• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166280
+
-

شکست بزرگ تل‎آویو در ایجاد بازدارندگی علیه ایران

تل‎آویو به 2هدف اصلی خود، یعنی عادی‎سازی روابط با عربستان‎ و تشکیل ائتلاف‎ ضدایرانی نرسید

این روزها بررسی دستاوردهای سفر منطقه‎ای جوبایدن به خاورمیانه در صدر تحلیل رسانه‌های جهانی و منطقه‎ای قرار دارد. کارشناسان معتقدند بازنده بزرگ حضور 4روزه رئیس‎جمهور آمریکا در منطقه، که با هیاهوی رسانه‎ای بسیاری نیز همراه بود، رژیم صهیونیستی است؛ چراکه تل‎آویو به هیچ‎یک از اهداف اصلی خود نرسید؛ آنها بیش‎از هر چیز به‌د‎نبال تحقق این راهبرد بودند که در پی حضور بایدن، از یک‎سو پرونده ادغام خود در منطقه و عادی‎سازی روابطشان با عربستان‎سعودی را تاحدود زیادی پیش ببرند و ازسوی دیگر ائتلافی ضدایرانی شکل دهند و آمریکا را نیز از پیگیری مذاکرات برجامی منصرف کنند. به‎گزارش همشهری، از مدت‎ها پیش‎از انجام این سفر، تحلیلگران تحولات خاورمیانه بر این اعتقاد بودند که یکی از محوری‎ترین دستورکارهای حضور بایدن در سرزمین‌های اشغالی و همچنین عربستان‎سعودی، تلاش برای ایجاد ائتلافی عبری - عربی علیه ایران است؛ راهبردی که مقام‎های رژیم صهیونیستی حساب ویژه‎ای روی به نتیجه رسیدن آن باز کرده بودند و آن را مبدأ تحولی در تحولات خاورمیانه می‎پنداشتند. رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم‎صهیونیستی در تحلیل نتایج سفر بایدن به خاورمیانه اعتراف کرد که این حضور نتوانسته است انتظارات را برآورده کند؛ سفری که به‎گفته «آموس یادلین» تنها به سود عربستان‎سعودی تمام‌شده ‎است. وی در یک گفت‎وگوی رادیویی اذعان کرد که «اسرائیل درخواست‌های خود را درباره موضوع ایران برای کوتاه‌مدت ارائه نکرد و آنطور که انتظار داشت، درباره عادی‌سازی روابط با ریاض شگفت‌زده نشد. برنده بزرگ‎تر این سفر، سعودی‌ها بودند». یادلین در 2موضوع «ایران» و «ادغام در منطقه»، رژیم صهیونیستی را بازنده این سفر قلمداد می‌کند و معتقد است سعودی‎ها به خواسته خود که همان «تغییر چهره بن‎سلمان» بود، رسیدند.

تل‎آویو؛ بازنده بزرگ
بررسی‎ها و نتایج گفت‎وگوها و رایزنی‎های 4روزه بایدن در خاورمیانه موید این نکته است که تل‎آویو در دستیابی به اهداف مدنظر خود با شکست سنگینی مواجه شده‎است؛ چراکه از یک‎سو بایدن اذعان کرد که «دیپلماسی بهترین راه‌ در قبال ایران است» و مقام‎های سعودی نیز تأکید کردند که «چیزی به اسم ناتوی عربی وجود ندارد». اگرچه در جریان این سفر فرافکنی‎ها و لفاظی‎های بسیاری درباره فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای جمهوری‎اسلامی انجام شد، اما رئیس‎جمهور آمریکا به‎صورت تلویحی تل‎آویو را متوجه کرد که واشنگتن قادر به برآورده کردن خواسته‌های برجامی رژیم صهیونیستی نیست و همچنان به گفت‎وگوها با ایران ادامه می‎دهد؛ موضوعی که ناخرسندی مقام‎های این رژیم را نیز به‎همراه داشت.

شکست پشت شکست
صهیونیست‎ها از نشست جده با حضور بایدن نیز دستاوردی نداشتند و ناظران بین‎المللی معتقدند تیر این رژیم برای ائتلاف‎سازی علیه جمهوری‎اسلامی به سنگ خورده ‎است. برهمین اساس هم بود که وزیر امورخارجه عربستان در حاشیه این نشست تأکید کرد که چیزی به اسم «ناتوی عربی» وجود ندارد و ریاض به‎دنبال تشکیل هیچ ائتلافی با رژیم صهیونیستی در منطقه نیست. فیصل بن فرحان دراین باره گفت که «صحبتی درباره ائتلاف منطقه‌ای در خلیج‎فارس با اسرائیل وجود ندارد؛ اگر هم چنین صحبتی وجود داشته باشد، عربستان در هیچ گفت‌وگویی درباره آن شرکت نخواهد کرد.» وی همچنین با تکذیب اخبار مربوط به همکاری‎های نظامی و فنی با رژیم صهیونیستی، گفت که هرگز هیچ نوع همکاری نظامی یا فنی با این رژیم مطرح نشده‎است؛ «نه طی نشست جده و نه قبل از آن، چنین چیزی مطرح نشده و مورد بررسی قرار نگرفته‎است.» خبرگزاری رویترز در گزارشی سفر رئیس‎جمهور آمریکا به خاورمیانه را «شکست پشت شکست» دانست و تأکید کرد بایدن در تحقق 2هدف اصلی خود در سفر به منطقه، با شکست مواجه شده‎است. این گزارش بیانیه پایانی نشست جده را مبهم ارزیابی می‌کند و معتقد است: «عربستان سعودی، به‎عنوان مهم‌ترین هم‌پیمان عربی ایالات‌متحده، آمال و آرزوهای واشنگتن درخصوص اینکه این نشست می‌تواند به تشکیل ائتلاف امنیتی با حضور اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای ایران، کمک کند را نقش بر آب کرد.»

امنیت ما را هدف بگیرند  پاسخ مستقیم می‌دهیم
 رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران به شبکه «الجزیره» گفت: هدف گرفتن امنیت ما از کشورهای همسایه با پاسخ به این کشورها و پاسخ مستقیم به رژیم صهیونیستی روبه‎رو خواهد شد. رزمایش‌های گسترده‎ای با هدف زدن عمق رژیم صهیونیستی درصورت هدف گرفته شدن تأسیسات حساس‎مان برگزار کرده‌ایم. کمال خرازی با بیان اینکه «بیانیه قدس» تنها یک بیانیه تکراری است که هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت، افزود: از اظهارات سعودی‎ها مبنی بر دراز کردن دست دوستی استقبال می‌کنیم و آماده گفت‌وگو و بازگرداندن روابط به حالت عادی هستیم. ایران و عربستان‎سعودی 2کشور مهم منطقه‌ هستند و حل اختلافات میان آنها منجر به تحول منطقه‌ای خواهد شد. وی ادامه داد: صحبت از «ناتوی خاورمیانه» یک تفکر سطحی است و عربستان سعودی تأکید کرده که چنین طرحی، مطرح نیست. رژیم صهیونیستی در مرحله ضعف است و حمایت رئیس‌جمهور آمریکا، آن را به صدر برنمی‌گرداند. خرازی همچنین گفت: تنها راه‌حل بحران‌های منطقه، تشکیل یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای برای حل اختلاف‎های سیاسی و امنیتی است. قطر پیشنهادهای مهمی درخصوص گفت‌وگوی منطقه‌ای ارائه کرده و ما آمادگی کامل خود را برای این موضوع اعلام کرده‌ایم. وی با بیان اینکه ایران با احدی درباره برنامه موشکی و سیاست‌‎های منطقه‌ای خود مذاکره نمی‌کند، قبول این موضوع را به‌معنای تسلیم شدن دانست و اضافه ‎کرد: گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن با توجه به دیوار ضخیم بی‎اعتمادی و سیاست‌های آمریکا سخت است. برکسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی ساخت بمب هسته‌ای را داریم، اما تصمیم به انجام چنین کاری نداریم. فقط در عرض چند روز غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰درصد به ۶۰درصد رساندیم و به‎راحتی می‌توانیم آن را تا ۹۰درصد نیز برسانیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید