• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 22 دی 1402
کد مطلب : 215369
+
-

ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا

یادداشت
ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا

حسن هانی‌زاده؛ کارشناس مسائل خاورمیانه

توقیف نفتکش آمریکایی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در حالی رخ داد که در چارچوب حق قانونی جمهوری اسلامی ایران و در دفاع از منافع ملی قابل تجزیه و تحلیل است، چراکه پیش‌تر همین نفتکش، اقدام به سرقت نفت ایران کرده بود.

1 آمریکا در دوره‌های زمانی مختلف راهزنی‌های متعددی انجام داده است، به‌گونه‌ای که کشتی‌های ایران را بارها توقیف و حتی نفتکش‌هایش را مصادره کرده است درحالی‌که این رفتار نوعی راهزنی دریایی و نقض قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌آید. در مقابل این نوع حرکت‌ها، جمهوری اسلامی ایران بارها به نهادهای بین‌المللی شکایت کرده اما سازمان ملل نتوانسته در مقابل اقدامات آمریکا واکنش مناسبی داشته باشد بنابراین توقیف نفتکش آمریکایی که با پرچم کشوری دیگر وارد آب‌های تحت پوشش ایران شده بود، حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است و به‌گونه‌ای ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا تلقی می‌شود.

2 این نکته را نباید فراموش کرد که این رویداد، نخستین و آخرین نمایش اقتدار نیروی دریایی ایران نیست. این نیرو بارها با حضور در اقیانوس‌ها و دریاها اقتدار خود را نشان داده و اکنون به‌عنوان یک قدرت بلامنازع منطقه‌ای به‌شمار می‌آید. در واقع نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر توانسته در 3 اقیانوس حضور یابد و برتری خود را به اثبات برساند. این امتیاز در نتیجه فناوری بالا و توانایی نیروی دریایی رخ داده است. به‌ویژه آنکه در کشور ما ارتش و سپاه به‌عنوان 2بازوی قدرتمند دریایی در آب‌ها حضور دارند و حتی توانسته‌اند در فراسوی قاره‌ها و دریاها از منافع کشورمان دفاع کنند. نتیجه همه این موارد تبدیل ایران به نخستین قدرت دریایی است تا جایی که قادر است در برابر راهزنی‌های دریایی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستادگی کند و مهم‌تر اینکه این قدرت عامل بازدارندگی و مانعی بزرگ برای زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب خواهد بود.

3 همچنین این توقیف، نشان از هماهنگی و تسلط ایران و حتی یمن بر دریاها را دارد. چون تسلط و سیطره محورمقاومت بر ۲تنگه راهبردی دنیا یعنی هرمز و باب‌المندب باعث شده تا نیروهای دریایی برتری خود را اثبات کنند به‌ویژه آنکه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که انصارالله و ارتش یمن از نگاه انسانی و اسلامی به کمک مردم غزه رفته‌اند. آنها با کمک امکانات بومی مانع تردد کشتی‌های حامل اسلحه از سوی آمریکا به سمت رژیم صهیونیستی شده‌اند. این توقیف‌ها و آسیب‌زدن‌ها تا حدودی مانع قدرت‌گیری رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین شده است بنابراین اقدام انصارالله هم بازدارنده بوده و باعث تضعیف رژیم صهیونیستی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید