• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166325
+
-

آیا امسال سینمای ایران اسکار را تحریم می‌کند؟

سینما
آیا امسال سینمای ایران اسکار را تحریم می‌کند؟

معرفی نماینده سینمای ایران برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی به اسکار2023 می‌تواند به درام پرکشمکشی بدل شود و حواشی و جار و جنجال زیادی راه بیندازد. کمیته‌های اسکار کشورها باید نماینده خود را تا 11مهر انتخاب و به اسکار معرفی کنند. از آنجا که ممکن است فیلم موهن «عنکبوت مقدس» به‌عنوان نماینده سینمای سوئد در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی معرفی شود، احتمال دارد که سینمای ایران از معرفی نماینده به این رویداد سینمایی خودداری کند. پیش‌تر و در سال1391 نیز سینمای ایران در واکنش به پخش فیلمی موهن درباره پیامبر اکرم(ص) این رویداد سینمایی را تحریم کرد.
در سال1391، فیلم «یه حبه قند» ساخته رضا میرکریمی به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به هشتادوپنجمین مراسم اسکار انتخاب شد، اما شمقدری به دست‌اندرکاران این فیلم پیشنهاد تحریم اسکار را داد. شمقدری به اعضای هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار2013 و دست‌اندرکاران فیلم «یه حبه قند» در پی معرفی این فیلم تبریک گفت، اما خواستار تحریم اسکار شد. در متن پیام شمقدری آمده بود: «ضمن سپاس از تلاش برای برگزاری و جلسات کارشناسی هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار سال2013 و عرض تبریک به فیلمساز موفق سینمای ایران آقای سیدرضا میرکریمی که فیلم سینمایی «یه حبه قند» توانست نظر این هیأت کارشناسی سینمایی را برای حضور در اسکار2013 جلب کند، پیشنهاد می‌کنم تا زمانی که دست‌اندرکاران آکادمی اسکار نسبت به سازندگان فیلم موهن به ساحت قدسی و ملکوتی پیامبر عظیم‌الشأن و پیامبر آخرالزمان حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، واکشنی در خور ‌شأن نشان نداده‌اند به‌عنوان همدلی و همراهی با قلوب مجروح و زخم‌دیده یک‌ونیم میلیارد مسلمان جهان و بلکه 7ونیم میلیارد آزادگان جهان از مشارکت سینمای ایران در این رویداد سینمایی امتناع شود. بدیهی است تحریم اسکار2013 تا زمانی است که این آکادمی نسبت به این فیلم موهن واکنش مناسبی انجام دهد و خود را از سازندگان آن مبرا سازد.»

همچنین محمد حسینی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از اجماع سینماگران مبنی بر عدم‌حضور فیلم «یه حبه قند» خبر داد. حسینی گفته بود: «چندی پیش خبر اهانت یک فیلمساز آمریکایی به ساحت مقدس پیامبر(ص) را شنیدیم که متأسفانه ساخت این فیلم اهانت‌آمیز خشم همه مسلمانان را برانگیخت و در این بین سینماگران ایرانی و دلسوزان فرهنگ و هنر خشم و عصبانیت خود را نسبت به ساخت و نمایش این فیلم بیان کردند، اما آنچه در کنار اعتراض‌های فردی به این جریان اهمیت دارد، اعلام همبستگی و بیان اعتراض به شکل جمعی است. در این بین بحث اسکار بسیار مطرح بود و صحبت‌ها و نقطه‌نظرهای بسیاری مبنی بر عدم‌حضور این فیلم در اسکار مطرح می‌شد و از آنجا که این مراسم در آمریکا برگزار می‌شود و این فیلم موهن هم توسط یک آمریکایی ساخته شده است با توافق حوزه هنری به‌عنوان تهیه‌کننده این اثر سینمایی و جناب میرکریمی تصمیم گرفته شد با عدم‌حضور این فیلم در اسکار، دنیا را آگاه به اعتراض سینماگران مسلمان ایران کنیم؛ از همین رو از دیگر کشورهای مسلمان هم می‌خواهیم که از شرکت در مراسم سینمایی اسکار خودداری کنند و خوشبختانه اهالی سینما در این زمینه به همدلی خوبی رسیدند.»
همان سال جایزه بهترین فیلم اسکار به فیلم ضد‌ایرانی «آرگو» به کارگردانی بن افلک رسید. در آن سال فیلم‌هایی همچون «عشق» ساخته مشایل هانکه، «بینوایان» به کارگردانی تام هوپر، «لینکلن» اثر استیون اسپیلبرگ و «زندگی‌پی» ساخته انگ لی رقبای جدی «آرگو» بودند، اما مضمون ضد‌ایرانی فیلم آنقدر به دهان دست‌اندرکاران اسکار مزه کرده بود که جایزه این فیلم را همسر باراک اوباما، میشل اوباما اهدا کرد. هشتاد‌وپنجمین دوره جایزه اسکار یکی از سیاسی‌ترین و فراموش‌شدنی‌ترین دوره‌های تاریخ اسکار است.
محمد حسینی در صحبت‌هایی درباره انتخاب «آرگو» در مراسم اسکار گفت: «شاید آنها عصبانی بودند از اینکه ما امسال به‌خاطر جسارتی که به ساحت نورانی پیامبر(ص) شده بود اسکار را تحریم کردیم و شرکت نکردیم. ‌آنها به‌دنبال فیلمی رفتند با مضمونی که مطابق واقع نیست. این فیلم ضد‌ایرانی جنبه هنری ندارد و از نظر هنری فیلمی بسیار ضعیف است و در ضمن از دشمن چیزی جز این انتظار نمی‌رود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید