• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16709
+
-

فصل جدید تحریم‌های سیاسی

تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا محدود به حزب‌الله لبنان نبوده و شبکه مالی جنبش‌انصارالله‌یمن و گروه‌های حماس و جهاداسلامی در غزه را نیز هدف گرفته است

جهان نما
فصل جدید تحریم‌های سیاسی

سیاوش فلاح‌پور|خبرنگار:

به فاصله کوتاهی بعد از خروج آمریکا از توفق هسته‌ای، موج تازه و کم‌سابقه‌ای از تحریم‌ها علیه حزب‌الله لبنان آغاز شده است. بر‌این اساس، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که چند تن از چهره‌های عالی‌رتبه حزب‌الله را به همراه نهادها و شرکت‌های متعددی که در مسیر حمایت مالی ایران با این حزب همکاری داشته‌اند، تحریم کرده است. در میان چهره‌های تحریم شده‌ای که نامشان در پایگاه اینترنتی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده، نام سیدحسن نصرالله (دبیرکل حزب)، شیخ نعیم قاسم (معاون دبیرکل)، ابراهیم امین السید (رئیس شورای سیاسی)، شیخ محمد یزبک (رئیس شورای شرعی) و حسین الخلیل (مشاور نصرالله در امور سیاسی) به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک مرکزی ایران و بانک بلاد اسلامی عراق را نیز به اتهام آنچه تأمین خط مالی تهران-بیروت خوانده شده، برای حمایت از حزب‌الله مورد تحریم قرار داده است. یک مسئول این وزارتخانه روز جمعه در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز عربی گفت: در زمینه تحریم بانک بلاد اسلامی، همانگی‌های لازم با دولتمردان عراق و تمام کشورهایی که با این بانک در ارتباط بوده‌اند صورت گرفته است.

روزنامه العرب لندن در گزارش خود با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب‌الله نوشته است: اعمال این تحریم‌ها موجی از آشفتگی را در فضای اقتصادی لبنان به همراه خواهد داشت چراکه اکنون هر بانک لبنانی درصورت تحویل منابع مالی، حتی به‌صورت محلی به چهره‌ها و نهادهای مرتبط با حزب‌الله قانونا از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت پیگرد قرار می‌گیرد.

براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که به‌نظر می‌رسد این روزها بیش از هر نهاد آمریکایی دیگری مسئولیت مقابله با ایران و متحدانش را در منطقه بر عهده دارد، تمام تحریم‌های اخیر در قالب نقشه‌راهی اتخاذ شده که «شبکه تأمین مالی تروریسم در خاورمیانه» را هدف گرفته است. به ادعای این وزارتخانه، تحریم‌های اخیر هیچ ارتباطی با روند تشکیل کابینه در لبنان ندارد. این در حالی است که حزب‌الله لبنان نتایج بسیار خوبی در انتخابات پارلمانی اخیر کشور به‌دست آورده و به‌نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا برخلاف ادعای وزارت خزانه‌داری، روند تشکیل کابینه را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

حزب‌الله لبنان برای اولین‌بار در سال 1995از سوی آمریکا به اتهام «اخلال در روند صلح» مورد تحریم قرار گرفت؛ تحریم‌هایی که در آن زمان از سوی رسانه‌ها، به‌عنوان پاسخی از طرف واشنگتن به حملات حزب‌الله علیه پایگاه‌های آمریکا در لبنان ارزیابی شد.

 دومین موج از تحریم‌ها علیه حزب‌الله در سال 2012و بعد از ورود این حزب به درگیری‌های داخل سوریه وضع شد و حالا، نوبت به سومین موج از تحریم‌ها رسیده است؛ تحریم‌هایی که به لحاظ گستردگی و تأثیرگذاری، از موارد مشابه پیشین قوی‌تر به‌نظر می‌رسند.

تمام اینها در حالی است که 6کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین) نیز همگام با آمریکا، تحریم‌های مشابهی را علیه مقامات ارشد، نهادها و شرکت‌های مرتبط با حزب‌الله وضع کرده‌اند.

اگرچه به‌نظر نمی‎رسد کشورهای عرب خلیج‌فارس نقش ویژه‌ای در معادلات مالی حزب‌الله لبنان داشته باشند، اما به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این کشورها در حال کمک به واشنگتن برای ردیابی و انسداد شبکه‌های حمایت مالی از انصارلله یمن هستند. یک مقام مسئول در این وزارتخانه به اسکای‌نیوز عربی گفته است: برای دسترسی به حساب‌های مالی چهره‌های تحریم شده جنبش انصارالله در بانک مرکزی یمن در عدن مشغول همکاری با دوستان خود در خلیج‌فارس هستیم.

جریان انسداد شبکه مالی انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان به‌طور موازی با ردیابی شبکه‌های مالی حماس و جهاد اسلامی در غزه از سوی واشنگتن پیگیری می‌شود. وزیر خزانه‌داری آمریکا در این زمینه نیز با حمله به ایران گفته است: حمایت‌های مالی تهران از حماس و جهاد اسلامی، نه‌تنها اسرائیل بلکه مصر را نیز در صحرای سینا با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است.

روزنامه الشرق‌الاوسط عربستان با انتشار جزئیات تحریم‌های جدید مدعی شده تمام این اقدامات، بخشی از طرح فشار به ایران برای مهار نفوذ منطقه‌‎ای این کشور و بازگرداندن تهران به مذاکره برای اصلاح توافق هسته‌ای است.

این خبر را به اشتراک بگذارید