• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 2 مهر 1403
کد مطلب : 235480
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3l5gM
+
-

خط ونشان ایتالیا برای شبکه‌های اجتماعی

خط ونشان ایتالیا برای شبکه‌های اجتماعی

مرگ یک دختر 10ساله ایتالیایی در سال2021 به‌دلیل اجرای چالشی که در شبکه اجتماعی تیک‌تاک فراگیر شده بود، باعث شد تا دادستان‌های این کشور علاوه بر آغاز تحقیقات در این باره، دستور مسدود شدن این پلتفرم را در ایتالیا صادر کنند.
دادستان‌های ایتالیایی در آن زمان اعلام کردند که دسترسی به تیک‌تاک را برای کاربرانی که سن‌شان به‌طور قطعی ثابت نشده است، به‌طور موقت مسدود می‌کنند. دولت ایتالیا اعلام کرد که تیک‌تاک باید اقدامات بیشتری برای محافظت از کاربران زیر 18سال انجام دهد و درصورت عدم‌همکاری به‌طور دائمی مسدود خواهد شد. مرگ این دختر نوجوان واکنش‌های گسترده‌ای در ایتالیا داشت و شماری از نمایندگان این کشور خواستار تدوین قوانینی کارآمد برای نظارت بر محتوای شبکه‌های اجتماعی شدند. لیسیا رونزولی، رئیس کمیسیون پارلمانی ایتالیا با اشاره به لزوم حفاظت از کودکان در برابر خطرات فضای مجازی گفته بود: «شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند به جنگلی بدل شوند که هر چیزی در آن مجاز است.»‌
دولت ایتالیا پیش از این واقعه نیز دستورالعمل‌هایی را برای کنترل و مدیریت فضای مجازی در پیش گرفته بود؛ به‌عنوان مثال، در ایام انتخابات، اغلب پلتفرم‎های رسانه‌های اجتماعی ملزم هستند که با مقام‌های ایتالیایی برای شناسایی و حذف حساب‌های جعلی و کمپین‌های اطلاعات نادرست، با هدف حفاظت از روند انتخاباتی همکاری کنند. برخی از قوانینی که دولت ایتالیا برای کنترل و مدیریت فضای مجازی درنظر گرفته است، عبارتند از:

  الزام شبکه‌های اجتماعی به مسدود کردن صفحه‌ کاربران زیر 10سال
  مسدود شدن دسترسی به وب‌سایت‌ها و حساب‌های کاربری مرتبط با اظهارات نفرت‌انگیز و محتوای افراطی
 الزام پلتفرم‌های اجتماعی به حذف محتوای نفرت‌انگیز براساس قوانین اتحادیه اروپا
 الزام شبکه‌های اجتماعی به برچسب‎ زدن و اصلاح اطلاعات نادرست و فیک‌نیوزها
  اعمال جریمه تا 5 میلیون یورو برای متخلفان از قوانین رسانه‌های اجتماعی (بسته به‌شدت و ماهیت جرم)
 جرائم سنگین سایبری می‌تواند به ممنوعیت موقت یا دائمی فعالیت پلتفرم‌ها در ایتالیا منجر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید