• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 21 تیر 1401
کد مطلب : 165699
+
-

طالقان بر مدار گردشگری و کشاورزی

گپ
طالقان بر مدار گردشگری و کشاورزی

زهرا سرویان _  خبرنگار

طالقان، شهرستانی بکر با طبیعتی زیبا در دل استان البرز است. موقعیت جغرافیایی و همسایگی با مازندران و قزوین، حیات‌وحش و گونه‌های متنوع گیاهی، اماکن تاریخی ارزشمند و همچنین سد طالقان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سدهای مخزنی نزدیک به البرز و تهران از ویژگی‌های این شهرستان است. گفت‌وگوی همشهری با علی مهدوی، فرماندار طالقان را درباره مشکلات این شهرستان می‌خوانید.

آقای مهدوی بیشتر دیده شدن و پیشرفت طالقان از انتظارات قدیمی اهالی شهرستان است. شما برای خروج طالقان از بن‌بست‌ چه برنامه‌ای دارید؟
در مرحله اول تلاش و هدف ما کمک به روند خدمت‌رسانی جهادی به مردم است. با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد طالقان، اسم اینجا را «سرزمین فرصت‌ها» گذاشته‌ایم، اما به‌طور اختصاصی برای حوزه گردشگری و کشاورزی نوین در این شهرستان از 3ماه گذشته برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم.

برنامه ویژه شما برای تحول گردشگری در طالقان چیست؟ 
محیط‌زیست بکر طالقان، فضای مناسبی برای توسعه گردشگری است. به همین دلیل در سفر فروردین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به طالقان، پیشنهاد شهرستان بومگردی را ارائه کردیم که درصورت موافقت وزارتخانه، طالقان به نخستین شهر بومگردی کشور تبدیل خواهد شد. این کار در مرحله اول با انسجام و همکاری عمومی مردم و دستگاه‌های متولی و ملی و قطعاً حمایت وزارت گردشگری و در مراحل بعدی با تامین زیرساخت‌های لازم به ثمر خواهد رسید.
همچنین پیشنهاد راه‌اندازی «دانشگاه گردشگری» را ارائه کرده‌ایم که درصورت موافقت، می‌توانیم نخستین دانشگاه گردشگری و صنایع‌دستی را در طالقان داشته باشیم. طبیعت بکر طالقان می‌تواند محملی برای فعالیت‌های بنیادین و دانش‌بنیان در حوزه گردشگری باشد.

درباره برنامه‌های فرمانداری در حوزه کشاورزی هم توضیح بفرمایید.
در طالقان زمین مسطح وجود ندارد. بنابراین بیشتر فعالیت‌ها و برنامه‌ها معطوف به دامداری، باغداری، پرورش زنبور عسل، ماهی، گیاهان دارویی، گلخانه‌ای و تزئینی می‌شود. از این‌رو فراخوانی برای تعاونی‌های توسعه روستایی و افراد حقیقی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها هستند خواهیم داشت تا زمینه و بستر قانونی برای توسعه این حوزه‌ها نیز فراهم شود.

امیدواریم این برنامه‌ها به پیشرفت طالقان کمک کند، اما برای مشکلات فعلی طالقان چه می‌کنید؟ یکی از این مشکلات کمبود بیمارستان و مراکز درمانی است.
هم‌اکنون مراکز بهداشت و درمان هم در شهر و هم در بعضی روستاها داریم، اما در کل باید زیرساخت‌های بهداشتی و مراکز درمانی شهرستان توسعه پیدا کند. در این زمینه برای ساخت مراکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی و بیمارستانی در حال پیگیری از دانشگاه علوم پزشکی هستیم. همچنین بیمارستان 32تختخوابی تخصصی طالقان کلنگ خورده است که پیش‌بینی شده طی 18ماه آینده و چه بسا زودتر ساخت‌وساز آن به اتمام برسد. از سوی دیگر اورژانس هوایی البرز با توجه به شرایط راه‌ها و جاده‌های صعب‌العبور طالقان، همواره به موقع کمک‌رسانی کرده است.

یکی دیگر از مشکلات این منطقه کوهستانی به‌ویژه در روستاها نبود گاز شهری است. در این زمینه اقدامی صورت گرفته است؟
با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی طالقان و نیاز مبرم روستاها به گاز شهری عملیات گازرسانی به 35روستا انجام شده و تا پایان شهریور به 25روستا دیگر نیز گازرسانی خواهد شد. در تلاش هستیم برای باقی روستاها هم تا پایان سال یا نهایتا یک سال آینده گازرسانی انجام شود.

جمعیت طالقان در چند سال اخیر افزایش داشته است، اما اهالی می‌گویند شبکه فاضلاب جوابگوی جمعیت فعلی نیست. حتی احتمال نشت فاضلاب به آب سد هم مطرح است.
در بعضی روستاها در حال لوله‌گذاری برای احداث شبکه فاضلاب هستیم. در سفر رئیس‌جمهوری به البرز نیز اعتباراتی برای شبکه فاضلاب طالقان درنظر گرفته شد، اما فاضلاب روستاها توسط چاه‌هایی که از قبل حفر شده بودند، جذب زمین می‌شود و این فاضلاب، برون‌ریزی به سد ندارد. یکی از وظایف آب منطقه‌ای نیز نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی است. ‌البته محیط‌زیست هم کاملا نظارت دارد و با یک نگاه میدانی می‌توان متوجه شد که فاضلاب‌ به سد نمی‌ریزند.

 در برنامه‌های خود به موضوع تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و شرایط تخریب ساختمان شورای شهر و بازارچه شهرداری که در حریم صددرصدی رودخانه طالقان ساخته شده‌‌اند، اشاره نکردید.
 روزنامه همشهری 3ماه پیش در این‌باره گزارشی منتشر کرد که نشان از دورزدن قانون در آن به چشم می‌خورد. شورای شهر، نهادی مردمی است و ما به‌عنوان دستگاه ناظر، کار نظارت را انجام می‌دهیم و مرجع اقدام‌کننده دستگاه دیگری است. البته من این دو موضوع را هنوز بررسی نکرده‌ام و باید پیگیری کنم و بعد پاسخ بدهم. همچنین 2ساختمان شورای شهر و بازارچه شهرداری در وسط رودخانه یا بستر رودخانه نیستند و باید توجه داشت درصورت تخریب و تعطیلی بازارچه خیلی‌ها بیکار می‌شوند، مخصوصا زنان سرپرست خانوار. این اماکن بعد از دیوار ساحلی هستند و باید امور آب و جهاد و دادگستری و بقیه ادارات مرتبط تصمیم‌گیری کنند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید