• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 5 آبان 1400
کد مطلب : 143947
+
-

مقابله با زیاده خواهی آمریکا در بروکسل

یادداشت
مقابله با زیاده خواهی آمریکا در بروکسل

عباس مقتدایی- نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی

امروز معاون وزیر خارجه برای مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا راهی بروکسل می‌شود. همانطور که پیش‌تر نیز اعلام شده، تصمیم جمهوری اسلامی ایران تداوم مذاکرات با این مختصات است که منتج به نتیجه‌ای شود که منافع ملت ایران در آن لحاظ شده باشد. در مذاکرات قبلی که با عنوان مذاکرات وین برای احیای برجام برگزار شد، منافع ملت ایران به‌صورت کامل تامین نشد، اما دولت سیزدهم با این رویکرد پیش می‌رود که در مذاکرات بی‌حاصل و بی‌نتیجه، وقت و فرصت‌سوزی نمی‌کند. بنابراین به صراحت اعلام شده که ما آماده‌ایم تعهدات خود را مشروط بر اینکه نقض پیمان‌ها و عدم‌ پایبندی به تعهدات از سوی کشورهای غربی خاتمه پیدا کند از سر بگیریم. اکنون اروپا نیز بیش از هر زمان دیگری، متوجه شده که نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را بازی دهد. درحالی‌که آنها در مقاطعی وارد روند بازی‌دادن و پیگیری پروژه بازی سیاسی شدند. اما جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که اگر طرف غربی به‌دنبال اعتمادسازی است، باید آنچه را که پیش‌تر بر عهده گرفته بود و به آن پایبند نبود، محقق سازد.
در چنین شرایطی مذاکرات علی باقری کنی به‌عنوان مسئول ارشد وزارت خارجه در بروکسل نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران با دیگر طرف‌ها به‌دنبال مذاکرات سازنده است. ما مذاکرات غیرسازنده را نخواهیم پذیرفت و آمریکایی‌ها باید بدانند که به کشورمان در ابعاد معنوی و مادی یک مذاکرات بدهکار هستند. آنها باید دیوار بی‌اعتمادی شکل‌گرفته را با عمل به تعهدات خود و خارج کردن اموال ایران از بلوکه بردارند تا ایران بتواند به دارایی‌های خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر باید همه طرف‌های برجام، به‌دنبال عمل به ‌عهد خود و نه بهره‌برداری سیاسی و زودگذر باشند. جمهوری اسلامی ایران تکلیف را مشخص کرده و تصمیم خود را گرفته و امروز طرف غربی‌ باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد به بازی‌های قبلی ادامه دهد یا وارد روند همکاری‌های سازنده شود.
اما موضوع دیگر زیاده‌خواهی و مانع‌تراشی آمریکایی‌ها در مذاکرات احیای برجام است. آنها در وین بحث همکاری‌های منطقه‌ای و موشکی را هم مطرح کردند و این در حالی است که کشورمان در عرصه برجام هیچ موضوع فراتر از توافقات برجامی را پیگیری نمی‌کند.
 ما هیچ حقی برای سایر کشورها جهت تعیین تکلیف در امور داخلی ایران قائل نیستیم. بنابراین مذاکرات برجامی صرفا در چارچوب موضوعات انرژی هسته‌ای و مباحث مرتبط با آن چیزی است که پیش‌تر درخصوص آن مذاکره شده است. نکته قابل تامل اینجاست که آمریکایی‌ها عادت به زیاده‌خواهی دارند. درحالی‌که ایران نیز در طول زمان ثابت کرده که از یک‌سو به‌دنبال روابط سازنده با کشورهایی است که درپی حقه‌بازی نیستند و از سوی دیگر پایبندی خود را به منافع ملت به اثبات رسانده و همواره بر این نکته تأکید کرده که ما حاضر نیستیم به کسی باج بدهیم. آنها باید بدانند که ایران یک کشور ویژه و قدرت نوظهور است و رفتار خود را در این چارچوب تنظیم کنند. آنها اگر خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند، باید رفتار خود را تغییر داده و از مانع‌تراشی و زیاده‌خواهی در این مسیر خودداری کنند. پس از اینکه حرف و عمل دولت جدید آمریکا درباره عمل به تعهدات و لغو همه تحریم‌ها یکی شد و آنها دست از مانع‌تراشی در مذاکرات برداشتند، شرایط برای ادامه مذاکرات نتیجه‌محور فراهم می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید