• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 20 تیر 1401
کد مطلب : 165658
+
-

فوتبال عوض‌تر می‌شود

ایجاد و آزمایش تغییرات گسترده‌تر در قوانین فوتبال

با سرعتی که تغییرات قوانین فوتبال در پیش گرفته، اگر کسی زندان باشد و 2‌سال دیگر برگردد، این رشته ورزشی را به‌جا نخواهد آورد. غیراز تغییراتی که در قوانین مربوط به آفساید، پنالتی، ضربه آزاد و افزایش تعداد بازیکنان تعویضی صورت گرفته و به اجرا درآمده، قوانین دیگری هم در راه است. حتی کاهش زمان بازی و درنظر گرفتن زمان مفید مثل فوتسال و زدن اوت‌ها به‌جای پرتاب اوت هم در برنامه‌ها قرار گرفته و قرار است در لیگ‌های پایین‌تر در کشورهای اروپایی آزمایش شود.
در جام جهانی 3‌تغییر در پیش خواهد بود. اولین‌بار هر تیم می‌تواند از 26بازیکن در فهرست خود بهره ببرد و در هر بازی از 5تعویض (حداکثر در 3‌نوبت) استفاده کند. آفسایدگیری به‌عهده چیپ‌هایی گذاشته شده که در داخل توپ‌ها قرار داده می‌شوند؛ مثل اتفاقی که برای تکنولوژی خط دروازه رخ داد و اختیار تصمیم برای رد شدن توپ از خط دروازه از کمک‌داوران سلب شد. تغییر سوم این است که فیفا درنظر دارد برای جام‌جهانی قطر در رختکن تیم‌ها دوربین نصب کند تا تماشاگران وضعیت رختکن را هم در فاصله میان دو نیمه مسابقه‌ها پیگیری و تماشا کنند. البته این تصاویر با کمی تأخیر پخش خواهد شد تا از بروز برخی حاشیه‌های غیرضروری پیشگیری شود.
فقط همین‌ها نیست. تغییرات دیگری قرار است در سطح سوم لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا موسوم به MLS صورت گیرد. از فصل آینده در MLS Next Pro (سطح سوم فوتبال در آمریکا)، 2‌قانون جدید اجرا می‌شود که ممکن است در آینده در تمام مسابقات فوتبال در سراسر جهان مورد بهره‌برداری قرار گیرد:
   اگر بازیکنی برای ۱۵‌ثانیه یا بیشتر روی زمین دراز بکشد باید زمین را ترک کند و حداقل ۳‌دقیقه بیرون بماند.
   اگر بازیکنی اخراج شود، محرومیت خود را در بازی دور برگشت مقابل همان تیمی که در دور رفت اخراج شده، خواهد گذراند.

این خبر را به اشتراک بگذارید