• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 5 شهریور 1401
کد مطلب : 169728
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/R62G0
+
-

هر شنبه‌ یک خبر خوش برای تهرانی‌ها

این شنبه؛ خروج یادگار از بن‌بست

گزارش
این شنبه؛ خروج یادگار از بن‌بست

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

عملیات احداث پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) بار دیگر آغاز به‌کار کرد تا یکی از اصلی‌ترین شریان‌های بزرگراهی شمالی جنوبی، 3سال بعد، از بن‌بست خارج شود؛ بزرگراهی که در بخش جنوبی به پادگان جی می‌رسد و در این نقطه سال‌هاست ترافیکی سنگین ایجاد می‌شود که امان مردم را بریده است. در این میان، طی چند دوره مدیریت‌های شهری پیشین، نتایجی برای تفاهم با دیگر نهادها و تملک موردنیاز، در جهت ادامه دادن این معبر به سرانجام نرسید تا در این دوره موفقیت در توسعه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) حاصل شود. بر این اساس، کلنگ عملیات اجرایی توسعه بزرگراه یادگار امام(ره) با حضور شهردار تهران به زمین می‌خورد.
نخستین‌بار پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) سال 1391شروع شده، اما به‌دلیل مشکلات متعدد روند پروژه، کند شده و سال 98 نیز فعالیت آن به‌طور کلی متوقف شده بود. امروز صبح اما مراسم کلنگ‌زنی توسعه برگزار می‌شود. پیش‌تر نیز علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره احداث ادامه این بزرگراه گفته بود که یک پروژه بسیار بزرگ است و اکنون این پروژه در بازه زمانی 3ساله قرار است به بهره‌برداری نهایی برسد. احداث ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) یک پروژه پیوسته محسوب می‌شود و در عین حال، به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) با بزرگراه شهید بروجردی معنای اصلی خود را پیدا خواهد کرد: «قطعه اول عملیات احداث بزرگراه بروجردی به طول 3.7کیلومتر در 22بهمن سال 1401 افتتاح می‌شود و قطعه دوم که تا بلوار بهار ادامه پیدا می‌کند، سال آینده به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.» عباس شعبانی با اشاره به هدف‌گذاری معاونت فنی و عمرانی در عملیات احداث ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) به همشهری گفت: «هدف این است که در 2سال نخست، بخش میدان فتح پروژه یادگار امام(ره) را به اتمام برسانیم و پس از آن میدان فتح به بلوار بهار و از آنجا به بزرگراه بروجردی متصل شود. قسمت نخست ادامه یادگار امام(ره) از زاویه غربی به بزرگراه شهید بروجردی می‌رسد.» او ادامه داد: «در سال سوم پروژه در میدان جی به‌دلیل اینکه تقاطع 3سطحی دارد، کار سخت‌تر خواهد بود، اما طبق برنامه‌ریزی در سال سوم عملیات احداث پروژه ادامه یادگار امام(ره) به‌طور کلی به اتمام می‌رسد.»

اتصال آزادراه تهران- ساوه به بزرگراه آزادگان
عملیات احداث پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) از میدان شهیدان (جی) آغاز شده و پس از عبور از اراضی پادگان جی در تراز منهای یک (زیرگذر) تا غرب میدان فتح و سپس از طریق بزرگراه فتح تا تقاطع بلوار بهار و در نهایت به بزرگراه شهید بروجردی ادامه می‌یابد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: «امروز عملیات احداث ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) به طول تقریبی 5کیلومتر کلنگ می‌خورد. البته اگر   مسیرهای اصلی و فرعی، رمپ و دسترسی‌ها را درنظر بگیریم، حدود 10کیلومتر معبرسازی هم صورت می‌گیرد.»
به‌گفته عباس شعبانی، با بهره‌برداری از پروژه یادگار امام(ره)، این مسیر از شمالی‌ترین نقطه غرب تهران(محله فرحزاد، اوین و...) به جنوبی‌ترین نقطه غرب که اتصال آزادراه تهران-ساوه به بزرگراه آزادگان است، متصل می‌شود. او ادامه داد: «به‌عنوان مثال بعد از بهره‌برداری از این پروژه اگر کسی بخواهد از شمالی‌ترین نقطه غرب شهر به فرودگاه امام خمینی(ره) سفر کند، بدون حتی یک چراغ راهنما این مسیر را طی خواهد کرد.»

معارضان و تأمین منابع مالی پروژه
زمین وزارت دفاع، پادگان ارتش و سوله‌های وزارت آموزش و پرورش 3معارض اصلی در مسیر عملیات احداث ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) به شمار می‌آیند. البته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران مذاکرات با این ارگان‌ها را برای تملک زمین‌ها و پیشروی پروژه نتیجه‌بخش توصیف کرده و گفت: «با وزارت دفاع به توافق رسیده و هم‌اکنون زمین را در اختیار گرفتیم و با ارتش هم در حال مذاکره هستیم و به توافق نهایی نزدیک شده‌ایم. همچنین با آموزش و پرورش هم مذاکراتی داشتیم و امیدواریم طبق برنامه زمانبندی با دوستان آموزش و پرورش هم به توافق دست یابیم. درواقع، بابت نهادها نگرانی وجود ندارد و تنها گاهی روی سازوکارها و نحوه تعاملات اختلافاتی هست.»
در عین حال، او املاک نهادی شامل پادگان جی و سوله‌های آموزش و پرورش را از مهم‌ترین موانع اجرایی پروژه دانست و یادآور شد: «با توجه به اجرای مسیر اصلی این پروژه در تراز منفی یک با معارضین تاسیساتی مختلفی از قبیل لوله‌های انتقال آب، لوله‌های گاز، کانال‌های تاسیساتی برق و شبکه‌های مخابرات و فیبر نوری مواجه خواهیم بود.»
همچنین تامین منابع مالی برای عملیات احداث این پروژه اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اینکه با تامین به‌موقع منابع مالی، عملیات احداث، طبق زمانبندی به جلو پیش برود. معاون شهردار تهران نسبت به تامین منابع مالی خوش‌بین است. او تأکید کرد:‌ «برآورد مالی که برای مدت 3سال درنظر گرفته شده، دشوار به‌نظر نمی‌رسد. البته از ظرفیت پیمانکاران هم استفاده می‌شود و پیمانکاری که در قرارگاه خاتم است، امکانات بسیار خوبی برای این پروژه دارد. درواقع نیاز نیست که در همان شروع پروژه، کل اعتبارات هزینه شود. در فرایند پروژه تامین مالی صورت می‌گیرد و با انگیزه‌ای که پیمانکار دارد، به امید خدا عملیات احداث را پیش خواهیم برد.»
بزرگراه یادگار امام(ره) هم‌اکنون با بزرگراه‌های دیگری مانند بزرگراه چمران، بزرگراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، بزرگراه شهید همت، بزرگراه آیت‌الله حکیم، بزرگراه جلال آل‌احمد، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و خیابان آزادی تقاطع دارد و به وسیله پل‌های روگذر از روی آنها عبور می‌کند؛ این در حالی است که با بهره‌برداری از ادامه این بزرگراه، گشایش‌های دیگری در تقاطع‌های بزرگراهی در بخش جنوب غربی بزرگراه یادگار امام(ره) رخ خواهد داد و مسیر اوین تا جاده ساوه به میزان قابل‌توجهی کوتاه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید