• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16739
+
-

هدایت صنایع استان به سوی برندسازی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: گیلان در صنعت نساجی، صنایع سلولزی، شیمیایی، فولاد و حوزه غذا و دارو ظرفیت‌های خوبی برای برندسازی دارد




سارا جوانمرد| رشت - خبرنگار:

تولید  و اشتغال همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و دولت بوده است و دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی و رفع مشکلات موانع تولید، برنامه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.  در این بین واحدهای تولیدی به عنوان نقش‌آفرینان حوزه سرمایه، اشتغال و رونق اقتصادی نیازمند حمایت ویژه مسئولان برای رفع موانع تولید هستند تا مسیر فعالیت صنعتی و تولیدی آنان تسهیل شود اما یکی از مسائل تولید ما برندسازی است که این اتفاق در گیلان به آن شکلی که باید، نیفتاده است.

در زمینه مواردی که ذکر شد، با «فرهاد دلق‌پوش» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در حال حاضر جایگاه وضعیت صنعت، معدن و تجارت در گیلان به لحاظ آماری در چه سطحی است؟

علی‌رغم فضایی که در تولید و اقتصاد کشور حاکم است، تا کنون در حوزه صنعت و تولید در گیلان پیشرفت خوبی داشته‌ایم. در حال حاضر با 36 شهرک و ناحیه صنعتی، 1284 هکتار فضای صنعتی و تولیدی در داخل شهرک‌ها وجود دارد. البته خارج از این محوطه هم واحدهای تولیدی متعددی داریم و در مجموع بیش از 2600 واحد تولیدی در استان وجود دارد.  
بر اساس مجوزهای تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری در واحدهای تولیدی و صنعتی برای حدود 83 هزار نفر اشتغالزایی شده است. البته ما در صنایع نساجی، سلولزی و شیمیایی، فولاد و حوزه غذا و دارو پتانسیل‌های خوبی در استان داریم که آمار دقیقی از ظرفیت‌های آنها نیز موجود است. به عنوان نمونه ما در حوزه بهداشتی دارویی 31 واحد تولیدی در استان مثل واحدهای تولیدی سبحان دارو و سبحان انکولوژی داریم که تولیدات آنها در کشور و حتی در خاورمیانه منحصر به فرد و نمونه است.

 تحقق اهداف برنامه ششم توسعه  در حوزه صنعت و معدن دارید؟

برنامه ششم توسعه یک برنامه جامع و کامل از سوی دولت است که چهارچوب حرکت مدیران را به درستی ترسیم می‌کند. 
 بنابراین ما با استراتژی تعیین شده توسط این برنامه باید خیلی هدفمند و با برنامه‌ریزی برای رسیدن به ظرفیت‌های تولید و افزایش توانمندی واحدهای تولیدی صنعتی برای رقابت در عرصه‌های داخلی و خارجی گام برداریم. به همین منظور در صدد هستیم تا با نوسازی و تجهیز و ارتقای تکنولوژی روز به ویژه در حوزه علوم دانش‌بنیان سهم بیشتری در بازار کسب کنیم.
 از این رو ما با توجه به سیاست‌های برنامه ششم توسعه برنامه‌های مدون سالانه را برای گیلان برای رسیدن به این اهداف در نظر گرفته‌ایم. در حال حاضر ما در بخش‌های مختلف تولید مثل حوزه بازار بیش از 100 هزار واحد صنفی در گیلان داریم که این واحدهای صنفی در حدود 200 هزار شغل در سراسر استان ایجاد کرده‌اند.

چرا واحدهای تولیدی، صنعتی استان که به بخش خصوصی واگذار شده بودند با مشکل مواجهند؟

واقعیت این است که ما با مشکلات متعددی در این زمینه رو‌به‌رو هستیم. چون به اعتقاد من و برخی از تحلیلگران واگذاری واحدهای تولیدی و صنعتی به بخش خصوصی در برخی از موارد به صورت اصولی صورت نگرفته و مشکلاتی را به وجود آورده است که نمونه آن تعطیلی و نیمه‌تعطیلی بسیاری از واحدهای خصوصی و دیگر واحدهاست. با این وجود ما به فعالیت بخش خصوصی اعتقاد داریم و باید با ابزارهای تشویقی که قانون و دولت از آن حمایت کرده بستر سرمایه‌گذاری را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کنیم.

شما دبیر کارگروه رفع موانع تولید استان هم هستید. برایند فعالیت این کارگروه در گیلان چه بوده است؟ 

طبق مصوبه دولت در 3 سال گذشته کارگروه رونق و رفع موانع تولید در همه استان‌ها تشکیل شده است.
 البته این کارگروه در سطح ملی هم فعالیت دارد. هر سال بر اساس این برنامه که از عمر آن 3 سال می‌گذرد همه مشکلاتی که واحدهای تولیدی به عناوین مختلف با آن مواجه هستند مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.  در گیلان نیز این کارگروه به ریاست استاندار و با حضور مسئولان و مدیران مرتبط با این حوزه با هدف رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شود. ما در این کارگروه پرونده‌های متعددی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. به عنوان نمونه از سال گذشته تاکنون 272‌2 پرونده از تسهیلات رونق تولید و رفع موانع تولید برخوردار شده و در حدود 816 میلیارد و 377 میلیون تومان به این واحدها در قالب سرمایه در گردش و نوسازی پرداخت شده است. 

یکی از مشکلات گیلان نبود برندسازی برای محصولات تولیدی کشاورزی و صنعتی است. در این زمینه بهتر است چه کاری انجام شود؟

برندها موجب رونق تولید می‌شوند. بهتر است برای زیتون و برنج گیلان برندی ملی داشته باشیم. گیلان از ظرفیت‌‌های زیادی برای معرفی برندهای کشور در سطح بین‌المللی برخوردار است. در گیلان ۲۵ نشان و برند معتبر داریم که می‌توانند در سطح بین‌المللی امتیازات مختلفی را برای استان کسب کنند. گیلان خاستگاه ابریشم است و با داشتن برندهای معتبر در حوزه ابریشم می‌توانیم حضور بیشتری در کشور داشته باشیم. در کل  ما در فکر هدایت صنایع استان به سوی برندسازی هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :