• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16744
+
-

دفن طلای کثیف؛ مشکلی که حل نشد

معاون شهردار: از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای اجرای شیوه‌های دیگر بازیافت و تفکیک زباله حمایت می‌کنیم

گزارش
دفن طلای کثیف؛ مشکلی که حل نشد




 جاوید علی اوغلو| اردبیل- خبرنگار:

نبود سیستم بازیافت زباله و کارخانه‌های مربوط به آن در استان، به مشکل جدی شهرداری‌ها برای مدیریت صحیح پسماند و زباله تبدیل شده است. اگرچه براساس قانون پنجم توسعه، استفاده از روش دفن زباله برای شهرهای پرجمعیت ممنوع شده بود، اما در تمامی شهرهای استان این شیوه همچنان به عنوان تنها راه برای مدیریت پسماند و زباله مورد استفاده قرار می‌گیرد و تازه هر از چند گاهی انتقاداتی از روش اجرای نادرست آن به گوش می‌رسد. 


مشکلات دفن پسماند

یک کارشناس محیط زیست در این باره می‌گوید: نه تنها روش‌های مدرن بازیافت زباله در شهرهای استان اجرایی نشده است، بلکه در اجرای ابتدایی‌ترین شیوه یعنی همان دفن زباله نیز نقص‌های جدی وجود دارد. 
«رضا موسوی» با تاکید بر اینکه دفن زباله آلودگی منابع زیستی هم به همراه دارد، می‌افزاید: در برخی شهرهای استان حتی مطالعات لازم برای انتخاب محل دفن زباله به درستی انجام نشده است. محل‌های انتخاب شده اغلب نامناسب هستند؛ اینکه روش دفن هم تا چه‌اندازه رعایت می‌شود نیز موضوع جداگانه‌ای است. 
وی با اشاره به اینکه در جانمایی محل دفن زباله باید دقت شود، می‌گوید: شیرابه پسماندها نباید باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی شود و محل دفن زباله‌ها باید تا حد امکان در پایین دست و دور از جریان‌های آب‌های سطحی و زیرزمینی انتخاب شود. 


مدیریت نادرست دفع پسماند

استاندار اردبیل با یادآوری اینکه برخورداری از فضای تمیز زیست محیطی در شهرها و حریم‌های اطراف آن از بدیهی‌ترین موضوعات است، می‌گوید: متاسفانه در سالیان گذشته مساله پسماند و زباله در مناطق مختلف استان به درستی مدیریت نشده است.  «اکبر بهنام‌جو» می‌افزاید: با توجه به توسعه شهرهای پرجمعیت استان از جمله اردبیل، پارس‌آباد و مشگین شهر، نحوه دفن زباله و پسماند در این شهرها قابل قبول نیست و شهرداری‌ها باید برای تفکیک و بازیافت اصولی زباله‌ها اقدامات زیربنایی انجام  دهند.  

وی همچنین با بیان اینکه بحث محیط زیست برای جامعه یک موضوع حیاتی است، تاکید می‌کند: تا زمان استقرار یک سیستم مناسب بازیافت و کارخانه‌های مربوط به آن در مناطق مختلف استان، دفن زباله در شهرها و حتی روستاها باید به صورت علمی انجام شود. 
استاندار اردبیل با اشاره به اینکه تفکیک زباله خشک و ‌تر می‌تواند آورده خوبی برای شهرداری‌ها به دنبال داشته باشد، می‌افزاید: با مکان‌یابی مناسب و دعوت از سرمایه‌گذار برای تفکیک زباله و حتی تولید برق از زباله می‌توان تهدیدات زیست محیطی را کاهش داد. 


اجرای طرح جامع مدیریت پسماند

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل با اذعان به اینکه بحث زباله و مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در شهرهای استان است، بر لزوم اجرای طرح جامع مدیریت پسماند توسط شهرداری‌های استان تاکید می‌کند و می‌گوید: اجرای طرح جامع مدیریت پسماند باید در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد. 
«مسعود امامی‌یگانه» با یادآور شدن تبعات زیست محیطی دفن نامناسب زباله می‌افزاید:  شهرداری‌های استان موظف شده‌اند آخرین فعالیت‌های خود درباره مدیریت پسماند و ساماندهی محل دفن زباله‌های شهری را گزارش کنند. 

امامی‌یگانه اظهار امیدواری می‌کند که مسئولان مربوطه نهایت پیگیری و همکاری را داشته باشند تا در ارتباط با دفع زباله‌ها اقدامات مناسبی انجام شود و مشکلات زیست محیطی ناشی از دفن غیر اصولی زباله و پسماند به حداقل برسد. 
سال‌هاست که جلسات کارگروه پسماند شهرداری‌های استان به محلی برای ابراز نگرانی مسئولان استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست و در مقابل گلایه شهرداران از کمبود امکانات برای مدیریت مناسب پسماند تبدیل شده است و ماحصل این مباحث تاکنون در عمل به ایجاد سیستمی پایدار برای تفکیک و بازیافت زباله تبدیل نشده است. 
اگرچه جمع‌آوری برخی از اقلام زباله از جمله کارتن‌ها و پلاستیک‌ها توسط دوره‌گردان در محله‌های شهرهای استان انجام می‌شود و مواد جمع‌آوری شده نیز اغلب به کارخانه‌های خارج از استان فروخته می‌شود، اما تفکیک کامل و جامع زباله عملا انجام نمی‌شود و بخش زیادی از مواد قابل بازیافت برای همیشه دفن می‌شوند. 
در نبود سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تفکیک کامل زباله‌ها و تولید ثروت از این «طلای کثیف»، حداقل‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، مکان‌یابی مناسب برای دفن زباله و تشدید نظارت‌ها بر انجام آن به شیوه صحیح است. 


حمایت از سرمایه‌گذاری کلان در بازیافت زباله

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذارانی برای احداث کارخانه زباله‌سوز و تولید برق از زباله در اردبیل اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌گوید: احداث این کارخانه‌ها به دلیل تبعاتی که بر آلودگی هوا دارد، مورد موافقت اداره کل محیط زیست قرار نگرفت. 
«شهرام لازمی‌زارع» می‌افزاید: شهرداری اردبیل از هرگونه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای اجرای شیوه‌های دیگر بازیافت و تفکیک زباله حمایت می‌کند. در گذشته نیز برخی شرکت‌های بخش خصوصی همکاری‌های محدودی در این زمینه داشته‌اند، اما هنوز شرکتی که در عمل حاضر به سرمایه‌گذاری کلان در این باره باشد، اعلام آمادگی نکرده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید