• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168883
+
-

آب‌تنی در طبیعت

آب‌تنی در طبیعت

یکی از لذت‌ها و تفریحاتی که به آسانی از کنار آن نمی‌توان گذشت شنا در رودخانه‌ها و برکه‌های طبیعی است. کمتر کسی وجود دارد که این لذت زائدالوصف را نچشیده باشد یا حداقل از تماشای آن لذت کافی نبرده باشد. حقیقتاً کنترل کسی که از شدت گرما و رانندگی کلافه شده و حالا به چشمه و رودی گوارا رسیده که آب زلال و روان آن هوش از سر آدم می‌برد بسیار مشکل است. ناخودآگاه خواهید دید که تا زانو در آب فرو رفته و سرگرم در کردن خستگی و کلافگی‌های روزمره است. اما هرگز نباید به روی خوش این سکه نگاه کرد و از خطرات و مشکلات احتمالی آن غافل شد. کم نشنیده‌ایم که همین رودها، چشمه‌ها و برکه‌هایی که برای آرامش ما وجود دارند، هیولاهای خشمگینی شده‌اند که جان عزیزان‌مان را به خطر انداخته‌اند. در ادامه به برخی از موارد که باید قبل از شنا و آب‌تنی در طبیعت به آنها توجه کرد اشاره می‌کنیم.

حجم آب
اولین موردی که ممکن است باعث خطر در زمان شنا و آب‌تنی شود، حجم آب و شدت ورودی و خروجی آن است. البته به این نکته توجه کنید که شاید این شدت برای افراد بزرگسال خیلی مشکل‌آفرین نباشد و این کودکان هستند که بیشتر در معرض چنین خطراتی قرار دارند.

عمق برکه
با یک نگاه قطعاً نمی‌توان به عمق آب و میزان گودی آن پی برد. اگر برکه کوچک است و آب نسبتاً ساکنی دارد با یک چوب ساده می‌توان مقدار عمق آن را تخمین زد. اما اگر شدت آن و همچنین گل‌آلود‌بودن، امکان تشخیص دستی را از ما گرفته، ریسک نکنید و وارد آب نشده تا مطمئن شوید.

خاک اطراف
جنس خاکی که اطراف یک برکه و یا چشمه وجود دارد بسیار مهم و حیاتی است. اگر این خاک گل مانند و باتلاق‌گونه باشد، شنا و آب‌تنی ممکن است با خطر مرگ همراه شود. بنابراین تنها به زیبایی‌های اطراف آن نگاه نکنید و اطمینان پیدا کنید که درصورت ورود به آب، در خاک فرو نمی‌روید.

تنهایی ممنوع
این موضوع برای تمام سفرهایی که به طبیعت ختم می‌شود صادق است. برای شنا و آب‌تنی در مکان‌های طبیعی هم هرگز این ریسک را نکنید و به تنهایی وارد آب نشوید. اتفاق‌های ناگهانی فراوانی در زمان شنا و آب‌تنی ممکن است رخ دهد که اگر همراه نداشته باشید ممکن است به قیمت جان‌تان ختم شود.

جانداران آبی
شاید همه مواردی که گفته شد در نگاه اول بدون مشکل به‌نظر بیاید و شرایط برای یک آب‌تنی حسابی فراهم باشد، اما کم نیستند برکه‌ها و چشمه‌هایی که جانداران سمی در آنها زیست می‌کنند و درصورت ورود به آب ممکن است با خطر گزیدگی روبه‌رو شوید. پس حتماً از وجود چنین جاندارانی در آب مطمئن شوید.

پرس‌و‌جو از محلی‌ها
همیشه در مواجهه با مکان‌های طبیعی که شناخت کافی از آن ندارید از افراد بومی و محلی کمک بگیرید. این افراد به‌راحتی و با کمترین زحمت می‌توانند تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار بدهند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید