• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 1 شهریور 1401
کد مطلب : 169356
+
-

سهام فولاد زیر سایه گزارش مجلس

سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نخستین روز معاملاتی پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس با نزول مواجه شد

بورس
سهام فولاد زیر سایه گزارش مجلس

انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس و مشخص شدن تخلف 92هزار میلیارد تومانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دیروز معاملات این شرکت را که هم‌اکنون با ارزشی معادل 10میلیارد دلار، دومین شرکت بزرگ بورس است را تحت‌تأثیر قرار داد.
به گزارش همشهری، به‌دنبال مشخص شدن نتایج گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان نماد این شرکت در بورس طبق مقررات برای ارائه توضیحات بیشتر در این‌باره متوقف شده بود. دیروز اما نماد این شرکت بعد از ارائه گزارش‌های اولیه در بورس باز شد و روند معاملات این شرکت نشان می‌دهد که سهامداران تحت‌تأثیر گزارش تحقیق و تفحص مجلس قرار گرفته‌اند. اهمیت این موضوع در این است که فولاد مبارکه اصفهان با ارزشی معادل 282هزار میلیارد تومان معادل 10میلیارد دلار دومین شرکت بزرگ بورس، بعد از شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس و یکی از پر معامله‌ترین سهام بورس تهران است. ضمن اینکه این شرکت همیشه به‌عنوان یکی از شرکت‌هایی شناخته می‌شد که در موعد مقرر گزارش‌های شفاف‌سازی‌ خود را از طریق سامانه کدال منتشر می‌کرد و سهامداران اعتماد زیادی به سهام این شرکت از جنبه‌های فنی و انتشار گزارش عملکرد داشتند. در چنین شرایطی اما در روز گذشته سهام این شرکت با افت مواجه شد و به‌نظر می‌رسد انتشار گزارش تخلف 92هزار میلیارد تومان در این شرکت اثر روانی منفی بر سهامداران این شرکت داشته است.

روند مبادلات سهام فولاد
آمارها نشان می‌دهد که در مبادلات روز گذشته جمعا 117میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ارزش 62میلیارد تومان در بورس دادوستد و در نهایت قیمت هر سهم این شرکت با 2.5درصد افت مواجه شده است. نکته قابل توجه در مبادلات روز گذشته این بود که بخش زیادی از سهامداران حقیقی درصدد فروش سهام این شرکت بودند و اگر حمایت سهامداران حقوقی نبود سهام این شرکت با افت بیشتری مواجه می‌شد.
در مبادلات روز گذشته 2هزار و 325سهامدار حقیقی نزدیک به 91میلیون سهم این شرکت را فروختند و در مقابل 14سهامدار حقوقی با خرید 63میلیون و 434هزار سهم از این میزان سهام عرضه شده از سهام این شرکت حمایت کردند؛ با این حال در پایان مبادلات روز گذشته نزدیک به هزار تقاضا برای فروش20میلیون سهام این شرکت بدون تقاضا روی میز باقی ماند.
افت ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان دیروز همچنین بیش از 1543واحد اثر منفی روی شاخص بورس برجای گذاشت و می‌توان گفت؛ افت سهام این شرکت و چند شرکت وابسته به این شرکت ازجمله چادرملو و گل گهر که تامین‌کننده مواداولیه این شرکت هستند، دلیل اصلی نزول شاخص بورس در مبادلات روز گذشته بود؛ چرا که این شرکت‌ها جمعا 4445واحد شاخص بورس را پایین کشیدند و جمع کل نزول بورس در مبادلات دیروز 5400واحد بود.

آیین‌نامه شفافیت شرکت‌های دولتی
به‌دنبال بروز تخلف 92هزار میلیارد تومانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان روز یکشنبه، رئیس‌جمهور ضمن تشکر از وزیر صنعت در ایجاد تغییرات مدیریتی در فولاد مبارکه به وزیر رفاه ماموریت داد: «ضمن تشکیل کمیته‌ای مرکب از وزارتخانه‌های مرتبط در مدت ۱۵ روز، آیین‌نامه‌ای به‌منظور نظام‌مند کردن و شفافیت نحوه هزینه کرد ردیف مسئولیت اجتماعی شرکت‌های دولتی، تدوین و برای تصویب به دولت
پیشنهاد دهد.»
تحلیلگران این دستور رئیس‌جمهوری را نقطه امیدبخشی برای شفاف‌سازی‌ عملکرد شرکت‌های دولتی می‌دانند؛ با این حال بر این باورند که راه‌حل اصلی کوچک‌سازی‌ بدنه دولت و سپردن کارهای اقتصادی به بخش خصوصی است. ‌طبق آمارهای موجود رتبه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در آخرین گزارش رتبه بندی شرکت‌ها از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی که از سوی سازمان بورس منتشر می‌شود در میان شرکت‌های بازار اول بورس 62بوده است و امتیاز این شرکت از جنبه به موقع بودن انتشار اطلاعات 93از 100بوده و با این حال امتیاز این شرکت از نظر قابلیت اتکا 55.4 بوده است. این آمار نشان می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه اصفهان اطلاعات مالی و عملکردی خود را به‌صورت منظم در سامانه کدال برای عموم منتشر می‌کند.
با چنین معیارهایی اتفاقا فولاد مبارکه اصفهان اگرچه در میان شرکت‌های شفاف بورس در میانه‌های جدول قرار می‌گیرد اما در میان بعضی شرکت‌های دولتی و شبه دولتی که هیچ اطلاعاتی در مورد عملکرد مالی آنها وجود ندارد وضعیت بهتری دارد.
 از این منظر برخی از تحلیلگران میزان ابهامات‌ مالی در اغلب شرکت‌های دولتی را به ‌مراتب بیشتر از شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌دانند. همین انتقاد‌ها موجب شد تا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از سال قبل تلاش‌های تازه‌ای را برای انتشار اطلاعات شرکت‌های دولتی از طریق سامانه کدال آغاز کند و تاکنون اطلاعات مالی برخی از شرکت‌های دولتی مربوط به سال 1398و 1399منتشر شده و این اطلاعات حاوی هزاران صفحه گزارش مالی و اعداد و ارقام ریز و درشت است که نشان می‌دهد اولا بسیاری از شرکت‌های دولتی دارای ده‌ها هزار میلیارد تومان زیان انباشته ناشی از سوء مدیریت هستند و دوما عملکرد مالی آنها بسیار پیچیده، تودرتو و مبهم است. به زعم اقتصاددانان، این یک موضوع اجتناب‌ناپذیر در مورد شرکت‌های دولتی است؛ چرا که طبق اصول علم اقتصاد، دولت مدیر خوبی در بنگاه‌های اقتصادی نیست و طبق یک مثال رایج اگر مدیریت یک شنزار به دولت واگذار شود، بعد از چند سال شنزار با کمبود شن مواجه می‌شود. به همین دلیل اغلب اقتصاددانان اعتقاد دارند که دولت باید هرچه سریع‌تر از بنگاهداری خارج شود و فقط نقش نظارتی در اقتصاد داشته باشد. لطف‌الله سیاهکلی، عضو هیأت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه دیروز در همین باره گفت: علت مخالفت با دخالت دولت در تصد‌ی‌گری و تولید شرکت‌ها، همین مسائل است.
به همین علت در دنیا بر کوچک‌سازی دولت‌ها تأکید می‌شود و دولت‌ها فقط در حوزه سیاستگذاری و نظارت نقش دارند. در غیراین صورت نتایجی جز تنبلی، کم‌کاری و خسارت و در سطوح بالاتر رانت، فساد، حزب‌بازی، مافیا و امثال آن به‌دست نخواهد آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید