• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 25 تیر 1401
کد مطلب : 166017
+
-

مقاوم‌سازی تهران از دل محله‌ها

شهرداری برای افزایش تاب‌آوری تهران در برابر زلزله، به‌روزرسانی نقشه خطرپذیری 352محله، مقاوم‌سازی ابنیه و نصب سامانه‌های هشدار را دنبال می‌کند

گزارش
مقاوم‌سازی تهران از دل محله‌ها

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

مقاوم‌سازی ابنیه شهر تهران یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است که شهرداری تهران اجرای برنامه‌هایی را در بحث «مقاوم‌سازی» در دستورکار دارد. تهران ازجمله کلانشهرهایی است که همیشه در خطر وقوع زلزله بوده و گسترش پایتخت از دهه30 تا به امروز به مشکلات شهر اضافه کرده است. با وقوع زلزله ممکن است فاجعه انسانی اتفاق بیفتد. به همین دلیل، در دومین جلسه هیأت امنای سازمان مدیریت بحران شهر تهران پیش‌بینی «برنامه اقدام» در مسیر مقاوم‌سازی ابنیه در پایتخت مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه شهردار تهران مقاوم‌سازی ابنیه پایتخت را به 3دسته تقسیم کرد و گفت:‌ «در حوزه مقاوم‌سازی با ۳دسته مسئولیت و برنامه‌ریزی مواجه هستیم که به مقاوم‌سازی ابنیه مدیریت شهری، ابنیه مراکز و ابنیه مردم تقسیم‌بندی می‌شود.»
علیرضا زاکانی ادامه داد: «ما برای این ۳دسته از مقاوم‌سازی به برنامه اقدام نیاز داریم و زمان مورد نیاز برای آنها باید درنظر گرفته شود و در بخش دیگر از تکالیف باید به‌دنبال تقویت نظارت‌ها باشیم.»
او معتقد است مقاوم‌سازی ابنیه شهر تهران ضروری است: «در بحث مقاوم‌سازی‌ لازم است لایحه پیشنهادی تهیه و جهت طی مراحل قانونی به شورا ارائه شود. همچنین درباره مباحث مربوط به تامین تجهیزات باید صورتی از آخرین وضعیت داشته‌ها و نیازها تهیه شود که در آن مسئولیت‌ها مشخص شده باشد.» شهردار تهران تأکید کرد: «در بخش مباحث و موضوعات مطرح شده درباره امداد هوایی لازم است سند هماهنگی تهیه شود.»

به‌روزرسانی نقشه خطر محله‌ها
برای کاهش مرگ‌ومیر در هنگام وقوع زلزله قرار است نقشه خطر محله‌های شهر تهران به‌روزرسانی شود. به همین دلیل، همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور با سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌تواند گره‌گشا باشد. البته این همکاری وجود دارد و رئیس سازمان پدافند غیرعامل معتقد است به‌دنبال ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در برنامه‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل هستیم که مبانی اولیه آن هماهنگ شده است: «اگر با یاری خدا در ادامه هم به نتیجه برسد می‌توانیم در آموزش‌ها، تامین تجهیزات، برگزاری مانور و... با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشیم.» غلامرضا جلالی اضافه کرد: «نقش نیروهای داوطلب مردمی در مدیریت بحران مهم و مؤثر است و زلزله سرپل‌ذهاب نشان داد به‌کارگیری و هماهنگی نیروهای داوطلب می‌تواند ظرفیت خوبی ایجاد کند. مشخصا نیروهای بسیج و سایر نیروهای داوطلب می‌توانند در این زمینه‌ها کمک بسیاری داشته باشند.»
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: «اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و نظام مدیریت بحران تهران مبتنی بر احتمال تخریب‌ سازه، بسته شدن راه‌های ارتباطی و... است که این امر نیازمند مدیریت بحران تمرکززدایی شده و محله‌محور است. بر این اساس 22پایگاه مدیریت بحران و 22مدیر بحران و پدافند غیرعامل در مناطق تهران فعال شده‌اند.»
در 103نواحی شهر تهران یک سوله مدیریت بحران ساخته شده است، درحالی‌که 40ناحیه پایتخت سوله مدیریت بحران ندارند. به‌گفته رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، در برخی نواحی بیش از یک پایگاه مدیریت بحران وجود دارد: «البته در این میان مناطق‌یک و 3 فقیرین مناطق از نظر زیرساخت‌های مدیریت بحران به‌شمار می‌آیند.» نصیری تأکید کرد: «در پایگاه‌های مدیریت بحران محلی برای دپوی اقلام امدادی و همچنین فضای باز وجود دارد، اما شهروندان باید توجه داشته باشند که این پایگاه‌ها محل اسکان اضطراری نیست، بلکه مرکز فرماندهی محلی است. به همین دلیل هم هست که در کنار این پایگاه‌ها دکل‌های ارتباط پایدار مستقر می‌شود که این طرح در حال تکمیل است. در این‌ پایگاه‌ها اورژانس و هلال‌احمر نیز مستقر است.»

او عنوان کرد: «همچنین خانه‌های دوام و ایمنی در سرای محله‌های مناطق شهر تهران ایجاد شده و 22هزار داوطلب واکنش اضطراری محله(دوام) آموزش دیده‌اند و مقرر است در بحث‌های پیشگیری و ارزیابی خطر و شناخت کانون‌های بحران‌زا و خطرآفرین محله‌ها و ایجاد مدیریت بحران محلی همکاری کنند.»
نصیری اضافه کرد: «زمانی که ارزیابی‌های خطر به‌روز باشد می‌توان چشم‌اندازهای جدیدی ایجاد کرد و با پیشگیری و اقدام مؤثر از بروز حوادث جلوگیری کرد. بنابراین باید نقشه ریسک(خطر) برای هر محله تهران به‌روزرسانی شود.»

مکث



 

این خبر را به اشتراک بگذارید