• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166461
+
-

تجاری‌سازی میوه‌های‌گرمسیری در سیستان‌وبلوچستان

طرح توسعه باغ‌های خرما و میوه‌های گرمسیری استان با ارقام تجاری با حمایت وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود

گزارش
تجاری‌سازی میوه‌های‌گرمسیری در سیستان‌وبلوچستان

سیده زهرا عباسی-خبرنگار


سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی این هفته به سیستان و بلوچستان سفر کرد. این سفر در کنار بازدید از طرح‌های توسعه نخیلات، توسعه واحدهای مرغداری و قرنطینه نباتی مرزی در زاهدان و میرجاوه و عملیات اجرایی ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن سازمان جهادکشاورزی دو خبر مهم برای کشاورزی استان داشت؛ حمایت ویژه وزارتخانه از توسعه نخلستان و باغ‌های میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان و پایلوت شدن استان در طرح‌های کشاورزی 2موضوعی بود که وزیر جهادکشاورزی درباره آنها صحبت کرد.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه این استان به‌عنوان پایلوت طرح‌های کشاورزی کشور درنظر گرفته شده است، اعلام کرد که توسعه نخلستان‌ها در اولویت طرح‌های پایلوت خواهد بود.
سیدجواد ساداتی‌نژاد همچنین تأکید کرد که وزارتخانه به‌منظور توسعه نخلستان‌ها و باغ‌های میوه‌های گرمسیری آماده حمایت از فعالان اقتصادی است. توسعه پرورش شتر و راه‌اندازی بدون محدودیت واحدهای تولیدی تولید مرغ و تخم‌مرغ بخش دیگری از وعده‌هایی بود که وزیر جهادکشاورزی در سفر خود به سیستان و بلوچستان داد.

توسعه نخلستان‌ها تا 3هزار هکتار
از ۶۲هزار و ۹۱۴هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان ۴۹هزار و ۷۱۸هکتار بارور است و سالانه بیش ‌از 230هزار تن انواع خرما در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان علاوه‌بر استان‌های دیگر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود. بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران قرار دارد، اما طرح توسعه نخلستان‌های استان قرار است در 3شهرستان میرجاوه، خاش و گلشن اجرا شود. مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در قالب این طرح از ابتدای دی سال گذشته تاکنون ۵۴هزار پاجوش خرمای رقم تجاری مجول از خارج کشور وارد استان شده است به همشهری می‌گوید: این پاجوش‌ها برای طی دوران قرنطینه در گلخانه هستند و بعد از طی این دوران امیدواریم در سال‌جاری بیش از یک هزار هکتار نخلستان جدید در شهرستان‌های میرجاوه، خاش و گلشن ایجاد کنیم. اردشیر شهرکی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بیش از 230هزار تن تولید خرما و رتبه اول در کشور را دارد، می‌افزاید: سیستان و بلوچستان در تولید خرما جایگاه خوبی دارد و بهره‌برداران بسیاری در این حوزه فعال هستند، اما یکی از چالش‌های این استان تبدیل ارقام نخلستان‌ها به نوع تجاری است. به‌گفته وی، تبدیل ارقام به تجاری و توسعه باغ‌ها‌ آغاز شده و قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه به 3هزار هکتار برسد. شهرکی توضیح می‌دهد که وزارت جهادکشاورزی در بخش فنی، اختصاص اراضی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تامین منابع آبی و همچنین ارائه تسهیلات به متقاضیان به توسعه نخلستان‌ها کمک می‌کند.

خودکفایی در تولید میوه‌های گرمسیری
سیستان و بلوچستان علاوه بر جایگاه ویژه در تولید خرما به‌دلیل نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و منحصر به فرد ازجمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد. هم‌اکنون در ۸هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری تولید می‌شود که قرار است با حمایت وزارتخانه در بخشی از این تولیدات به‌خودکفایی برسیم.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه استان در تولید میوه‌های گرمسیری نیز رتبه اول را در کشور دارد، توضیح می‌دهد: با توجه به منحصر به فرد بودن اقلیم استان این ظرفیت وجود دارد که تولید میوه‌های گرمسیری را افزایش دهیم تا یکی از چالش‌های مهم کشور یعنی خروج ارز برای واردات میوه‌های گرمسیری رفع شود. شهرکی با اشاره به واردات موز در سال به‌صورت میانگین تا 500میلیون دلار اظهار می‌کند: سیستان‌وبلوچستان هم‌اکنون 5هزار هکتار باغ موز دارد، اما در طرح‌های توسعه‌ای قرار است این میزان به 12هزار هکتار برسد و کشور از این نظر خودکفا شود. به‌گفته او، وزارت جهادکشاورزی مانند بخش نخیلات در این حوزه نیز به کمک آمده است تا طرح‌های توسعه‌ای تا چند سال آینده رقم بخورد.

سیستان و بلوچستان، پایلوت طرح‌های کشاورزی
یکی از اخباری که وزیر جهادکشاورزی در سفر خود به سیستان و بلوچستان داد، پایلوت شدن این استان در طرح‌های کشاورزی بود. مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان مهم‌ترین دلیل این اتفاق را ظرفیت‌های استان به‌ویژه در 2حوزه تولید خرما و میوه‌های گرمسیری می‌داند و اظهار می‌کند: سیاست وزارتخانه افزایش عملکرد و تجاری کردن تولیدات باغی است و ظرفیت این موارد در استان وجود دارد. به‌گفته شهرکی، یکی از طرح‌های پایلوت استان که هم‌اکنون آغاز شده طرح توسعه نخیلات است تا تولید، بهره‌وری، درآمد و اشتغال‌زایی افزایش یابد.

                                                                                                         ***
آمارهای رسمی نشان می‌دهد سیستان و بلوچستان سالانه ۵میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی و دامی و شیلاتی و جنگل و مرتع تولید می‌کند، اما شرایط خاص آب‌وهوایی موجب شده در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص باشد و همین ظرفیت می‌تواند مسیر توسعه استان را از کشاورزی هموار کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید