• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 25 تیر 1401
کد مطلب : 166068
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NkP4p
+
-

بلاتکلیفی سیاسی در ایتالیا

استعفای نخست‌وزیر ایتالیا با مخالفت رئیس‌جمهور روبه‌رو شد

اروپا
بلاتکلیفی سیاسی در ایتالیا

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، پس از خروج حزب پوپولیستی «5ستاره» از فهرست حامیان دولتش، درخواست استعفای خود را تسلیم رئیس‌جمهور سرجیو ماتارلا کرد. در صورتی که ماتارلا استعفای دراگی را می‌پذیرفت، نام یک دولت کوتاه‌مدت دیگر به فهرست بلندبالای دولت‌های کوتاه‌مدت ایتالیا افزوده می‌شد. ایتالیا از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، یعنی طی 77سال گذشته، با احتساب دولت دراگی 69دولت داشته است، یعنی به‌صورت متوسط هر 13ماه یک دولت.
با این‌ همه مخالفت ماتارلا فعلا توانسته نام دولت دراگی را از لیست دولت‌های نیمه‌کاره ایتالیا تا به اینجا خط بزند. مخالفت رئیس‌جمهور با استعفای دراگی اما دولت ایتالیا را در وضعیتی بلاتکلیف قرار داده و دراگی اکنون باید برای برگزاری رأی اعتماد به دولتش دوباره در مجلس حضور پیدا کند.
حزب پوپولیستی 5ستاره که حامی اصلی دولت ائتلافی دراگی محسوب می‌شود، روز پنجشنبه پس از بایکوت کردن رأی اعتماد سنای ایتالیا به دولت دراگی، اعلام کرد به حمایت خود از کابینه پایان خواهد داد. در پی این اقدام، دراگی با بیان اینکه ائتلاف وحدت ملی از بین رفته، استعفا داد. رهبری حزب 5ستاره را جوزپه کونته برعهده دارد؛ سیاستمداری که حدود 17ماه پیش در وضعیتی مشابه با دراگی از سمت خود استعفا داد تا دولتی جدید در ایتالیا تشکیل شود.
در صورتی که ماتارلا استعفای دراگی را می‌پذیرفت، ایتالیا بار دیگر درگیر بی‌ثباتی سیاسی می‌شد؛ اما این‌بار در وضعیتی که این کشور به همراه دیگر کشورهای اروپایی درگیر تبعات سهمگین اقتصادی جنگ میان روسیه و اوکراین است. در این صورت ایتالیا باید از مسیر برگزاری انتخابات زودهنگام دولتی جدید را انتخاب می‌کرد. بهانه حزب 5ستاره برای پایان دادن به حمایت خود از دولت دراگی، ناکافی بودن بسته‌ای حمایتی بوده که دراگی برای کمک به کسب‌وکارها و خانوارهای ایتالیایی در بحبوحه بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین تعیین کرده است. گفته می‌شود کاهش شدید محبوبیت حزب پوپولیستی 5ستاره در ایتالیا باعث شده این حزب با تمرکز بر موضوعاتی از این دست، تلاش کند محبوبیت خود را دوباره افزایش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید