• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165943
+
-

رشد تولیدات صنعتی در خرداد ماه

طبق گزارش پژوهشکده بانک مرکزی شاخص تولیدات صنعتی در آخرین ماه فصل بهار 2/6درصد رشد کرد

گزارش
رشد تولیدات صنعتی در خرداد ماه

پژوهشکده پولی و بانکی با انتشارگزارش ماهانه تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس از رشد 2.6درصدی تولیدات صنعتی در خرداد ماه خبر داد. طبق این گزارش رشد قابل توجه تولیدات شرکت‌های خودرو‌سازی‌ و صنایع شیمیایی اصلی‌ترین عامل افزایش تولیدات صنعتی در خردادماه بوده است.
به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد شیب نمودار شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس از ابتدای سال قبل نزولی و این روند نزولی حتی به منفی شدن تولید از اواخر سال قبل تا فروردین ماه امسال منجر شده بود، اما تازه‌ترین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد این روند از اردیبهشت ماه متوقف و در خرداد ماه با رشد قابل توجهی مواجه شده است. گزارش میزان رشد تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس از این جهت اهمیت دارد که هم‌اکنون بیش از ۲8۰شرکت صنعتی پذیرفته شده در بازار سهام که به‌صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. بنابراین با بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان تغییرات تولیدات صنعتی کشور را رصد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد داده‌های این شاخص همراستا با شاخص تولید صنعتی کل کشور است.

رشد 2/6درصدی
طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی که هر ماه به‌طور متناوب منتشر می‌شود، روند صعودی شاخص تولیدات صنعتی که از اردیبهشت ماه آغاز شده در خردادماه نیز ادامه یافته و رشد این شاخص به ۲,۶درصد رسیده است.
رشد قابل توجه تولید در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ و محصولات شیمیایی که عمدتا شامل شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی هستند عامل مهمی در رشد شاخص تولیدات صنعتی بوده است. آمارها بیانگر آن است که شاخص تولید صنعت خودرو‌سازی‌ در خرداد ماه 18درصد رشد کرده است. همچنین صنایعی ازجمله ماشین‌آلات و تجهیزات، منسوجات و لاستیک و پلاستیک هم با رشد قابل توجه تولید مواجه شده‌اند. روند تولید در گروه فلزات اساسی و دارو‌سازی‌ هم افزایشی بوده اما صنایعی همچون فراورده‌های نفتی، محصولات فلزی، دستگاه‌های برقی، کانی غیرفلزی، صنایع غذایی و محصولات کاغذی همچنان با افت تولید مواجه‌اند.

برآورد تداوم رشد
پژوهشکده پولی و بانکی همچنین برآورد کرده رشد تولیدات صنعتی ایران در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد. استناد این پژوهشکده به کاهش موجودی انبار شرکت‌های صنعتی است که در خرداد ماه شتاب بیشتری گرفته است. به‌طور کلی زمانی که میزان فروش شرکت‌ها از تولیداتشان پیشی می‌گیرد موجودی انبار آنها کاهش می‌یابد و این آمار می‌تواند نشانه مثبتی برای تداوم رشد محصولات صنعتی در ماه‌های آینده باشد.
آمارها نشان می‌دهد در خردادماه امسال رشد فروش شرکت‌ها بیشتر از رشد تولیدشان بوده و همین موضوع باعث کاهش قابل توجه موجودی انبارشرکت‌های صنعتی شده است. این کاهش قابل توجه در موجودی انبار همزمان با رشد مثبت تولید صنعتی بوده و نشان از این دارد که تقاضا برای محصولات صنعتی افزایش قابل توجهی داشته است. بنابر این می‌توان گفت اگر در ماه‌های آینده موانع جدی در سمت عرضه تولیدات صنعتی مانند محدودیت در تامین خوراک و انرژی واحدهای تولیدی اتفاق نیفتد روند رو به رشد تولید در ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت.

افزایش سودآوری شرکت‌های بورس
پژوهشکده پولی و بانکی همچنین در ادامه گزارش خود از افزایش روند سودآوری شرکت‌های بورس طبق تازه‌ترین صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها در بورس خبر داده و اعلام کرده است: سود اسمی ۴۸۴شرکت بورس در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۳درصد بیشتر از سال قبل بوده است.
صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی که صادرات محور هستند به‌ترتیب با ۵۳ و ۵۲,۳درصد رشد بیشترین رشد سودآوری در بین صنایع را داشته‌اند. همچنین در بین مهم‌ترین صنایع کشور شرکت‌های خودروسازی بدترین وضع را از نظر سودآوری داشته‌اند، به‌طوری که مجموع زیان ایجاد شده این صنعت در سال مالی ۱۴۰۰ معادل 3۰درصد بیشتراز سال قبل بوده است. به جز صنعت خودروسازی، تنها صنعتی که مجموع سودهای آن نسبت به سال قبل کمتر بوده است، صنعت محصولات غذایی است که سود تجمیعی آن در سال ۱۴۰۰ حدود ۱,۴درصد کمتراز سال قبل بوده است. صنعت محصولات دارویی که در 6ماه و 9ماه ۱۴۰۰ رشد اسمی سودش کمتر از تورم بود، در گزارش ۱۲ماهه وضعیت بهتری پیدا کرد و به رشد بالای ۴۰درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رسید. از طرف دیگر صنعت فراورده‌های نفتی که در دوره‌های 6و 9ماه رشد قابل توجه 88و ۶۶,۴ درصدی را رقم زده بود در ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ فقط توانست ۲9,3درصد بیشتر از سال قبل سود کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید