• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 13 مرداد 1401
کد مطلب : 167888
+
-

نوشداروی سیل

چهره روز
نوشداروی سیل

بعد از بازدیدی که رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده داشت، دولت در جلسه‌ای شیوه معمول رسیدگی به خسارات ناشی از سیل را تغییر داد؛ پیش‌ازاین، از مکانیسم تخصیص بودجه‌های لازم برای مدیریت بحران یا جبران خسارت سیل و زلزله استفاده می‌شد اما وزارت اقتصاد گزارشی به هیأت دولت ارائه کرده تا برای جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله، از ظرفیت صنعت بیمه که در بسیاری از کشورها به‌عنوان شیوه‌ای کارآمد استفاده می‌شود و در احکام قانونی هم درج شده، استفاده شود.
بر همین اساس است که سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: هیأت دولت مصوب کرده است که 2.5هزار میلیارد تومان برای سال۱۴۰۰ به صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یابد تا از طریق قرارداد با سایر شرکت‌های بیمه، بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارت‌های ناشی از سیل و زلزله را جبران کرد. البته صندوق بیمه همگانی ساختمان در کشور از سال گذشته فعال شده اما چون بودجه‌های لازم در اختیار نگرفته بود، تاکنون آنگونه که باید فعال نبوده است و با مصوبه دیروز هیأت دولت برای اختصاص 2.5هزار میلیارد تومان برای سال۱۴۰۰ به این صندوق، یکی از الزامات فعال شدن آن فراهم خواهد شد.
نکته اینجاست که صندوق بیمه، باید قبل از رخداد خسارت، حق بیمه را دریافت کرده و آن را به سرمایه‌گذاری‌های موردنظر خود اختصاص داده باشد تا در زمان بروز خسارت، بتواند آن را طبق عملکرد یک صندوق بیمه جبران کند؛ در غیراین صورت، اگر قرار باشد خسارتی به مردم وارد شده و در زمان جبران خسارت منابع حق بیمه به صندوق اختصاص یابد، دیگر نیاز به صندوق نیست و می‌تواند از همان مکانیسم تخصیص بودجه از خزانه، خسارت‌ها را جبران کرد. از سوی دیگر ماجرا، طبق آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، وزارت نیرو مکلف است حق بیمه سهم بیمه‌گذار را روی قبض برق مشترکان محاسبه و دریافت کرده و وجوه دریافتی را به‌ترتیب مقرر در این آیین‌نامه به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. بر این اساس، کار اصولی آن است که حق بیمه صندوق در همان زمان وصول به صندوق اختصاص یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید