• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166490
+
-

رویکرد آمریکا به احیای برجام؛ زیاده‎خواهی با چاشنی تهدید

سخنگوی وزارت امورخارجه: زمینه برای توافق فراهم است و آمریکا نیاز به تصمیم سیاسی دارد

گام‎های بلند دستگاه دیپلماسی در ائتلاف‎سازی منطقه‎ای و گسترش همکاری‎های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه در شرایطی است که رایزنی‎های برجامی نیز با هدف لغو تحریم‎ها علیه ایران همچنان ادامه دارد؛ رویکردی که به نتیجه رسیدن آن، بیش‎از هرچیز نیازمند واقع‎بینی طرف‎های غربی و به‎ویژه آمریکاست، اما واشنگتن از یک‎سو برای احیای برجام ابراز علاقه‎ می‎کند اما از سوی دیگر رویکرد «تهدید تهران» را کنار نمی‎گذارد.
به‎گزارش همشهری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در گفت‎وگوی تلفنی اخیر خود با جوزپ بورل، مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر تصریح کرد که کاخ سفید باید «زیاده‎خواهی‌ها» و «تردیدها» را در قبال رفع‎تحریم‎های جمهوری‎اسلامی کنار بگذارد و با واقع‎بینی در مسیر دستیابی به راه‎حل و حصول توافق گام بردارد.
موضع‎گیری‎های اخیر مقام‎های کاخ‎سفید، به‎ویژه پس‎از حضور رئیس‎جمهور روسیه در تهران، نشان می‎دهد واشنگتن از تقویت روابط راهبردی جمهوری‎اسلامی و روسیه عصبانی است و می‎کوشد بی‎ارادگی خود برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را با فرافکنی و فضاسازی بپوشاند. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت‎ملی کاخ سفید تهدید کرد که اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازنگردد، واشنگتن به اعمال فشارها بر تهران ادامه خواهد داد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری اخیر خود با تکرار ادعاهای گذشته درباره جمهوری‎اسلامی گفت که «اگر ایران به‎وضوح نشان دهد قصدی برای انجام دادن این کار ندارد و توافقی که روی میز است با پیشرفت‌های مداوم ایران در برنامه هسته‌ای‌اش نادیده گرفته شود، ما مسیر دیگری در پیش خواهیم گرفت.»

ارزیابی «مثبت» از مذاکرات دوحه
فضاسازی‎های اخیر مقام‎های کاخ‎سفید در شرایطی است که سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری دیروز خود تأکید کرد برخلاف ادعای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه مذاکرات دوحه نافرجام بوده‎است، گفت‎وگوهای اخیر «مثبت» بوده و راه را برای ادامه مذاکرات و توافق هسته‌ای باز گذاشته است و جوزپ بورل، مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا پیگیر آماده‌سازی ادامه مذاکرات در دوره بعدی است. ناصر کنعانی با بیان اینکه ایران با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند و گفت‌وگوی وزیر امورخارجه کشورمان با بورل نیز در همین راستا بوده‎است، تصریح کرد که «زمینه برای توافق فراهم است و معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد و آمریکا نیاز به تصمیم سیاسی دارد؛ آنها باید تصمیم خود را اتخاذ کنند». وی به این نکته هم اشاره کرد که واشنگتن باید به مذاکرات از دریچه منافع ملی آمریکا نگاه کند، نه از دریچه منافع رژیم غاصب صهیونیستی و جمهوری‎اسلامی همواره خواستار تضمین جدی از سوی آمریکاست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره چگونگی ادامه مذاکرات عنوان کرد: مذاکرات با طرف آمریکایی از طریق واسطه اتحادیه اروپا انجام می‌شود و ایران هیچ گفت‌وگوی مستقیمی با دولت آمریکا نداشته و ندارد و این موضوع با نقش‎آفرینی اتحادیه اروپا انجام می‌شود؛ چارچوب مذاکرات همواره بر مبنای توافق برجام است.

 تهران؛ پایتخت دیپلماسی برای صلح

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به روزهای پرکار دستگاه دیپلماسی گفت که اکنون تهران به پایتخت «دیپلماسی»، «اتحاد برای صلح» و «ائتلاف علیه یک‎جانبه‌گرایی و نظامی‌گری» تبدیل و صلح و امنیت به افق تهران بر پایه همگرایی و تفاهم درون منطقه‌ای تنظیم شده‎است. مهم‌ترین مباحث مطرح شده در نشست خبری کنعانی را در ادامه می‎خوانید:
*امیدواریم اجرای سند همکاری بلندمدت، زمینه‎ساز ارتقای مناسبات ایران و ترکیه شود. در این سند، چشم‎انداز همکاری 2کشور در حوزه انرژی، آب‎وهوا، حمل‎ونقل، مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان‎یافته فرامرزی و... وجود دارد.
*مذاکرات ایران و عربستان مثبت و روبه‎جلو بوده‎است. ارزیابی ما این است که این مذاکرات به اندازه‌ای دلگرم‌کننده بوده و درحال حاضر می‎توانیم دور بعدی نشست دوجانبه را در بغداد و در سطح مناسبی داشته باشیم و با استفاده از دستاوردهای گذشته، گام جدی و ملموس به سمت جلو برداریم.
*ابراز تمایل مقام‎های عالی‎رتبه امارات برای اعزام سفیر به ایران را به فال‎نیک می‌گیریم و این موضوع را نشان‎دهنده شکل‌گیری فضای مثبت در منطقه تلقی می‌کنیم.
*بازداشت دیپلمات ایرانی یک فرایند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بوده است و خواست ما از دولت بلژیک این است که دیپلمات ایرانی را آزاد و از وی اعاده حیثیت کند.
*حکم دادگاه حمید نوری، نقض حاکمیت ایران است و جمهوری اسلامی این دادگاه را نمایشی می‌داند. تشکیل چنین دادگاهی نادرست و غلط و همچنین در جهت تطهیر یک سازمان تروریستی بود که دستش به خون هزاران شهروند ایرانی آلوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید