرخوردار و سرپرست خانوار یکی از ماموریتهای اصلی این مرکز است. حوزه سوم، تولیدکنندگان و برندهای البسه: این گروه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب را در نمایشگاه عرضه میکنند. این تولیدکنندگان بیش از 60درصد نیروی کار خود را از بانوان سرپرست خانوار تشکیل دادهاند و با این رویکرد هم اشتغال زنان و هم تولید ملی تقویت میشود.
فروش شیرینیهای خانگی
علیرضا رضایی، کارآفرین خانگی:همسرم چند سال است که شیرینیهای خانگی میپزد و این محصولات را در بازارچههای محلی شهرداری به فروش میرساند، اما امسال نخستینبار است که در نمایشگاه زنان و تولید ملی شرکت میکنیم و از استقبال مردم شگفتزده شدهایم. این نمایشگاه قابل مقایسه با دیگر بازارچهها نیست و فضای مناسبی برای عرضه محصولات دارد. اگر دستاندرکاران این نمایشگاه را در فصلهای دیگر سال هم برگزار کنند، هم برای تولیدکنندگان و هم برای شهروندان مناسب است.
دستبافهای رویایی
مینو شفایی، از مرکز توانمندسازی زنان منطقه11: سومین سالی است که در نمایشگاه شرکت میکنم. امسال با 3خانم دیگر که مکرومهبافی و دوخت کیف دارند، مشترک غرفه گرفتهایم. من در زمینه زیورآلات و منجوقبافی فعالیت میکنم و این محصولات را در بازارچههای دیگر شهرداری مثل نمایشگاه برج میلاد عرضه کردهام، اما بهترین بازار فروش، همین نمایشگاه زنان و تولید ملی است که تعداد زیادی از شهروندان از آن استقبال میکنند. البته کاش غرفههای اینجا رایگان بود تا بانوانی مثل من بیشتر در این محل حاضر میشدند.
عرضه بیشتر، قیمت کمتر
قاسم ابهری، مسئول غرفه البسه، از مرکز کوثر منطقه2: از 15سال قبل در نمایشگاه زنان و تولید ملی شرکت میکنم. این نمایشگاه جزو نمایشگاههای فصلی خوبی است که استقبال زیادی از آن میشود و فروش بالایی داریم. تمام البسه ما تولید خودمان است و برای اینکه بتوانیم حجم فروش بالایی داشته باشیم، قیمت را پایینتر از بازار میدهیم. همین مسئله باعث شده که روی کیفیت بهتر محصولاتمان کار کنیم و هر سال محصولات بهتر و باکیفیتتری با قیمت مناسب برای مشتریانمان تولید و به آنها عرضه کنیم.