• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 شهریور 1402
کد مطلب : 202702
+
-

نوشداروی سرخ؟

پرسپولیس تازه به صرافت جذب گلر و مهاجم افتاده؛ فقط کاش دیر نشده باشد

نوشداروی سرخ؟

بهروز رسایلی

اگر نمایش‌های پرسپولیس در هفته‌های آغازین لیگ برتر باعث ایجاد این سؤال شد که چرا مدیران باشگاه در زمینه جذب مهاجم عملکرد بموقع و مناسبی نداشته‌اند، حالا یک مشکل مضاعف دیگر پیدا شده است. مصدومیت علیرضا بیرانوند و غیبت او در مسابقه بسیار مهم با النصر عربستان، توجهات را به دیگر نقص بزرگ پرسپولیس در بازار نقل‌وانتقالات معطوف کرده است؛ جایی که این تیم در جذب دروازه‌بان ذخیره هم تعلل کرد و حالا در آستانه دادن تاوانی بسیار سنگین قرار دارد.

  پرستاره، اما نامتعادل
به جرأت می‌توان گفت پرسپولیس در کنار سپاهان پرستاره‌ترین تیم‌های لیگ برتر هستند اما مشکل سرخپوشان عدم‌توازن است. این تیم هر چه بازیکن باکیفیت دارد، در پست‌های مدافع میانی و خط هافبک جمع کرده. وضع در این مورد چنان است که در قلب دفاع، گئورگی گولسیانی به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان فصل گذشته به نیمکت چسبیده و فرصت حضور در میدان را پیدا نمی‌کند. همینطور در خط هافبک سینا اسدبیگی به‌طور کامل فراموش شده و بین امثال میلاد سرلک، مسعود ریگی، سعید صادقی، سروش رفیعی، یاسین سلمانی، امید عالیشاه، مهدی ترابی، وحید امیری و... هم رقابت سفت و سختی برای حضور در ترکیب وجود دارد اما همین تیم به‌شدت از فقدان مهاجم رنج می‌برد؛ به‌طوری که یحیی گل‌محمدی بعضا ناچار می‌شود تیمش را بدون فوروارد به زمین بفرستد. این، تعریف یک تیم ناموزون است. حالا هم مصدومیت بیرانوند، بخش دیگری از این عدم‌تعادل را آشکار کرده؛ جایی که واقعا کسی نمی‌داند کدام دروازه‌بان با کدام سابقه باید مقابل ستارگان النصر قرار بگیرد.

  همه ایران می‌دانستند...
مدیران پرسپولیس در تابستان 2ماموریت مهم داشتند و همه هواداران حرفه‌ای فوتبال در ایران، در جریان این موضوع بودند؛ جذب مهاجم فیکس و دروازه‌بان ذخیره. حالا اما در بزنگاه مهمی که مسابقات لیگ قهرمانان آسیا فرارسیده و البته دربی تهران هم در راه است، باشگاه در هیچ‌کدام از این 2 پست موفق به جذب بازیکن نشده. در حقیقت بخش مهمی از انرژی رضا درویش به‌عنوان مدیرعامل سرخپوشان صرف حفظ ساختار اصلی تیم و مخصوصا شخص علیرضا بیرانوند شد و او از خرید بازیکنان مورد نیاز غفلت کرد. حالا بگذریم که در همین بخش هم مهاجمی مثل عیسی آل‌کثیر برخلاف میل کادرفنی جدا شد و رفت.

  شاید کل فصل از دست برود
نکته دردناک اینجاست که چه‌بسا غفلت و تأخیر باشگاه در جذب دروازه‌بان و مهاجم، منجر به از دست رفتن 2جام اصلی این فصل شود و حتی اگر نوشدارویی هم در کار باشد، بعد از مرگ سهراب برسد. پرسپولیس همین حالا در لیگ برتر 2امتیاز از سپاهان عقب افتاده که قطعا یکی از دلایلش فقدان مهاجم استاندارد در این تیم است. آنها در لیگ قهرمانان آسیا هم با قرعه مرگ مواجه شده‌اند. در فرمولی که فقط صعود تیم‌های اول هر گروه قطعی است، دیدار خانگی با النصر عربستان بیش از آنچه فکر می‌کنید اهمیت دارد و در چنین شرایطی پرسپولیس بدون دروازه‌بان باید به مصاف سعودی‌ها برود. از کف رفتن این امتیازات در این مقطع شاید ضربه‌ای به تیم بزند که تا آخر فصل قابل جبران نباشد.

  مهاجم جدید آمد؟
در عین حال اما گفته می‌شود پرسپولیس به جذب مهاجم بسیار نزدیک شده و چه بسا تا زمانی که شما این مطلب را می‌خوانید قرارداد فیلیپه کایسدو با این تیم قطعی شده باشد. هرچند مهاجم جدید هم برای آشنایی با فضای تیم و هماهنگی با بازیکنان، فرصت کوتاهی در اختیار دارد. فقط کاش خیلی دیر نشده باشد... .

کاسیاس پرسپولیس کیست؟
یادی از مصدومیت عجیب کانیزارس پیش از جام‌جهانی2002

بدون شک داغ‌ترین خبر این روزهای فوتبال ایران، مصدومیت علیرضا بیرانوند است که باعث شده این دروازه‌بان قادر به همراهی تیمش در برابر النصر عربستان نباشد. البته گمانه‌زنی‌هایی در مورد حضور احتمالی بیرو در این مسابقه صورت می‌گیرد اما فعلا خبر این است که او نمی‌رسد و سرخ‌ها از این بابت حسابی نگران هستند. پرسپولیس 2دروازه‌بان ذخیره به نام‌های مهرشاد اسدی و امیررضا رفیعی دارد که هیچ‌کدام برای اهالی فوتبال آشنا نیستند. با این حال اگر لازم شد آنها جلوی رونالدو و سادیو مانه بازی کنند، می‌توانند یک بار داستان الهام‌بخش فیکس‌شدن ایکر کاسیاس در ترکیب تیم ملی اسپانیا را مرور کنند.
پیش از جام‌جهانی2002، سانتیاگو کانیزارس دروازه‌بان اصلی ماتادورها بود، اما در نزدیکی شروع مسابقات شیشه افترشیو روی پای او افتاد و موجب شکستگی یکی از انگشتانش شد. در نتیجه ایکر کاسیاس به شکلی غیرمنتظره فیکس شد و‌ آنقدر خوب بازی کرد که تا سال‌ها همان‌جا ماند. در حقیقت فیکس‌شدن کاسیاس در ترکیب اصلی اسپانیا حاصل یکی از عجیب‌ترین مصدومیت‌های تاریخ فوتبال بود، اما او به‌خوبی قدر این فرصت را دانست و جایگاهش را به کسی نداد. آیا ممکن است پرسپولیس هم یک کاسیاس پنهان داشته باشد؟ شاید توقع خیلی زیادی باشد، اما در فوتبال غیرممکن نداریم... .
بیرو نیست، یارانش هستند
مصدومیت ناگهانی و عجیب علیرضا بیرانوند، کادر فنی پرسپولیس را با چالش بزرگی مواجه کرده است. پرسپولیس بعد از جدایی احمد گوهری، دروازه‌بان دوم جذب نکرد و حالا نمی‌داند در مقابل النصر عربستان باید دروازه‌اش را به چه‌کسی بسپارد. در این میان بیرانوند هم با آخرین متدهای درمانی مشغول کار روی پای آسیب‌دیده است تا شاید بتواند در آخرین روزها خودش را به این بازی بزرگ برساند. او فصل گذشته یکی از عوامل موفقیت پرسپولیس در 2جام بود و در لیگ برتر نیز رکورددار بالاترین تعداد کلین‌شیت شد؛ اتفاقی که در فصل جدید هم به سیاق فصل گذشته آغاز شده و بیرانوند با 3کلین‌شیت طی 4مسابقه به همراه 2دروازه‌بان دیگر پیشتاز جدول کلین‌شیت‌ها‌ست. البته در فصل جدید، روال ثبت کلین‌شیت برای بیرو با فصل گذشته متفاوت بوده است. فصل گذشته سیوهای بیرانوند به اندازه عملکرد مدافعان در ثبت کلین‌شیت‌ها مؤثر بود و این نکته را می‌شد در آمارهای ثبت‌شده از بازی‌ها کاملا مشاهده کرد. بیرو فصل پیش به‌قدری سیو موفق داشت که در جدول امتیازی دروازه‌بان‌ها هم مثل جدول کلین‌شیت‌ها صدرنشین باشد اما امسال به‌ندرت شوتی به دروازه او رسیده که فرصت سیو و درخشش را در اختیار دروازه‌بان قرار بدهد. از 4بازی برگزارشده پرسپولیس، تعداد شوت‌های در چهارچوب حریفان در 3مسابقه صفر بوده است! یعنی در سه‌چهارم بازی‌های این فصل پرسپولیس مدافعان اساسا اجازه نداده‌اند که حریف بتواند چهارچوب دروازه بیرانوند را به خطر بیندازد. در نخستین بازی فصل سرخپوشان، تیم آلومینیوم اراک در تهران 2ضربه به چهارچوب دروازه پرسپولیس زد که توسط بیرانوند مهار شد. در 3بازی بعدی اما هیچ ضربه‌ای به چهارچوب دروازه پرسپولیس زده نشد و بیرانوند عملا در زمین بیکار بود. حتی تنها ضربه‌ای که وارد دروازه پرسپولیس شد و تک‌گل خورده این تیم را رقم زد، توسط سروش رفیعی و به اشتباه زده شد.
شاید اتکا به این آمارها بتواند کمی هواداران پرسپولیس را به بازی‌های آینده این تیم نیز امیدوار کند. به‌هرحال اگرچه بازی‌های کمی از فصل جدید سپری شده اما شکل دفاع‌کردن سرخپوشان و عملکرد خوب مدافعان این تیم باعث شده دروازه سرخپوشان به‌ندرت تهدید شود. در 3بازی از 4بازی قرمزپوشان، بهترین بازیکن میدان از جمع مدافعان پرسپولیس انتخاب شده است؛ یک‌بار علی نعمتی و 2بار مرتضی پورعلی‌گنجی. از طرف دیگر پرسپولیس پیشتاز کلین‎شیت‌ها‌ست اما بیرانوند در جدول دروازه‌بان‌ها رتبه نهم را دارد.
اگر همین روند در بازی‌های لیگ قهرمانان هم ادامه پیدا کند مدافعان پرسپولیس حتی در غیاب بیرانوند هم می‌توانند تا حدود زیادی مانع گل‌خوردن تیمشان باشند. البته ستاره‌هایی که در خط حمله النصر حضور دارند، تفاوت معناداری با مهاجمان حاضر در لیگ برتر دارند اما مدافعان ملی‌پوش پرسپولیس سابقه بازی و حتی موفقیت در مقابل چنین ستاره‌های بزرگی را هم داشته‌اند. فراموش نکنیم، این فقط بیرانوند نیست که از تقابل با کریس رونالدو خاطرات خوبی دارد؛ در آن بازی تاریخی ایران با پرتغال مرتضی پورعلی‌گنجی هم 90دقیقه حضور داشت و از قضا در تقابل با رونالدو و یارانش یکی از برترین‌های میدان بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید