• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 1 مرداد 1401
کد مطلب : 166632
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YEkvW
+
-

حیف!

ملی‌پوشان والیبال ایران هرچند با شکست مقابل لهستان شانس حضور در نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها را از دست دادند اما با بازی درخشان به همه انتقاداتی که در شروع لیگ علیه‌شان بود، پاسخ گفتند

حیف!

صحنه پایانی غم‌انگیز است. پارادوکس عجیب بین شادی و ناراحتی، خنده و گریه، باخت و پیروزی. تلخ‌ترین جای ورزش همین نقطه است؛ جایی که پایان بازی برای ما با شکست همراه باشد. دیدن پسران والیبال ایران کف سالن بولونیای ایتالیا که بعد از شکست مقابل لهستان نای بلندشدن ندارند، به اندازه کافی دلگیر است اما جایی که اسفندیار زیر فشار خشم و ناراحتی، اشک می‌ریزد و از حال می‌رود، بدترین صحنه است. انگار همه‌چیز برای او در همان ست پنجم بازی متوقف شده؛ همان جایی که دیگر کاری از دست کسی برنمی‌آمد. برای اسفندیار که از جان مایه گذاشته، شکست، آن هم در اوج امیدواری غریبه‌ترین واژه می‌شود. برای او و دیگر بازیکنان تیم ملی که آغاز خوبی در لیگ ملت‌های والیبال نداشتند، تصور رسیدن به جمع 8تیم دوردست‌ترین رؤیا بود. اما آنها در میان همه هجمه‌هایی که علیه‌شان به راه افتاد، سر بلند کردند، آرام‌آرام پیش رفتند، پخته شدند و به جایی رسیدند که حتی بعد از شکست هم قابل ستایش بودند.حیف شد؛ این جمله‌ را پنجشنبه‌شب خیلی‌ها بعد از بازی ایران-لهستان در یک‌چهارم نهایی لیگ ملت‌ها‌ به زبان آوردند. ایران هفته سوم در بازی 5سته لهستان را در زمین خودش شکست داده بود و همه منتظر انتقام بودند. بازی پایاپای پیش رفت اما کم‌کم اشتباهات ایران زیاد شد و لهستان ست را 25-21 برد. این اتفاق در ست دوم برعکس شد و ایران با استفاده از اشتباهات حریف 26-24 به پیروزی رسید. ست سوم، بازیکنان ایران پراشتباه‌تر ظاهر شدند و حتی بهروز عطایی، سرمربی تیم بعد از اینکه مطمئن شد بازیکنانش نمی‌توانند امتیازات ازدست‌رفته را جبران کنند‌، به بازیکنان اصلی استراحت داد. ست 25-18 به‌نام لهستان ثبت شد. هواداران ایران اگر خیلی پرتوقع بودند، می‌توانستند فقط منتظر پیروزی ایران در ست چهارم باشند اما بازیکنان بازی را در دست گرفتند و در ناباوری ست را 25-16 به پایان بردند. در این ست گربیچ، سرمربی لهستان چند بازیکن اصلی را روی نیمکت گذاشت. با استراحت آنها و اصرار عطایی به ادامه بازی با ترکیب اصلی، ست پنجم سختی برای ایران پیش‌بینی می‌شد. همین اتفاق هم افتاد. درحالی‌که بازیکنان لهستان بازی‌های درخشانی به نمایش گذاشتند در زمین ایران همه آچمز شدند؛ حتی عطایی. شاید اگر او تایم استراحت می‌گرفت یا تعویض می‌کرد، نتیجه چیزی غیر از 15-7 می‌شد.

   7تکراری 
ایران با این شکست نتوانست به مرحله نیمه‌نهایی لیگ صعود کند و بعد از 13بازی با 7پیروزی و 6باخت در رده هفتم قرار گرفت. این دومین باری است که ایران این رده را در لیگ جهانی تجربه می‌کند. سال2015 در برزیل هم ایران هفتم شده بود. تیم ملی 2تجربه بهتر هم در لیگ ملت‌ها دارد؛ سال2019 پنجم شدیم و سال2014 چهارم. امروز در مرحله نیمه‌نهایی لهستان برای فینالیست‌شدن با آمریکا بازی می‌کند و ایتالیا با فرانسه. بعد از پایان مرحله یک‌چهارم نهایی جایگاه ایران در رنکینگ جهانی هم تغییر کرد و  تیم ایران جایگاهش را از ژاپن پس گرفت. ژاپن که در هفته اول ایران را شکست داده بود، بعد از باختی که مقابل فرانسه داشت، مثل ایران به نیمه‌نهایی نرسید و رده‌بندی نهایی 2رده بالاتر از ایران و در جایگاه پنجم قرار گرفت اما در رنکینگ جهانی ایران هشتم است و ژاپن نهم. 

   پخش سخت 
تیم ملی پنجشنبه‌شب در سالن تنها نبود؛ هم ایرانی‌ها و هم غیرایرانی‌ها از بازیکنان حمایت کردند. هرچند شکست تیم کام آنها را تلخ کرد ولی از بازی لذت بردند. در مقابل تماشاگرانی که از شبکه3 بیننده بازی بودند، بعضی از صحنه‌ها را از دست دادند. شرایط سالن، سبب شد صحنه‌های والیبالی بیش از حد تکرار شود. این تنها مشکل پخش نبود. مسئولان برگزاری بعد از امتیازی که هر تیم می‌‌گرفت، ترانه‌ای از آن تیم را پخش می‌کردند. پخش بعضی از ترانه‌های غیرمجاز، مسئولان سیما را مجبور کرد صدای پخش زنده را قطع کنند.

   غمگین ولی امیدوار 
بعد از بازی بازیکنان و مربیان تیم ملی از ناراحتی‌شان گفتند ولی وعده روزهای خوب را هم دادند.
    بهروز عطایی: خوشحالم که چنین بازیکنانی دارم. امیدوارم در مسابقات پیش رو بتوانیم کیفیت بهتری به نمایش بگذاریم. نتیجه، عملکرد و روند تیم ایران به‌گونه‌ای بود که مردم احساس خوبی نسبت به این تیم داشتند. اینکه ما مرحله به‌ مرحله بهتر شدیم و بازی به بازی کیفیت تیمی ایران تغییر کرد، برای من موضوع پراهمیتی است. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. می‌توانیم مقابل تیم‌های خوب دنیا فوق‌العاده ظاهر شویم.
    میلاد عبادی‌پور : ما از قبل می‌دانستیم که بازی خیلی سختی در پیش داریم. با توجه به اینکه در لهستان آنها را شکست داده بودیم، برای انتقام آمده‌ بودند. دم بازیکنان ما هم گرم، کم‌کاری نکردند. ولی بازی برد و باخت دارد.
    امیرحسین اسفندیار: دیدار پرافت و خیزی بود. بازیکنان تلاش خود را کردند اما با این نتیجه شرمنده مردم شدیم و عذرخواهی می‌کنیم که نتوانستیم مردم ایران را خوشحال
 کنیم.
    محمدطاهر وادی: خیلی حیف شد که نتوانستیم برنده باشیم و به نیمه‌نهایی برسیم. یک ماه فرصت داریم که اشتباهات خودمان و کم و کاستی‌ها را جبران کنیم. ان‌شاءالله که بتوانیم در مسابقات قهرمانی جهان با قدرت بیشتری ظاهر شویم.
    امین اسماعیل‌نژاد: دم همه مردم گرم. ما را ببخشید که نتوانستیم در بازی با لهستان پیروز شویم. از جان و دل مایه گذاشتیم و تمام تلاشمان را کردیم. حتی آخر مسابقه فشارمان افتاد ولی گاهی نمی‌شود. مسابقه حساسی بود و جاهایی که می‌توانستیم ورق بازی را به نفع خود برگردانیم، نشد. امیدوارم از این به بعد بتوانیم جواب محبت مردم را بدهیم. دست تک‌تک آنها را می‌بوسم.

درخشش امین
امین اسماعیل‌نژاد که در بیشتر بازی‌ها امتیازآورترین بازیکن ایران بود، در شب شکست تیم به لهستان هم بیشتر از همه امتیاز گرفت؛ حتی بیشتر از بازیکنان حریف. درحالی‌که امین 22امتیاز داشت، در تیم لهستان کمیل سمنیوک 17امتیاز گرفت. امین با درخششی که در لیگ داشت، بعد از مرحله یک‌چهارم نهایی در لیست بهترین‌ها، دومین بازیکن برتر شد. در این لیست عبدالعزیز نیمیر هلندی با 247امتیاز در صدر است. او 207امتیاز از حمله، 10امتیاز از دفاع و 30امتیاز از سرویس دارد. اسماعیل‌نژاد با 215امتیاز نفر دوم است. او 190امتیاز از حمله، 12امتیاز از دفاع و 13امتیاز از سرویس به‌دست آورده است. در این جدول میلاد عبادی‌پور با 146امتیاز در رده14 و امیرحسین اسفندیار با 131امتیاز نفر هفدهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید