• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16746
+
-

خطر در کمین کارگران ساختمانی استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی: بیشترین حوادث کار استان مربوط به کارگران ساختمانی است

گزارش
خطر در کمین کارگران ساختمانی استان






مریم جباری| اراک- خبرنگار:

در چند سال اخیر حوادثی که حین کار اتفاق می‌افتد و خطراتی که کارگران استانِ صنعتی مرکزی را تهدید می‌کند به یکی از مشکلات این قشر و کارفرمایان تبدیل شده است و هرازگاهی نیز خبر حادثه برای کارگران استان به گوش می‌رسد. 
بنا به اعلام مسئولان، حوادث ناشی از کار در استان در سال 96 نسبت به سال 95 میزان 8 درصد کاهش داشته، یعنی در سال گذشته حدود 300 حادثه برای کارگران استان رخ داده است. با توجه به اینکه مرکزی یک استان کارگری محسوب می‌شود، ضرورت ایمنی کارگران و به‌روز کردن تجهیزات بیشتر از هر زمان دیگر احساس می‌شود. 
این در حالی است که یکی دیگر از مواردی که در چند سال گذشته باعث حادثه‌آفرینی برای کارگران استان شده بی‌توجهی آنها به نحوه صحیح انجام کار است. در واقع، آنها بدون اطلاع از خطرات کاری که انجام می‌دهند به فعالیت می‌پردازند. در صورتی که این کارگران باید قبل از انجام هر کاری از خطرات و مسائل ناشی از آن اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند.

سقوط از ارتفاع، بیشترین تهدید برای کارگران ساختمانی 

در این زمینه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به همشهری می‌گوید: متاسفانه یکی از مواردی که بیشتر موجب حادثه برای کارگران می‌شود سقوط از ارتفاع است. می‌توان گفت که بیشترین حوادث کار استان مربوط به کارگران ساختمانی است و این حوادث در سال‌های اخیر بیش از 50 درصد رشد
داشته است.
«محمدتقی آبایی هزاوه» بیان می‌کند: در سایر بخش‌ها حوادث ناشی از کار با کاهش روبه‌رو بوده است. بنابراین باید به منظور کاهش حوادث کار در بخش ساختمانی سازوکارها و تدابیر لازم اتخاذ شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌افزاید: احداث واحدهای ساختمانی و افزایش ساخت و ساز در سال‌های اخیر باعث افزایش آمار مصدومان یا فوت کارگران در استان شده است. در سال گذشته با توجه به اینکه میزان ساخت و ساز و احداث واحدهای مسکونی زیاد بوده است، شاهد افزایش حوادث کارگری در این بخش بوده‌ایم. البته به منظور کاهش حوادث ناشی از کار اقدامات نظارتی نیز انجام شده که یکی از این موارد الزام پیمانکاران به دارا بودن گواهی تایید صلاحیت است. در سال گذشته بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی شدت بیشتر گرفت و این روند امسال نیز با جدیت و برنامه‌ریزی بیشتری دنبال می‌شود.

وی می‌گوید: در بازدیدی که از کارگاه‌های ساختمانی استان انجام می‌شود، واحد‌هایی که به مسائل و نکات ایمنی به ویژه ایمنی فردی بی‌توجه هستند، ابتدا اخطار دریافت می‌کنند و اگر در بازدیدهای بعدی برای رفع مشکل اقدامی نکرده باشند با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد و با دستور قضایی تعطیل خواهند شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیان می‌کند: از مهم‌ترین مواردی که در کاهش حوادث ناشی از کار اهمیت دارد، فعال شدن و تقویت طرح خودبازرسی در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی استان، تقویت حوزه آموزش و آشناسازی کارگران و کارفرمایان با حوادث کار است. در این زمینه نیز بیشترین تمرکز در حوزه کارگاه‌های ساختمانی بوده که آمار آن نسبت به سایر کارگاه‌ها بالاتر است.

آبایی هزاوه ادامه می‌دهد: بیشترین آمار مصدومیت و تلفات جانی ناشی از کار مربوط به حوادث ساختمانی است. همچنین بیشترین نوع مصدومیت در کارگران ساختمانی شکستگی نواحی مختلف بدن و بیشترین تلفات جانی و مصدومیت در این بخش نیز مربوط به سقوط از ارتفاع است. 
در بازرسی‌های انجام‌شده، چندین مورد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده‌اند که عبارتند از: حفاظت فنی و ایمنی، بررسی حقوق و مزایا و بیمه کارگران، کارهای سخت و زیان‌آور و همچنین بررسی نقشه‌های ساختمانی موضوع ماده 88.


کاهش حوادث ناشی از کار با آموزش کارگران و نظارت بر کار آنها 

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان در این باره می‌گوید: در سال‌های اخیر 85 درصد از حوادث حین کار در استان ناشی از بی‌توجهی کارگران به اقدامات و توصیه‌های ایمنی هنگام انجام کارهای خطرناک بوده است.

«عنایت‌اله انصار» بیان می‌کند: در کشور ما هرساله 20 هزار حادثه ناشی از کار رخ می‌دهد که بر اثر آن حدود 1800 نفر فوت می‌کنند. مرکزی نیز با توجه به وجود صنایع و واحدهای تولیدی فراوان از این آمار مستثنی نیست.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران با اشاره به اینکه در چند سال گذشته اقدامات نسبتاً خوبی در زمینه کاهش این حوادث انجام شده، می‌افزاید: در کشور روزانه 5 مرگ بر اثر حوادث شغلی رخ می‌دهد که این آمار جدا از بیماری‌های شغلی است. متأسفانه آمار مرگ بر اثر بیماری‌های شغلی نیز حدود 6 نفر در روز است.
انصاری اظهار می‌کند: نبود آموزش لازم برای کارگران، کمبود تجهیزات و امکانات پیشرفته و بی‌توجهی کارفرمایان و بعضاً کارگران از مهم‌ترین دلایل وقوع حوادث کارگری است که باید در این زمینه نظارت بیشتری وجود داشته باشد. عمده حوادثی که برای کارگران رخ می‌دهد سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن است.
انصاری ادامه می‌دهد: به منظور کاهش آمار حوادث و بیماری‌های شغلی باید برای ارتقای فرهنگ ایمنی فرهنگسازی شود. بر این اساس نظارت بر رفتار کارگران و آموزش آنها باعث ارتقای ایمنی و کاهش حوادث می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید