• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16754
+
-

وقتی بیکاری، نیروی انسانی استان را هدر می دهد

یک کارشناس: استفاده مناسب از ظرفیت‌های نیروی کار امری است که به‌شدت مغفول مانده است

گزارش
وقتی بیکاری، نیروی انسانی استان را هدر می دهد




شهره امیری| کرمانشاه- خبرنگار:

وضعیت بحرانی هدر رفت نیروی انسانی در استان مسئله مهمی است. آمار بالای بیکاری 25.6 درصد این استان بیانگر وضعیت نابسامان معیشت جمعیت زیادی از مردم استان 2 میلیون نفری کرمانشاه است و بر همین اساس تناسب مشارکت در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیزبه مراتب برهم خواهدخورد.


نزول رتبه استان کرمانشاه در شاخص سرمایه انسانی 

یک کارشناس اقتصادی درباره نبود بهره‌برداری مناسب از سرمایه انسانی در استان می گوید: هدر رفت سرمایه انسانی نه تنها در استان کرمانشاه بلکه در کل ایران وضعیت مناسبی ندارد و طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد ایران رتبه نازل 104 را از لحاظ شاخص سرمایه انسانی در بین 130 کشور به خود اختصاص داده است که این وضعیت برای استان کرمانشاه به مراتب بدتر است. « مسعود سمیعی زاده» درباره چگونگی به دست آوردن شاخص نیروی انسانی می افزاید: شاخص نیروی انسانی از میانگین 4 زیر شاخص دیگر همچون سطح کنونی تحصیلات گروه های سنی مختلف، استقرار نیروی کار در به کارگیری و انباشت مهارت‌های کارکنان در محیط کار، توسعه کمیت و کیفیت برنامه های در حال اجرا به منظور گسترش آموزش های عمومی و مهارتی برای محصلان جمعیت در سن کار و همچنین شاخص چگونگی استفاده از مهارت های تخصصی با وسعت و عمق استفاده از مهارت های تخصصی در محیط کاربه دست می آید.


ادامه روند بیکاری؛کاهش سطح تحصیلات

سمیعی زاده با اشاره به آمارهای ارائه شده از میزان تحصیلات مردم استان بیان می کند: طبق اینفوگرافی که منتشر شده است، میزان تحصیلات مردم استان کرمانشاه نسبت به استان‌های دیگر دچار کاهش چشمگیری شده است. در حالی که تحصیلکردگان دهه شصت همچنان در صف بیکاران هستند که خود دلیلی برای بی‌انگیزگی تحصیلی سایر گروه‌های سنی است، چرا که دیده شده جوانان دارای مدارک تحصیلات تکمیلی در استان هنوز بیکارهستند یا شغل متناسب با تحصیلات خود را نتوانسته اند، پیدا کنند. 

وی با اشاره به بیکاری 25 درصدی نیروی انسانی در استان، اظهار می کند: گر چه سطح میزان تحصیلات علمی در کرمانشاه با وجود مراکز علمی و دانشگاهی نزدیک به سطح متوسط کشور است، اما در مقابل استفاده مناسب از ظرفیت‌های نیروی کار امری است که به‌شدت مغفول مانده است و در صورت ادامه این روند شاید بهبود مستمر اشتغال و بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصاد استان به یک آرزوی دست‌نیافتنی بدل شود؛ کما این‌که جایگاه بسیار نازل استان در این 2 زیرشاخص، خود به ‌منزله هشدار جدی برای اقتصاد استان است. 


یک چهارم جمعیت استان دارای اشتغال کامل و ناقص هستند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به میزان بیکاری استان می گوید: براساس اعلام مرکز آمار ایران، نسبت اشتغال استان کرمانشاه در سال 96 به 5/32 درصد رسید که نسبت به سال 95 به میزان 2/2درصد افزایش داشته است. «طهمورث الیاسی» با توجه به میزان اشتغال ناقص و فصلی در مجموع میزان افراد دارای شغل استان را چنین اعلام می کند: با احتساب افراد دارای اشتغال ناقص تعداد کل شاغلان استان 556 هزار و 952 نفر است. الیاسی، به آمار بیکاران ناشی از زلزله نیز اشاره می کند و می گوید: وقوع  زلزله بزرگ در کرمانشاه و بیکاری 40 هزار نفر در این مناطق و بسته شدن مرز نیز بر آمار بیکاری استان افزوده است. 

طبق آمار در سال گذشته، 153 هزار و 241 نفر بیکار مطلق و حدود 91 هزار اشتغال ناقص در استان وجود داشته است.
 بنابر این نرخ بیکاری استان در سال گذشته نسبت به سال 95 ، 4/0 درصد کاهش یافته است و نیز نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز نشان دهنده آن است که در این رده سنی هم 5/1درصد آمار بیکاری سال 96 نسبت به سال 95 کاهش داشته ایم.


 راهکارها و چالش های حفظ نیروی انسانی 

فرماندار شهرستان صحنه هم درباره لزوم استعدادیابی  و بهره‌مندی از توان فکری و نیروی انسانی  استان می‌گوید: برای گریز از روزمرگی و هدررفت نیروی انسانی باید زمینه های ایجاد فرصت برای ایده‌پردازی و شناسایی افراد توانمند برای یک مجمع مشورتی و ایجاد دبیرخانه فکری فراهم شود تا راه‌ها و چالش های حفظ و استفاده از نیروی انسانی شناسایی شوند. 

« نورالدین فرزادی پور» با اشاره به برگزاری همایش ها و فراخوان های مقاله نویسی و پژوهشگری ادامه می دهد: برای شناسایی قابلیت های جوانان جامعه نیاز است، زمینه های جلب مشارکت جوانان را
فراهم کرد.  ایجاد فرصت های کار‌گروهی و رشد مشارکت های اجتماعی سبب تقویت روحیه مطالبه‌گری و تربیت مدیران شایسته آینده خواهد شد.


مکث

در حالی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه معتقد است که اگر اشتغال‌زایی در استان با روند کنونی ادامه یابد تا 5 سال آینده به نرخ بیکاری 12 درصد میانگین کشوری می رسیم، استاندار بارها تاکید کرده است که اگر سالیانه 8/2درصد اشتغال ایجاد شود خیلی خوشبینانه است و باید حد تعادل رعایت و برنامه‌ای تنظیم شود که قابلیت اجرایی داشته باشد و این اقدام برنامه‌های زیادی می‌خواهد. «هوشنگ بازوند»  با بیان این‌که تا پایان برنامه ششم توسعه باید نرخ بیکاری استان به 14 درصد برسد، می‌گوید: مدیرانی که نتوانند میثاق‌نامه اشتغالی که امضا کرده‌اند را محقق کنند، باید استعفا دهند. نرخ بیکاری 22 درصدی که امروز داریم ماحصل عملکرد خود ماست و نباید قول کاهش نرخ بیکاری خارج از حد توان به مردم بدهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید